Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förmånsbeskattning på befintliga Hem-PC

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Okej jag visste att den nya regeringen ville ta bort Hem-PC. Men jag har ju en som inte är ens ett år gammal så det är väl OK. Nu ska det tydligen bli förmånsbeskattning på detta.

http://www.idg.se/2.1085/1.79071

Men får man göra hur som helst bara för att man styr ett land. Jag har ju ett avtal på tre år som ska kosta en viss summa i månaden. Nu ökar alltså månadskostnaden 200 kr i de resterande två åren. Det innebär ungefär att hela den ekonomiska fördelen med en Hem-PC försvinner.

Det är helt sjukt om man inte kan bryta avtalet i sådana fall. Okej att man fasar ut Hem-PC men de som faktiskt har en Hem-PC idag måste fortfarande ha möjlighet att ha kvar den. Hem-PC är ju ett projekt som är till för att folk med dålig ekonomi ska ha möjlighet att inneha dator.

Men hur mycket mer pengar blir det? Skatt på 2400:- * 3 år är väl inte så hemskt mycket pengar. Klart att det känns surt att det blir dyrare än man tänkt sig, men de flesta tjänar nog ändå på det. Om inte arbetsgivaren höjer månadsavgiften vill säga.

Jag betalar 600 kr/mån. Ytterligare 200 i månaden är ca 30% mer, dvs hela fördelen med Hem-PC. Ska jag dessutom behöva köpa loss maskinen efter 3 år samt att jag nu har försäkringar och AppleCare som jag annars inte hade haft så är det ju knappast en så bra affär längre.

Lite surt när man planerar och fixar för att kunna ha råd med en värstingdator att det helt plötsligt under löpande avtal ändras. Jag ska genast kolla upp med min leverantör om detta kan ses som att avtalet inte gäller och att jag kan få lämna tillbaka datorn och köpa en ny för egna pengar istället.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Jag betalar 600 kr/mån. Ytterligare 200 i månaden är ca 30% mer, dvs hela fördelen med Hem-PC. Ska jag dessutom behöva köpa loss maskinen efter 3 år samt att jag nu har försäkringar och AppleCare som jag annars inte hade haft så är det ju knappast en så bra affär längre.

Lite surt när man planerar och fixar för att kunna ha råd med en värstingdator att det helt plötsligt under löpande avtal ändras. Jag ska genast kolla upp med min leverantör om detta kan ses som att avtalet inte gäller och att jag kan få lämna tillbaka datorn och köpa en ny för egna pengar istället.

Men det blir ju aldrig 200:- till i månaden. Skatten på 2400:- blir typ mellan 770:- och 1250:- per år. Det är klart att det ändå är surt, och att det blir mycket mindre förmånligt, men det blir inte 30% dyrare.

Ursprungligen av staed:

Men det blir ju aldrig 200:- till i månaden. Skatten på 2400:- blir typ mellan 770:- och 1250:- per år. Det är klart att det ändå är surt, och att det blir mycket mindre förmånligt, men det blir inte 30% dyrare.

Okej, jag räknar nog inte rätt.

Som en del säger så är Hem-PC idag kanske ganska onödigt och jag förstår att de tar bort det, men det är inte det vi diskuterar här. När det nu har funnits en sådan möjlighet där man binder upp sig på tre år, kan man inte bara låta de avtalen löpa ut utan att lägga en extra skatt på de som bara försökte vara smarta och utnyttja en möjlighet som staten då erbjöd svenska folket.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Okej, jag räknar nog inte rätt.

Som en del säger så är Hem-PC idag kanske ganska onödigt och jag förstår att de tar bort det, men det är inte det vi diskuterar här. När det nu har funnits en sådan möjlighet där man binder upp sig på tre år, kan man inte bara låta de avtalen löpa ut utan att lägga en extra skatt på de som bara försökte vara smarta och utnyttja en möjlighet som staten då erbjöd svenska folket.

DET håller jag med om. Om nu ministrarna kan utnyttja systemet för egen vinning så borde väl åtminstone Hem-PC-skatten inte drabba de som redan är med på tåget. Jag ville bara flika in att det kanske inte är hela världen. Men som sagt: surt.

Alltså, nu vet jag ju inget om det här, men det låter ju helt vrickat att de som redan har ett avtal ska tvingas att betala mer.
Man har ju ett avtal, liksom. Inte fan ska de få ändra på det hur som helst.

Nä, Miljöpartiet skulle ha vunnit Eller iallafall att Sossarna fick behålla makten.

• Oregistrerad
  • 2006-10-16 23:52

Det är inte avtalet som ändras utan att man får betala förmånsvärde på den "förmån" man har genom att man får köpa en dator med oskattade pengar. Skälet med Hem-PC var ju att man skulle öka datoranvändandet hos löntagaren och det var behövligt då det infördes, runt 1990 om jag minns rätt.
De senaste åren har det fungerat som statssubventionerat prylköpande och det finns viktigare saker att lägga pengarna på.

Ursprungligen av mola:

Det är inte avtalet som ändras utan att man får betala förmånsvärde på den "förmån" man har genom att man får köpa en dator med oskattade pengar. Skälet med Hem-PC var ju att man skulle öka datoranvändandet hos löntagaren och det var behövligt då det infördes, runt 1990 om jag minns rätt.
De senaste åren har det fungerat som statssubventionerat prylköpande och det finns viktigare saker att lägga pengarna på.

Fast korkat att göra beslutet retroaktivt, oj vad väljare de just förlorade. Dessutom så har ju Sverige fått en hög datortäthet och lite högre datakompetens på grund av hem pc avtalet.Dessutom har staten sannolikt gått plus på det hela ändå genom jobb och moms m.m.

• Oregistrerad
  • 2006-10-17 00:38

Lika bra att ta bort företeelsen som sådan tycker jag, helst fr o m i dag, annars blir det väl rusning före årsskiftet. Fasa ut de nuvarande avtalen utan skatteeffekt för de som redan pyntar pengar. Apple har ju f ö mycket sällan kunnat väljas så det här bör innebära en viss fördel för Mac i framtiden, alltså folk kan välja helt utan att snegla på vilken dator/datorpaket som arbetsgivaren (dess IT-avdelning) slänger upp på bordet.

1
Bevaka tråden