Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Entourage vill inte skicka till speciell snubbe...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-11 19:28

Inget fel på kontot på något annat sätt. Alla mail skickas glatt av programmet. Men just till EN kund är det tvärnit.

Jag får ett helt bisarrt felmeddelande: "message to verify they are valid." Inget mer, inget mindre. Fullkomligt obegripligt. Under meddelandet står det "Mail could not be sent. Account name: "Mitt-konto-namn-här"" och så står det att felmeddelandet har nummer -17099.

Så jag kollade numret på http://www.entourage.mvps.org/error/page.html#error-17099 där det handlade om massutskick och en ISP som stoppar sånt. Men det handlade också om Entourage 2001 och X. Jag har version 2004 (11.2.5), dvs den senaste.

Detta händer oavsett om jag kör mail som html eller text, om jag kopierar meddelandet till ett sprak nytt mail eller hur jag än gör. Det är bara han som är mottagare (inga CC eller BCC). Under tiden som mailet (eller rättare sagt mailen) ligger där i utlådan, så skickar jag utan prooblem en massa andra mail genom samma smtp och konto.

Vad kan detta vara? Har det nåt med "Entourage" på TV ikväll att göra?

EDIT: Glömde skriva: snubben jag försöker skicka till har en adress med toppdomän ".biz". Man kan ju tycka att det kanske är min mailserver som inte vill veta av såna påhitt. Men jag har skickat till honom tidigare utan problem, senast igår.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-11 19:32

det är programmet som spökar - nää skämt åsido, det kan vara ett spamfilter hos din kund som fimpar dig, har hänt hos en inhouse byrå som vi mailar mycket till, vet inte varför - deras itkillar fick plocka bort oss från nån lista

eller nåt sånt - kan forska om jag vet mer om din kunds malsystem, exchange?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-11 19:38

Ehh... vänta nu:

Menar du att MIN server först skakar hand med HANS server och talar om vad som ska komma INNAN själva mailet ens plockas upp från min klient till servern? Dvs att det under någar sekunder är öppen kontakt från min klient, via min server ända fram till hans server?:eek: Är det verkligen så?

Oavsett det: Har ingen aning om vad han har för server. Men om det är så att det är HANS grejer som ställer till det, så ska jag med glädje tala om det för honom. Problemet är ju bara att jag inte kan maila och berätta....Men jag får väl i så fall ringa. Det är det värt...

Ursprungligen av Danne V:

Ehh... vänta nu:

Menar du att MIN server först skakar hand med HANS server och talar om vad som ska komma INNAN själva mailet ens plockas upp från min klient till servern? Dvs att det under någar sekunder är öppen kontakt från min klient, via min server ända fram till hans server?:eek: Är det verkligen så?

Så fungerar det INTE. Om det nekas av hans spamfilter så får du antingen ett studsmeddelande eller så kommer de bara inte fram, dvs försvinner i cyberrymden.

Så jag antar att det är din egen mailserver som inte tycker om adressen eller nåt Entourage som fått krupp..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-11 19:56

Jag har satt "mina" supportgubbar nere i Indien i arbete med det här. Dom kollar alltså om den smtp-server jag använder håller på att fjanta sig. Men dom ville vänta lite och se Island-Sverige först, och det är ju OK.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-11 20:21

Argh.... Felet var mitt, bara mitt och ingen annans:

Snubben hade tidigare sin .biz-adress, men har sedan en tid skrotat den domänen och har nu em .com-domän. Men i Entourages adressbok har jag fortfarande kvar den gamla biz-adressen. Inte com-adressen.

Så fast han mailade från com-adressen, och jag bara klickade på "reply", så tyckte Enourage att han minsann skulle ha den "rätta" adressen istället, dvs den som fanns i Entourages adressbok och ändrade automatiskt. Eftersom man inte alltid ser själva adressen, utan bara namnet på personen i adressfältet, så reagerade jag inte alls på att det kunde vara nåt vajsing där.

Inte förrän supporten i Indien bad att få kolla på mailheadern så började jag själv titta lite närmare och upptäckte "felet". Duh!

Nu är i alla fall den gamla biz-adressen borttagen ur adressboken, mailet är ivägskickat utan problem med den rätta com-adressen, och Sverige kvitterade direkt på Islands ledningsmål.

I stort sett är allt alltså OK.

Tack för hjälpen i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-12 07:26

Som Johan skriver, så studsar mailet, man kan säga atthans server spottar ut det - och då får man i bästa fall ett felmeddelande, men som kan vara vanligare inget meddeande alls.

Men som du skrivit så har det löst sig på grund av domänbyte hos din kund

/Tangen

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-12 09:28

Tangen,

Jag tror att du missförstått. Felmeddelandet kom inte från hans server Det var min Entourage som gav det, dvs innan mailet ens skickats ut från min dator.

Det var bl.a. därför jag blev så förbryllad av ditt förra svar om hans eventuella spamfilter, osv.

Men tack för försöken i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-12 13:05

aha, he he ja jag missupfattade dig från början

/Tangen

1
Bevaka tråden