Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panik. Plocka ut text från PDF fungerar inte helt bra. Hur fixa?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett PDF-dokument som vi ska använda texten från till en produktion. (Förmodligen har jag tusentals, men vi tar ett i taget för stunden i alla fall. )

Av någon anledning så går det inte att klippa ur texten normalt.
Den går att klippa ur men urklippet tar inte med mellanslag och lägger till egna mellanslag där de inte hör hemma.

Är det en känd bugg i Acrobat Professional 7?

Eller finns det något sätt att spara om dokumentet till txt, rtf, doc eller dylikt där texten bevaras som den "ser ut i dokumentet" och inte som den underliggande informationen är om det nu är den som är "trasig".

När jag väljer de olika spara varianterna som finns i Acrobat så blir resultatet alltså av typen:

Lageninnebärblandannatnyauppgifterförkommunerochlandstingnärdethandlaromåtgärderinförochvidextraordinärahändel-ser,samtnyabestämmelserkringrättentillersättning.

Dokumentet är skyddat så det går inte att lösa via google eller dylikt. Skyddet består av

Utskrift:Tillåtet
Ändring av dokument: Inte tillåtet
Montering av dokument: Inte tillåtet
Kopiering eller extrahering av innehåll: Tillåtet
Extrahering av innehåll för tillgänglighet: Tillåtet
Kommentarer: Inte tillåtet

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-13 14:08

Haru Illustrator?
I så fall: Kolla vad jag lärde mig häromdagen. Man markerar bara sidan och gör "banor". Från det läget bör du kunna spara texten exakt som den ser ut i PDF:en och lägga in i andra program, t.ex. PS...
http://www.99mac.se/grafisk-produktion/105634-tryckeri-tar-inte-pdf-vilka-moejligheter-har-jag.html

Eftersom ändring av dokumentet inte är tillåtet så går det inte att öppna det i Adobe Illustrator. Tyvärr.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-10-13 14:44

Öppna pdf-filen i ColorSync-verktyg och spara om. Vips, och lösenordsskyddet är borta.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-13 14:46

Va? Visst kan man öppna en PDF som är låst! I vart fall om den är låst i t.ex. Acrobat Professional eftersom man måste ange åtminstone ett lösenord för att kunna skydda det. Å då kan du öppna och ta texten om du har det lösenordet.

Vilket naturligtvis förutsätter att dokumentet är gjort på det sättet och att du har lösenordet, förstås. Är det inte det och har du inte lösenordet, så vette 17.....

1
Bevaka tråden