- Danne V
- Medlem ●
- Karlstad
- 2006-10-16 13:00
Så var vi där igen...
1. Medlem skapar tråd.
2. Ämnet obekvämt, tråden plockas bort.
3. Medlem skapar ny råd. Frågar vänligt: Varför togs tråden bort? Men viktigast av allt, medlemmen skriver (fortfarande vänligt): "Varför kan man inte i samband med att man tar ner någons tråd slänga iväg ett PM där men förklarar att och varför man gjort detta?"
Jag tycker det är risigt att inte ens höra av sig.
4. Medlemmen får några svar och andra kommentarer läggs till (också trevliga och korrekta)
5. Baron lägger in en onödigt spydig kommentar som inte fyller någon funktion alls.
6. Följande kommentarer något mer irriterade p.g.a. Barons formulering
7. Baron stänger tråden efter att ha levererat ett antal grötmyndiga tillrättavisningar och ber naturligtvis inte om ursäkt för den onödigt dryga kommentaren tidigare, utan rättfärdigar den helt och hållet. Utan att förstå det bakomliggande skälet till tråden (dvs bl.a. att medlemmen tyckte att man skulle ha skickat ett litet mail när man tog bort hans tråd), så konstaterar han att "Nu bestämmer jag helt på egna meriter att det här ämnet är uttömt och att det sprider badwill för 99mac om vi fortsätter att tugga"
De allra flesta moderatorerna här märks knappt. Det innebär sannolikt att dom gör sitt jobb perfekt. Framförallt innebär det att dom har en positiv, trevlig attityd. Jag har fått en tråd och en radannons bortplockad sen i våras. Visserligen var jag kanske inte så glad över det, men vad jag uppskattade högt och dyrt var att de båda moderatorerna som tog bort inläggen skickade mig varsitt PM. Tack Joacim T-Son Torkelson och Marcus Bennermo för det. Tack vare att ni tog er den lilla tid det krävde, så respekterade jag ert beslut utan att knorra. Så ska det fungera. Tack än en gång.
Dom andra moderatorerna verkar också ha en bra, positiv och uppbyggande attityd. Jag tänker särskilt på t.ex. Kristofer, Mattias och Björn, men inkluderar som sagt alla andra, även om en eller annan ibland kan ha en dålig dag, precis som jag har ibland.
Åsså ska vi inte glömma administratörerna som faktiskt går in och svarar schysst och bra fastän det antagligen inte ens är deras jobb.
Istället klandrar jag forumledningen för att det blir tråkigare och lägre i tak, och medan Martin givetvis har det yttersta ansvaret eftersom han säkert har tröttnat totalt på det här, så är jag inte särskilt imponerad av Barons inställning. Tvärtom. Han klarar inte alls av uppgiften och bör bytas ut snarast mot någon som kan ta åt sig av eventuell kritik och som förstår hur man bör bete sig.
Nu kommer vi till den konstruktiva delen i min kritik:
1. Snälla, snälla moderatorer. Gör ALLTID som Joacim och Marcus gjorde när dom tog bort mina trådar; skicka iväg ett PM eller ett mail. Jag tror inte att Martin eller nån annan har något emot det alls, och det är ju inte så himla ofta heller. Ni kan väl skriva ihop ett "bibliotek" med några svar och bara kopiera från så blir det ännu enklare?
Man blir så himla nöjd över att bli behandlad med respekt, som kompisar ska behandla varandra. Och vi är väl kompisar, eller hur?
2. Stäng inte trådar hur som helst. Ni vet lika väl som jag att det bästa sättet att skapa nya diskussioner är att hindra folk från att vädra sina åsikter. Så länge en tråd inte spårar ur fullständigt till totalt krig där man kallar varandra taskiga namn och hotar varandra (vilket aldrig händer här eftersom man moderererar OK och har bra medlemmar), så ska ni bara låta den leva.
Att säga "nu tycker jag att ämnet är uttömt" är inte bara att utgå från sig själv och strunta i tusentals medlemmar som kanske är av annan åsikt. Det är ju också kontraproduktivt eftersom man effektivt hindrar BRA inlägg och smarta lösningar att komma fram.
Och givetvis den pedagogiska knorren: Låt medlemmarna trötta ut sig själva. Då dör tråden ut.
Det var det hela.
Jo, förresten. Den där tråden jag skrev om i början hittas på http://www.99mac.se/feedback/105899-censur-pa-99mac.html
MVH
Danne V
EDIT: Stvafel.