Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Underhåll av Mac OS X Tiger

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som mac nybörjare måste jag fråga.
Vad ska man göra eller inte göra för att tiger ska må så bra som möjligt???

Jag lärde mig tidigare i veckan att man inte ska slå av macen på natten som jag brukar göra, det är naturligt för mig, onödigt att det är igång.
För då sa den mac kunnige att den kör några scrip nattetid och underhåller sig själv med att rensa temp filer o liknande.
Och det måste stämma för den kändes segare o segare efter 2månaders användande, fick badboll i 5sec av att klicka reply i mailen.
Men nu efter 5 dygns upptid funkar den kanon.
Fick tips av samma person att köra programmet Onyx men jag lät den vara igång hela tiden istället.

(jag har en Imac coreduo 2.0 20" 2/250gb)

• Medlem
  • International user
  • 2006-10-15 11:16

Låt datorn vara i vila på natten i stället och kör Onyx på den ibland.

Om man inte vill ha sin dator igång oavbrutet, finns anacron som ser till att underhållsscripten körs då datorn är på.

Jag har använt det i ett par år, och det fungerar alldeles utmärkt.

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-17 03:44
Ursprungligen av Konrad:

Låt datorn vara i vila på natten i stället och kör Onyx på den ibland.

Slår den på sig när den vill köra script då eller?

Ett annat alternativ är ju att låta den vara på någon enstaka gång, eller att köra scripten manuellt om man kan det. Eller ändra tid på dem till en tid då den brukar vara på.

Edit: Anacron verkar ju smartast.

Ja jag sätter den i vila på natten, funkar scripten då eller?? Det verkar så.

Jag ska prova anacron. Då kan jag slå av den.

Vad är det scripten gör exakt??? Vill ju veta så man lär sig.
En mac bara funkar o då lär man sig inget om hur systemet funkar.

Öppna log-filerna och titta efter.

De ligger i mappen /var/log/
och heter daily.out, monthly.out och weekly.out. Där ser du också när de senast kördes. Jag har för mig att Apple har ändrat så att om din Mac var avstängd när de skulle köras så körs de senare när din Mac är på istället.

När jag kollar på min daily.out så ser det ut som om den brukar köras kvart över tre på morgonen, men om min mac har varit avstängd så kördes de istället en stund efter att datorn startat.

Filerna har inte något program asscocierat med sig men om du håller ned Apple och Alt-tangenterna när du drar någon av filerna på symbolen för Textredigeraren så öppnas de där.

De går förstås också att titta på innefrån programmet Systemmeddelanden som ligger i din Verktygsprogramsmapp i Program-mappen.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-15 16:58

Ja, man kanske kan ändra på tiden då Macen kör skriptet? Någon som provat och vet?

Hej. Jag flyttar tråden till Mac OS X-forumet.

• Medlem
  • 2006-10-17 17:50

En liten fråga bara. Jag kan absolut noll om Mac. Ändå har jag köpt en mini nyligen. *smartskaft* När man har installerat anacron, sköter det sig självt då eller? Eller måste man starta programmet regelbundet? Som jag förstår det jobbar programmet hela tiden i bakgrunden. Eller har jag fel?

Anacron sköter sig självt. Nu var det ju någon här som menade att Tiger sköter cronarbetet även om datorn varit avstängd under natten. I så fall behövs inte anacron, men det gör ingen skada.

Nybörjare har vi varit allihop. Vågar man inte vara det lär man sig aldrig något nytt...

1
Bevaka tråden