Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny hemsida, tips och råd angående design?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-11 22:17

Titeln säger väl det mesta. Vad tycker ni är BU och BÄ med början av denna musik-sida? Detta är en del av startsidan...

PS. Ursäkta kvalitén, ni ser nog vad det är ändå...

• Oregistrerad
  • 2006-10-11 22:32

Snyggt, men det känns ganska ihoptryckt. Det skulle inte skada med lite mer luft mellan de olika blocken.

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-10-11 22:34

Ser trevlig ut. Snygg.
Några småsaker:
1. Huvudet tar kanske lite onödig stor plats på höjden (för oss som kör med bärbart)
2. Varför skrivs Turné (och Vinter) med begynnande versaler?
3. Särskrivningar (Vinter Turné + USA Turné)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-11 23:05

Tack för kritiken, ska diskutera sakerna med min vän som jag gör sidan med.

PS. Tack för rättningen av nyheterna filuren. Detta är dock bara test, och mer aktuellt material kommer att finnas när sidan väl släpps. Dessa nyheter var mest med för att ge en bild av det hela.

• Oregistrerad
  • 2006-10-12 00:36

Tanken är god, men jag tycker att fonten känns aningen stor. Minsta storleken på texten i alla avseenden.
Gör sidan större, så att det blir mer luft mellan de olika delarna. Mer luft gör att det känns mer avslappnat. Den lilla ikonen du gjort, den med en cirkel och en > i, känns felbalancerad. Större än-tecknet sitter för långt till höger. Gör det lite mindre istället och flytta det längre till vänster

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-12 07:29

Bra grund, för stor typografi.

Vissa saker kan vara stora om deras dignitet är viktig, men annars ska det vara mycket mindre.

/Tangen

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-12 08:47

Jag tycker menyn försvinner lite och sen saknas det ett fokus på sidan - alltså en ingång (eller plupp om man så vill) som är huvudbudskap. Instämmer med filuren om toppen också. Annars är det bra!

• Oregistrerad
  • 2006-10-12 14:07

Tja det är jag som är snubben som gör kodningen och det mesta av layouten på sidan. bara så ni vet. tack för kritiken.

• Oregistrerad
  • 2006-10-12 14:53

Nu har jag gjort allt mindre. Får Plats med mera.
Här har vi två bilder, en med lite mellan rum och en utan.

• Oregistrerad
  • 2006-10-12 16:21

Ni tog verkligen kritiken på orden, kanske speciellt på uttrycket "lite luft". Nog är det lite luft mellan. Jag vill se mycket luft mellan blocken! Det är fortfarande alldeles för grötigt, för att jag skulle orka titta på sidan i mer än fem sekunder.

• Oregistrerad
  • 2006-10-12 16:40
Ursprungligen av Valentino:

Ni tog verkligen kritiken på orden, kanske speciellt på uttrycket "lite luft". Nog är det lite luft mellan. Jag vill se mycket luft mellan blocken! Det är fortfarande alldeles för grötigt, för att jag skulle orka titta på sidan i mer än fem sekunder.

OK! Fetar mellanrum, och det blir bättre... OK!

Håller med Valentino. Gärna mer mellanrum mellan menyn o allt under. Mer mellanrum mellan blocken därnere också. Ganska mycket.

Bra början på sajten dock.

• Oregistrerad
  • 2006-10-12 17:20

"Bra början på sajten dock." - Daniel E.

Tack så mycket. Vi lägger ner mycket på utseendet. Innehållet hoppas jag blir bra också när vi börjar arbeta på det. Jag kanske kan ta tillfället i akt att fråga om det är någon här, som är intresserad av att skriva skiv recensioner till den här hemsida. Den ska lanseras någon gång i november. Hör av er om ni är intresserade iaf.

• Oregistrerad
  • 2006-10-12 18:14

Mitt förra inlägg lät kanske lite hårt, men det var det absolut inte. No offence alltså...
Jag tycker att det är ett mycket bra första utkast till en nöjessida, eller vad man ska kalla den. Det är bara det att för lite luft gör sidan grötig, och svåröverskådlig. Mer luft på sajten får besökaren att känna sig friare och inte så instängd.

Andra designers/utvecklare har säkert inte helt likadan uppfattning om ämnet, men detta är min egen erfarenhet.

• Oregistrerad
  • 2006-10-12 22:01
Ursprungligen av Valentino:

Mitt förra inlägg lät kanske lite hårt, men det var det absolut inte. No offence alltså...
Jag tycker att det är ett mycket bra första utkast till en nöjessida, eller vad man ska kalla den. Det är bara det att för lite luft gör sidan grötig, och svåröverskådlig. Mer luft på sajten får besökaren att känna sig friare och inte så instängd.

Andra designers/utvecklare har säkert inte helt likadan uppfattning om ämnet, men detta är min egen erfarenhet.

Tack så mycket.

Och jag förstår exakt vad du menar. Som Windows och Mac liksom. Mac känner man sig friare för att man inte ständigt har fullscreen osv osv.

