Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Duger den här Macen?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.....

Jag är en PC användare (mm jag vet tyvärr)

Men jag har nyss fått chansen att köpa en iBook 12" G3 för 1000 kr.... den fungerar fint och Apple mus ingår och nätadapter och alla CD-skivor....

Jag vill testa mig på en Mac för att så snart som möjligt gå över till Mac, en Mac Mini, Macbook eller iMac (tiden får bestämma)

Men en Mac ska jag ha snart!!

Är denna macen bra för mig att öva mig på då? Givetvis ser jag över att den är gammal och långsam jämförelsevis med en ny Intel Mac, men det är OS X jag måstefå pröva på!!

Nogrannare specifikationer:

Apple iBook 12" 700 MHz Power PC G3
384 MB minne
20 GB hårddisk
CD-Läsare

Medföljer:
Nätadapter
Vit mus (APPLE)
Instruktionsbok
Orginal installationsskivor m. MacOSX 10.2.1

Är det rena rama skiten eller är det okej som en övningsmaskin?

Precis som om man inte köper den nyaste Golfen när man nyss tagit körkortet, utan man väljer istället en gammal begagnad bil för en billig peng, för att börja med... ?!! Har jag rätt?

Ge mig svar så snabbt som möjligt!! TACK!!

KRAMAR!

Den kommer fungera bättre än du tror men sätt gärna in lite mer minne.

Den ska bara prövas i max 2-3 veckor sen köper jag den datorn jag vill ha Vill bara få mer erfarenhet utav MAC, det lilla man får i butikerna räcker knappast

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-13 01:41
Ursprungligen av anjuna_beats:

Den ska bara prövas i max 2-3 veckor sen köper jag den datorn jag vill ha Vill bara få mer erfarenhet utav MAC, det lilla man får i butikerna räcker knappast

Varför inte ta en ny direkt isf? Du lär ju knappast ångra att du fick OS X på datorn?

Men hur som helst den duger eller?

Sen kan jag nog överlåta den till syrran eller morsan som behöver nåt enkelt att surfa med här hemma.... den räcker väl ABSOLUT för att surfa med antar jag? i Morsans nuvarande PC så har hon en Celeron 700 mhz och 256 mb ram och Win Bajs XP.... Så denna är väl ändå "lite bättre" ?Om man bara ska en surfdator?

Givetvis får de den när jag väl bestämt mig för att köpa min egen sprillans nya Intel mac...

• Oregistrerad
  • 2006-10-12 23:55

Jag tror den funka helt okej att surfa lite med men jag tror knappast att du behöver öva så mycket. Mac är inte komplicerat över huvud taget.

Nej det har jag inte heller sagt, Mac verkar vara en väldigt enkel manick att lära sig, men man vet aldrig, vad om man köper en dator för 12 000 kr och man är icke nöjd... då är det ju tråkigt, men å andra sidan, har knappt hört någon klaga..... 9/10 är nöjda här ju!!

Jag vill bara få mig en bättre överblick, sen är ju 1000 kr inget dyrt pris för en iBook.... Tycker det låter löjligt billigt faktiskt....

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-13 01:43
Ursprungligen av anjuna_beats:

Nej det har jag inte heller sagt, Mac verkar vara en väldigt enkel manick att lära sig, men man vet aldrig, vad om man köper en dator för 12 000 kr och man är icke nöjd... då är det ju tråkigt, men å andra sidan, har knappt hört någon klaga..... 9/10 är nöjda här ju!!

Jag vill bara få mig en bättre överblick, sen är ju 1000 kr inget dyrt pris för en iBook.... Tycker det låter löjligt billigt faktiskt....

Ta den då, en G3 är väl ungefär lika snabb som en PII/PIII, så har du något att jämföra med, på samma klockfrekvens då, vet inte vad den kan vara klockad i men 300-400MHz? Går ju att använda även om det inte är något fartvidunder. Du kan ju kanske göra något serverprojekt av den senare eller så =P

Ändrade rubriken, den gamla verkade som om det var ett problem som skulle lösas och det är det egentligen inte.

Den duger gott och väl.

Priset är utmärkt, på Tradera går samma maskin för betydligt mer. Är den fräsch så är det ett fynd!

Bara du är medveten om att 700 MHz inte gärna kan så så fort, och att det går ännu lite långsammare eftersom det är lite snålt med minne. Och så ska man som gammal PC-användare inte begära att allt ska vara identiskt samma, en del handgrepp är lite annorlunda. Det lär man sig fort om man bara är med på det.

Fast med mycket minne rullar den inte alls så illa. iBook/700 har ju också finessen att kunna starta OS9. Det är en finess som är värt mycket om man har några bra OS9-program (och det finns många). Och då går den som ett spjut.

• Medlem
  • International user
  • 2006-10-13 10:26

Kör inte med 10.2 "Jaguar" som följer med bara, det är en ganska slö och sunkig variant av OS X. Försök få tag på 10.3 "Panther" istället, den går snabbare på din maskin och har ett trevligare gränssnitt.

OS 9 tycker jag att du kan bortse ifrån, det är ett utdöende OS och det finns knappast någon anledning att grotta ned sig i det om man inte har specialintresse för antika datorer eller en stor samling gamla program.

Ursprungligen av rhesus:

Kör inte med 10.2 "Jaguar" som följer med bara, det är en ganska slö och sunkig variant av OS X. Försök få tag på 10.3 "Panther" istället, den går snabbare på din maskin och har ett trevligare gränssnitt.

OS 9 tycker jag att du kan bortse ifrån, det är ett utdöende OS och det finns knappast någon anledning att grotta ned sig i det om man inte har specialintresse för antika datorer eller en stor samling gamla program.

Arbeta inte igång Ingemar nu

• Medlem
  • International user
  • 2006-10-13 11:45
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Arbeta inte igång Ingemar nu

Du har så rätt. Det var tanklöst av mig. Förlåt Ingemar, jag vet att OS 9 är till praktisk nytta för många

Jag tänkte inte nappa så hårt på det betet, bara påpeka att möjligheten kan vara en tillgång och inte minst höjer värdet på maskinen. Naturligtvis är det inte ett OS man ska nysatsa på, och speciellt en switcher skall lägga krutet på OSX.

Vi är inte i OS9-avdelningen, här har Rhesus inlägg sin relevans. Tack för visat hänsyn i alla fall.

Hmm okej anledning till varför min rubrik löd somden var, var för att jag ville ha hjälp snabbt hehe!

Nåja datorn såldes.... jag tänkte för "länge" så jag går helt enkelt och köper mig en sprillans ny Mac mini 1.66 CD

Tack för hjälpen för övrigt!

1
Bevaka tråden