Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Streaming webradio på MBP?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-10-14 16:12

Nybliven switcher, och överförtjust so far. Men några saker har jag inte koll på hur jag skall lösa med min nya fina macbook PRO - jag brukar(de) lyssna på streaming webradio - som tex www.di.fm, radioseven.se, rixfm osv. Men dessa kräver stöd av antingen winamp (fy för den lede) eller Windows Media Player. Jag installerade "Flip4Mac WMV", men det tycks inte hjälpa något alls. Vad skall jag göra?

  • Medlem
  • 2006-10-14 16:25

iTunes har ju en del stationer. Ytterligare andra kan du t ex hitta på shoutcast.com. Googla lite, det finns en drös sidor med sånt.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-10-14 16:27

Jo, men nu vill jag ju kunna lyssna på dem jag gillar - och som faller mig i smaken. Måste jag installera WMP för mac? (Om det nu finns det?)

Edit: Ändrade lite i inställningarna till Flip4mac och nu funkar iaf Radioseven.se (om den får öppna quicktime funkar det, men inte om den skall spela i webbläsaren )

  • Medlem
  • 2006-10-14 16:34

Jaha...

men di.fm funkade för min del i iTunes (mp3-strömmen).

EDIT: Kollade in på rix.fm också och det funkade utan problem. Bara att klicka på lyssna så började det direkt i Camino.

EDIT2: Även Radioseven fungerade direkt i webbläsaren precis som rix.fm. Ett nytt fönster bara så satte det igång.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-10-14 16:43

Hmmmm... Spelar det någon roll att jag körde med Safari? För det funkade minsann inte så smidigt...

  • Medlem
  • 2006-10-14 16:46
Ursprungligen av Oxygenic:

Hmmmm... Spelar det någon roll att jag körde med Safari? För det funkade minsann inte så smidigt...

Kanske... Camino funkar ofta bättre än Safari på det mesta om du frågar mig, så varför inte här också?

iTunes stödjer .pls, alltså det du normalt klickar på för att lyssna på musiken i winamp.

edit: Kanske ska lära mig att uppdatera sidan när man kommer tillbaka från kaffe

Ska väl tillägga att rixfm och radioseven fungerade utan problem i Safari för mig, konstigt att det inte gjorde det för dig :/

Hur det fungerar i Safari kan bero på hur "mime-settings" i quicktime är inställda. Kolla i QT inställningarna och se om det gör någon skillnad?
Själv brukar jag alltid använda VLC (http://www.videolan.org) för strömmande media. Även om QT klarar av formatet i fråga verkar VLC ta mindre RAM, processor, mm. Dessutom verkar Flip4Mac/QT buffra lite konstigt så det är inte alltid man lyssnar på samma som sänds på radio just nu. Det problemet har jag än så länge inte haft med VLC.

1
Bevaka tråden