Hej forumet! Är ny på detta forum och har några frågor ang min gamla iMac, vackert orangefärgad. Har i princip arbetat med de flesta macmodeller sedan 1984 (så gammal är jag) men har nu en iMac G5 (2,16 Ghz och 20" skärm) som min arbetshäst. Den gamla iMacen fungerar emellertid felfritt och jag tänkte att den skulle kunna fungera som en studiedator för någon fattig student. Den har idag 96 Mb RAM och det räcker inte riktigt till om jag ska lägga in ett Mac OS X (10.2 el 10.3?).
Mina frågor är följande:
1. Jag har förstått att det är SO-DIMM, 144 pin och 100 Mhz som gäller. Såg på nätet att man kunde köpa 256 Mb SO-DIMM för cirka $30. Eftersom det finns två slots så skulle max RAM kunna bli 512 Mb. Stämmer det?
2. Var kan jag få tag i Mac OS 10.2 eller 10.3? Mina gamla skivor har följt med när jag sålt mina äldre macar.
3. Är det komplicerat att att byyta RAM på denna Mac? Det finns installationsanvisningar på nätet och det verkar inte allt för svårt. Vilka erfarenheter har ni?
4. När jag startade upp den "gamle" fick jag en indikation på att tidsinställningarna inte stämde. Detta betyder väl att backupbatteriet bör bytas (> 10 år)?
5. Fläkten på den "gamla" är ganska högljudd. Finns det något som kan göras därvidlag? Jag tror inte det är fel på den och jag minns att de första iMacarna var ganska bullriga.
Tacksam för svar och eller råd.
leifhellmusic AKA Leif Hellström