Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tömma papperskorgen automatiskt

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-10-17 22:32

Måste jag köpa ett program (http://mac-compost.com/) för att få denna funktion?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-18 09:19

Det finns ingen sådan funktion i systemets inställningar, så antagligen måste du köpa det programmet.

Det kan dock finnas något Terminal-kommando för att ställa in det som du önskar. Någon som är insatt i Unix-kommandona får svara på det ...

• Oregistrerad
  • 2006-10-18 13:17

Men herregud...det kostar $8.95...Det kan det väl vara värt?

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-10-19 22:38

Möjligt, men vi kanske kan hålla oss till frågan.

Som Rajje skriver så går detta att göra i Unix och man kan spara sin $8.95 till en fika eller nåt...

Starta Terminal.app. Skriv sedan crontab -e och fyll i denna information:

*/30 * * * *    rm -rf ~/.Trash/*

Spara dokumentet.

Nu kommer kommandot ovan köras var 30:e minut och tömma din papperskorg.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-10-26 10:44

Tack ...

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-10-26 10:50

Förresten, om jag väljer att köra tömning en gång per vecka och datorn är avstängd vid denna tidpunkt, kommer kommandot att köras när jag sätter på den?

Nej, det tror jag inte. Har inte 100% koll på cron-funktionen i OSX men på andra *nix-system så skulle kommandot inte köras vid uppstartat om datorn råkat vara avstängd vid den tidpunkt då kommandot ska köras.

Dock kan man installera anacron via macports eller fink. Anacron kör kommandon vid uppstart om datorn varit avstängt när kommandot egentligen skulle ha körts.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-10-27 22:02

En ytterligare finess som vore bra är att nyligen raderade filer inte tas bort. Går det få till?

1
Bevaka tråden