Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Azureus NAT problem - Jag får SPATT!

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-10-23 10:19

Alltså det finns ju flrea olika sätt att bygga ett nät på.
Om jag förstått rätt så har du kopplat så här:

Internet -> Ciscosouter -> AirportExpress

"normalt" är att du på Ciscoroutern har DHCP och NAT och Portforwarding påkopplat.
i AE finns det ett val, kommer inte ihåg hur det står, där du kan stänga av DHCP & NAT och bara ha den som en slav och dela ut trådlöst.
Portforwarden ska då stå till det IP som du får på datorn som kör det program du behöver ha det till, tex spel.

Lösning

Citat:

If you have Mac OS X 10.4, then I've found that the easiest way to set up port forwarding on the Airport Extreme/Express is to use a fixed IP address for your computer and use the NAT Port Mapping Protocol. First, ensure that your ADSL modem is not used as a router (many people have BOTH their router and Airport setup as a router. For example, both the Zoom 5660 and DSL 300T are ADSL modem /routers: ensure that they are set in to a mode such as "bridge": essentially, this means that your Airport Express/Extreme RECEIVES the IP address that your ADSL provider gives you.)

Then, to set up the Airport for port forwarding, do this:

1. Log into Airport Admin Utiity, and choose the Network tab. Choose Distribute IP addresses, and Share a SINGLE IP address. Then choose use 172.16.1.1 addressing.

2. Under the Airport tab, choose Base Station Options. Tick the following:

Enable SNMP Access
Enable Remote Configuration
Enable Default Remote Host at 172.16.1.253
Enable NAT Port Mapping Protocol

3. Goto the Internet tab to make a note of the DNS servers (these are for your ADSL provider: they should be in grey to the right of the screen: if they are not, do not worry.)

Save the configuration.

Your internet connection won't work now: you need to give your computer the fixed IP address chosen above. To do this:

4. Goto System Preferences, Network, then TCP/IP.

Your connection will probably be set up Automatically using DHCP.

First, make a note of the Subnet Mask (will probably be 255.255.255.0)

Then, change the Configure IPv4 tag to: Manually

IP Address: 172.16.1.253
Subnet Mask: (whatever you noted above, eg: 255.255.255.0)
Router: 172.16.1.1 (this is the Airport's IP Address)
DNS Servers: your ADSL provider's servers (from part 3: if you do not have them, phone your ADSL provider, or try using: 4.2.2.1 and 4.2.2.2).

5. Save the settings (Apply Now) then goto Show All and Sharing, then choose the Firewall tab.

Ensure the Firewall is ON, then choose New... to choose a new Port (eg: 9090).

Update and restart your computer.

Även jag har använt transmission 0.7 med goda resultat med enbart port koppling påslaget (gul lampa) . Men vill du ha en grön lampa följer du instruktionerna.

• Medlem
  • 2006-10-27 23:49

Brandväggar, PortForward, Routers och annat...

Ursprungligen av Creops:

Alltså det finns ju flrea olika sätt att bygga ett nät på.
Om jag förstått rätt så har du kopplat så här:

Internet -> Ciscosouter -> AirportExpress

"normalt" är att du på Ciscoroutern har DHCP och NAT och Portforwarding påkopplat.
i AE finns det ett val, kommer inte ihåg hur det står, där du kan stänga av DHCP & NAT och bara ha den som en slav och dela ut trådlöst.
Portforwarden ska då stå till det IP som du får på datorn som kör det program du behöver ha det till, tex spel.

Om jag ändå fattade det här bättre *suck*

Någon jag pratade med sade just att man kanske kunde göra AirPorten till en "Accesspunkt" och är det detta du menar med som slav? Okej. Jag har förstått först och främst att jag inte ens behöver mjukvarubrandväggen påslagen i OS X - stämmer det?

För det andra: I mitt fall är det ingen vits (??) att gå in och portforwarda i AirPort Administratörsverktyget. Detta ske ske ifrån Ciscoroutern. Hur fasen gör jag det? Vet att jag kan komma in i routern, men dessa portforwardfunktion är liiiite mer avancerad än den i adm.verktyget i OS X. Vad exakt ska jag ändra där, vilka IP och vilka...ja, du förstår.

Är det något annat jag ska checka att det är påslaget eller avslaget? Nån "Aktivera NAT-portkopplingsprotokoll" som jag hittade i Adm.verktyget? NÅt annat?

Om jag nu gör på detta vis: Tar bort mjukvarubrandväggen och tar bort all portforward i adm.verktyget, samt sätter in portforward i Cisco-Linksysroutern istället, så kommer saker att funka? Någon sade mig att man skulle kunna göra på nåt annat sätt så man aldrig mer behövde pilla med portforward åt något håll.

Sen skrev du "AE finns det ett val, kommer inte ihåg hur det står, där du kan stänga av DHCP & NAT och bara ha den som en slav och dela ut trådlöst."

Vad heter detta alternativ och hur ska det konfigureras?

Undrar om vi kan lösa detta redan ikväll? Skulle vara gott att slippa och pilla med detta mer...hehe. Svara gärna "som till ett barn".

Tack på förhand!

Fredrik

Senast redigerat 2006-10-28 00:42
Bevaka tråden