Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur nödvändigt är iWork gentligen?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-23 21:32
Ursprungligen av sjovall:

Du har ingen iPod med video-out? För då är det ju bara att exportera din tjusiga Keynotepresentation till en qt-film, och köra iPoden rakt in i projektorn - då får du en hel klass att gå "ooooohhhh".

Nepp, det blir en Shuffle för mig

  • Medlem
  • 2006-11-23 18:15

Instämmer med flertalet ovan i Keynotes förträfflighet. Jag håller ganska många presentationer i jobbet och de behöver uppdateras regelbundet. Att få fram snygga slides och arbeta effektivt med mallar är överlägset i Keynote jmf med Powerpoint. Möjligheten att kopiera innehåll från pdf-dokument och klistra in (med bibehållen vektorisering!) är suverän.

Keynotes svaghet tycker jag ligger i dess PDF-export som inte går att styra -filerna blir mycket stora om man använder en del bilder.

Fast Keynotes största nackdel ligger i allt merarbete som uppstår då kollegor vill ha en kopia på den snygga presentationen till sin PC med PowerPoint...

Vi kör Office på våra maskiner och det tycker jag funkar kanon!

Dessutom innan så körde vi Works och det drog så mycket minne att man fick sitta och vänta på att den där förbaskade badbollen skulle snurra färdigt.
Och det bästa med Office är nog Excel , ett kanonprogram anser jag.
Man kan göra det mesta med det.
Dessutom finns det ju en hel del färdiga mallar att tanka ned på nätet till Office.
Senast idag hjälpte jag en kund och fixade fram en offertmall.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-02 10:41

Hmm vi får väl se hur iLife och iWork '07 blir då

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-11 07:24
Ursprungligen av sventa46:

Vi kör Office på våra maskiner och det tycker jag funkar kanon!

Dessutom innan så körde vi Works och det drog så mycket minne att man fick sitta och vänta på att den där förbaskade badbollen skulle snurra färdigt.
Och det bästa med Office är nog Excel , ett kanonprogram anser jag.
Man kan göra det mesta med det.
Dessutom finns det ju en hel del färdiga mallar att tanka ned på nätet till Office.
Senast idag hjälpte jag en kund och fixade fram en offertmall.

Haller med, Excel ar ett kanonprogram. De enda som ar daligt ar att plottar blir sa hemskt fula. Speciellt 3d-surface.

För övrigt håller jag inte riktigt med om kritiken mot att ordbehandla i Pages. Har själv skrivit flera långa (50+ sidor) uppsatser i det programmet och tjejen håller på med sitt examensarbete på över 100 sidor i samma program. Det hela funkar mycket bra.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

För övrigt håller jag inte riktigt med om kritiken mot att ordbehandla i Pages. Har själv skrivit flera långa (50+ sidor) uppsatser i det programmet och tjejen håller på med sitt examensarbete på över 100 sidor i samma program. Det hela funkar mycket bra.

Har Pages bra funktioner för korsreferenser, kopplingar till Endnote/Bookend/Sente eller liknade referensdatabaser, etc? Testade Pages när jag skaffade mig Tiger, men den fungerade ju endast i 30 dagar, så jag hann inte (tog mig inte tid) att testa alla funktioner sådär noga.

Använder mig av Mellel och Bookend, vilka fungerar mycket bra ihop. Möjligheter att använda sig av korsreferenser kommer i nästa version av Mellel (lovad att släppas innan årsskiftet). Fungera mycket bra vid uppsatsskrivningar och dylikt.

Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Har Pages bra funktioner för korsreferenser, kopplingar till Endnote/Bookend/Sente eller liknade referensdatabaser, etc? Testade Pages när jag skaffade mig Tiger, men den fungerade ju endast i 30 dagar, så jag hann inte (tog mig inte tid) att testa alla funktioner sådär noga.

Nej, det finns inte. Har aldrig behövt mer än runt 50 referenser och då har det ändå varit så lätt att hålla reda på dem att jag aldrig haft något behov. Men det du säger är en svag punkt om man ska göra stora arbeten och vill automatisera referenser. Dock tror jag att Pages aldrig kommer bli ett fullfjädrat skriva-sin-disputation-applikation.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-31 14:24

Ja vad tror ni kommer i iWork 07' då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-11 11:34

Har testat en hel del Pages nu och jag måste säga att jag är nöjd med det. Har inte förstått mig på om det går, och hur man isåfall gör, för att exportera till Word.. Men har inte heller haft något behov av det eftersom jag har anteckningarna på samma datorn och kan skriva ut från den.

Ursprungligen av zAjben:

Har inte förstått mig på om det går, och hur man isåfall gör, för att exportera till Word.. Men har inte heller haft något behov av det eftersom jag har anteckningarna på samma datorn och kan skriva ut från den.

Välj menyalternativet File > Export så hittar du rätt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-01-18 14:59

Pages är kompatibelt med word med nästan alla dokument (den sparar dock bara i .docfil när man väljer exportera). Dessutom går det snabbare att göra snygga broschyrer mm i pages. Words stavnings/grammatikprogram utklassar det som finns i pages. (utan att säga att word är har ett bra stavningsprogram). Tvivlar inte på att det går att göra ungefär samma saker i de två programmen. Känns ändå som om det är effektivare och mer tidsbesparande att göra snygga grejer i pages. När jag skriver PM, uppsatser och inlämningsuppgifter till skolan använder jag Word. För annan information som innehåller grafik använder jag Pages

Keynote är bättre och lättare att använda än powerpoint.

För en student kostar det 350 spänn och definitivt värt pengarna

Bevaka tråden