Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PSCS: "This pattern file is corrupt or bad". Vilken fil?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har visserligen arbetat med Mac sedan 1987 men har inte lagt ner så mycket möda på att lära mig det tekniska utan mera sett maskinen som ett ytterligare verktyg för mitt skapande.
Till problemet...jag har lite problem med min Photoshop CS.
När jag startar upp PS så får jag ett felmedelande "This pattern file is corrupt or bad" (men man får inte reda på vilken fil det är), det går visserligen att komma vidare och PS startar upp som vanligt men rätt var det är så lägger det av.
Jag har gjort en nyinstallation...men samma medelande dyker upp igen!!! Innan jag gjorde nyinstallationen tog jag bort den tidigare PS-mappen, kan det vara någon fil från den tidigare PS:en som ligger och skräpar någonstans?

Är det någon som har några idéer vad det kan vara..?
/Bernt

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-10-12 16:11

En preferences-fil? Kanske...borde ha blivit ersatt tycker man vid en nyinstallation men det kanske är nåt som ligger kvar ändå.

Är det inte den här filen som man kan kasta, starta om och sen är den tillbaks igen?
com.adobe.Photoshop.plist
Kan nån bekräfta det så jag inte luras?

Kanske funkar om du reparerar skivbehörigheter några gånger? (jag utgår från att det är MacOs X du sitter på?)

Hej Tesa, jag sitter med MacOs 10.2.8....
Nytt system på ingång om nån vecka tillsammans med nya CS2.
Det här hittade jag på nätet...tror du det kan vara nåt jag vågar göra?

I finally fixed the problem. Gardening, a night of rest, and help from people on the forum did the trick. Here is the solution. It worked for me, it should work for you if you have a similar problem:

1-Do a search in the Mac finder for "Adobe". This will return thousands of file names. Only look at those which were modified "today", or the last time you tried to open Photoshop

2- Out of all the search results I found these that looked like good candidates and were last modified "today":

Adobe Photoshop CS2 Prefs.psp
com.adobe.mediabrowser.plist
com.adobe.Photoshop.plist

3- I dragged them from the search result window to the trash and emptied the trash. Just in case here is the exact path for these files:

User name>Library>Preferences>

In this folder delete:
Adobe Photoshop CS2 Prefs.psp
com.adobe.mediabrowser.plist
com.adobe.Photoshop.plist

That's all folks. It fixed the problem for me. Now Photoshop can save my files.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-10-12 16:44

Ja, .plist-filen borde du kunna göra dig av med iallafall.
De andra också säkert (vad gör mediabrowsern?!). I värsta fall åker du väl på att installera om programmet igen, men spara filerna någon annanstans ifall du är osäker så kan du lägga tillbaks dem ifall det blir mer oreda.

1
Bevaka tråden