Adam och jag jobbar på att hitta en snygg lösning. Vilket kan ta ett tag. Eftersom det ska se snyggt ut och passa in. Sen är inte jag någon super haj på kod. Men det mesta löser sig.

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-13 04:19

Snygg men "för tät", kan du inte lägga in ett område i bara svart mellan övre bildraden och de nedre bilderna / valen? Eventuellt på fler ställen också.

• Oregistrerad
  • 2006-10-13 12:21
Ursprungligen av Hagge:

Snygg men "för tät", kan du inte lägga in ett område i bara svart mellan övre bildraden och de nedre bilderna / valen? Eventuellt på fler ställen också.

Jo jag har hajpat att de flesta tycker så här. Jag jobbar förfullt på att komma på en lösning.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-17 23:08

http://i11.tinypic.com/2vdquxs.jpg

Ny design.

EDIT:

Så då.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-18 09:02

bra tycker jag, är lite förvirrande bara att ´volume45 Forum´och kontakt har olika grader, bägge borde vara lika stora, gärna då som den mindre.

Sen skulle jag dubbla mellanrummet mellan topmenyn och undermenyerna.

/Tangen

* Hmm, toppmenyknapparna känns för stora. Menytexten alltså.

* Och precis som Tangen skriver så känns det obalanserat mellan Forum o Kontakt. De knapparna känns också "felplacerade" om du förstår mig...längst ned på sidan och alldeles för stor text.

* Menyn på höger sida är några pixlar för långt ned jämfört med mitten och vänstermenyn

Ser dock mycket bättre ut redan.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-18 21:21

Ska ni sälja musik eller diskutera/skriva recensioner?
Instämmer med de som tyckte till om designen..

Skön idé i varje fall!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-18 23:29

Tack ni som har kommenterat! Lite svar på frågor:

1. Det med pixlarna ner ska självklart fixas.
2. Ske se över det med storleken på texten.
3. Angående forum; är det bättre att isåfall ha två artist-rutor till där, och flytta forum och kontakt till menyraden?

Detta ska bli en recension-sida av i början främst musik, men i framtiden även saker som filmer etc. Skicka gärna ett PM. om ni är intresserade att jobba med detta projekt på eran fritid! Skicka till mig eller kompisen.

Kom gärna med idéer också om ni tycker att det saknas något i nuläget på startsidan. Vi jobbar även med ny list med nya skivor...

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-19 00:26

Mycket bättre med de större mellanrumen, möjligt att det någon sade om ännu mera utrymme mellan topmenyn och innehållet skulle se ännu bättre ut, men jag tycker att det ser bra ut redan nu.

Forum kan du ju göra som du vill med, antingen kan du ju sänka texterna forum o kontakt lite och låta dem vara i samma storlek och ha kvar volume45 ovanför dem, eller så kan du ju bara ta fram volume45 där, det är väl rätt uppenbart att det är sidans forum ändå?

Volume45forum kan du väl ha skrivet överst på en banner när man väl besöker forumet eller så om du vill.

• Oregistrerad
  • 2006-10-19 00:36

Visst är fonten i toppmenyn stor, men det tycker jag faktiskt inte gör något. Tvärtom så är det något som gör er sajt unik. Kör på med det!

Annars är det bara FORUM och KONTAKT, som jag tycker är skevt, men det har ju andra redan påpekat.

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-19 03:58

Jag tycker att du kan infoga lite mer utrymme under varje artistnamn åt höger också, så att det framgår att det är namnet under varje bild som hör till bilden ovanför och inte så att namnet över varje bild hör till bilden nedanför.

Jag fick lite half life 2-vibbar med underworldbrillorna och den oranga loggan mot grått.

Typsnittet i loggan gillade jag inte nåt speciellt, och överlag lite för stora bokstäver.
Annars bra!

Jag måste bara säga att jag tycker grunddesigen är skit snygg! bra jobbat

• Oregistrerad
  • 2006-10-24 12:15

Bakgrunden

Gillar också grunddesignen, men håller med om att det skulle behövas lite mer space mellan de olika delarna samt bara lite mer luft i allmänhet! Bra jobbat!

Bakgrunden vid logotypen gillar jag skarpt, någon bra länk där man kan hämta hem liknande ???

• Oregistrerad
  • 2006-10-24 17:24
Ursprungligen av Matto:

Gillar också grunddesignen, men håller med om att det skulle behövas lite mer space mellan de olika delarna samt bara lite mer luft i allmänhet! Bra jobbat!

Bakgrunden vid logotypen gillar jag skarpt, någon bra länk där man kan hämta hem liknande ???

Fakitskt inte en aning, själv snodde jag den från en kompis på myspace som blev rasande.

• Oregistrerad
  • 2006-10-24 17:25
Ursprungligen av mckrank:

Jag måste bara säga att jag tycker grunddesigen är skit snygg! bra jobbat

Tack så mycket. Jag hoppas du besöker den också när den läggs ut på nätet.

Bevaka tråden