Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FCP vs. Premiere

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon som har erfarenhet av dessa två
program och vad talar för det ena framför andra.
Gärna saklig info..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-29 23:04

Hej, välkommen och God Jul!
Smaka på den här

Tack för detta Acke.
Du får gärna komma med lite mer bra sajttips
om du kan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-30 00:13

Artikel på Kenstone.net

Artikel på dvguys.com

Artikel på cnet.com

Prova även att söka här på 99mac.com

[ 30 December 2002, 00:14: Meddelandet ändrat av: acke ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-30 00:37

Final Cut Pro klarar mer än vad Premiere gör. Final Cut klarar av DV, SD, HD och med hjälp av cinema tools även film. Vad jag vet, (rätta mig om jag har fel) klarar Premiere bara av DV.

Med Premiere klipper man inga Hollywood filmer, det gör man numera med Final Cut Pro. Läs om det här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-30 00:40

Det går knappt att jämföra FCP med Premiere. Det senare ligger långt efter vad gäller funktionalitet och användarvänlighet mm.

Vill man ha ett enklare program än FCP finns iMovie. Premiere är inget alternativ om man inte sitter på pc vilket man förhoppningsvis slipper...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-30 00:44

Den svenska filmen "Livvakterna" klipptes i Final Cut och specialefekterna gjordes i Combustion på Mac...

För min del är jag nöjd med Adobe Premiere v 6.0 som jag använder för att klippa ihop mina amatörfilmer med. Jag skulle kunna nöja mig med Imovie2 för den delen, men jag har inte lyckats bli vän med klippningsförfarandet i Imovie2. Man skall tålmodigt försöka få fram en gul spöktriangel och den hamnar inte alltid där jag vill ha den. Premiere låter mig klippa på frame-basis så att jag kan hitta exakt de frames, som jag vill starta och stoppa ett klipp med. Däremot använder jag alltid Imovie2 för att läsa in mina dv-band (capture). Då får jag automatiskt varje tagning som ett separat klipp. Därefter importerar jag media-foldern till Premiere och kan börja klippa. Den färdiga filmen exporterar jag till dv-band igen för att därifrån kopiera vhs-tapar till alla, som (påstått att dom) är intresserade. Om jag vill lägga ut en film på nätet så läser jag in dv-bandet med den färdiga filmen till Imovie2 och komprimerar filmen där.
Jag kan också bränna video-cd med hjälp av Imovie2 och Toast. En framtidsdröm är naturligtvis att bränna dvd, men jag ligger lågt ett tag till eftersom det betyder MacOS X och IDVD och jag har inte vågat ta klivet upp till MacOS X än med fungerande bild- och musik-program i MacOS-9-världen. Jag var på vippen att köpa en Pioneer A04-brännare, men så dök plötsligt A05-modellen och dessutom alternativet DVD+R upp så för mig det känns rätt att avvakta.
Jag har provat att använda Final Cut Pro (FCP), men funnit att inlärningströskeln hittills varit för hög för att jag skall kunna åstadkomma min film med det lilla tålamod, som jag förfogar över. Ett par gånger har jag försökt, men när släktingarna frågar när jag har min film klar och jag tvingas svara "snart" så har jag återgått till mitt mera beprövade Premiere, där jag känner mig mera hemma. (Jag hade premiere långt innan FCP dök upp)
Så min slutsats är att om din enda stora verksamhet eller hobby är filmproduktion så välj FCP och gå igenom ekluten. Annars börja med Imovie2 och om du inte är nöjd med klippningsdialogen gå till Premiere.
Jag har inte pratat något om fantastiska effekter och övergångar, men för min del gäller efter att ha provat dem några gånger i Premiere att jag återgått att lägga klippen rakt efter varandra på sin höjd med en övergång via svart bild någon gång. Alla övergångar stör bara budskapet (om man nu har något budskap förstås)!
Det här var synpunkter från en amatörfilmklippare. Kanske har du någon glädje av dem? Om inte annat så kanske det väcker arga inlägg från FCP-vänner och då är ju ändå något vunnet.

1
Bevaka tråden