- olale
- Medlem ●
- Linköping
eller rättare sagt är det väl både jag och sambon som bestämt att vardsrummets altare ska vara akvariet och inte TV:n som vi använder ganska sparsamt. Istället så blir det en 24" iMac med EyeTV Hybrid för de tillfällen vi vill kolla på nåt. Den kommer att erbjuda mer skrivbordsyta, både fysiskt och virtuellt, samt en tillräckligt stor TV-skärm. Så både PC:n som kör Linux mestadels och TV:n ska förhoppningsvis få sin ersättare i en sprillans iMac om två veckor. Mm, ser fram emot att få leka med den. Jag har haft en 15" Powerbook på jobbet i ett tag nu och känner mig nöjd med den, så vi får väl hoppas att detta kommer bli bra.
/Ola
Det måste vara nåt fel.. Det är tangentbordet är ju disaster...
Jens
Hehe, 24" är helt enorm! Skärmen är större än någon annan skärm jag haft med å göra faktiskt, och upplösningen är så bra man kan vilja hadet... @olale, hur gick det med den då??
Och jag är nyfiken på ljudet!
Det är faktiskt "bara" lämpat för prat och youtube-filmerna i min 20-tummare. Är det bättre i den massiva 24-tummaren?
Det är faktiskt "bara" lämpat för prat och youtube-filmerna i min 20-tummare. Är det bättre i den massiva 24-tummaren?
Hhmmm, då kan ju jag fråga dig hur ljudet är i 20", mera konkrett? Jag vet ju att det inte blir någon 24" för min del så
Provade videochatta med en kompis på Macoteket och ljudet verkade kasst??
Hhmmm, då kan ju jag fråga dig hur ljudet är i 20", mera konkrett? Jag vet ju att det inte blir någon 24" för min del så
Nu vet jag ju inte om frågan var vidarebefordrad till mig, eller Macsimal, men ändå: Jag har bara kunnat videochatta med folk som inte haft mikrofon (sic!), så just den biten har jag inte kunnat testa. Men att spela musik och filmljud funkar fint.
... ungefär
Alltså jag tycker nog att ljudet i 20" duger för prat, har inte videochattat än men kör en hel del Skype och både mikrofonupptagning och högtalare är OK. Jag använder alltså inte headset utan kör med de inbyggda.
För musik duger det endast som bakgrund när man sitter och jobbar. Aktivt lyssnande funkar inte pga att det inte är nån bas.
Jag tycker inte det är något fel på högtalarna faktiskt, även om jag lär koppla in de vanliga högtalarna eftersom TV:n försvunnit nu och ersatts av ett akvarium. Sen ska jag väl inte påstå att jag är audiofil på det sättet, men nog är det massivare ljud än i min 15" PB
Hehe, 24" är helt enorm! Skärmen är större än någon annan skärm jag haft med å göra faktiskt, och upplösningen är så bra man kan vilja hadet... @olale, hur gick det med den då??
Var du i Uppsala och kollade på den 24":are de hade där?
Jag lovade ju återkomma igår med rapport, men tyvärr var jag bara tvungen att prova Bootcamp och det tog ju halva j*#%la natten att installera Windows XP, speciellt som CD-skivorna var lite halvtaskiga. Så jag hann inte med inlägg.
Kort kan jag väl säga att ja, jag är nöjd. Det är en fet burk, är otroligt tyst och startar så jäkla snabbt att jag inte ens hinner duscha och borsta tänderna (som var fallet med PC:en när man skulle kolla dn.se på morgonen innan jobbet)
Sambon är lyckligtvis också väldigt nöjd. TV-biten måste man nog klura på hur man vill göra: EyeTV är ju bra och funkar fint i fullskärmsläge, men Front Row är inte helt 100%: Inte en enda av mina DVD-kopior som jag sparat på disk gick att spela upp i Quicktime, men väl i VLC. Det enda som gör att jag kan använda VLC med Apple Remote är ett litet skriptprogram av VLC-folk (se http://forum.videolan.org/viewtopic.php?t=18723).
Sambon hade inte så mycket tid att leka med datorn igår, men jag såg till att preparera så att vi kan dela på musik, filmer och kort mellan våra båda konton..
Återkommer nog ikväll med mera bilder.
Kanske inte vad du är ute efter men kolla in detta program:
http://www.macupdate.com/info.php/id/22782
Ah, intressant. Speciellt meningen "VLC is used for MPEG2 transport streams." Det kan kanske lösa en del problem..
mer bilder ,, mer bilder ... ps .. snälla ta fram din Apple Keybord istället ...
Jodå, ikväll. Och ja, jag kör med ett Apple-tangentbord. Fast det gamla var rätt skönt även om det började kärva. Skön taktil känsla liksom. Min sambo som skriver romaner på fritiden tyckte speciellt att det var mycket skönare än plastiga, mjuka tangentbord.
Jaha... Sitter med min iMac G4 17" och skärmen är exakt lika bred som samma tangentbord här med.
???
Är nog en synvilla? Öppna den översta bilden och gör fönstret på safari/firefox så stort som möjligt. 24" är så mycket större som du behöver scrolla för att se hela bilden (give or take lite safari/firefox kanter, menyer, mm).
Är nog en synvilla? Öppna den översta bilden och gör fönstret på safari/firefox så stort som möjligt. 24" är så mycket större som du behöver scrolla för att se hela bilden (give or take lite safari/firefox kanter, menyer, mm).
Va? Jag behöver inte scrolla ngt. Jag bara lyfter upp mitt tangentbord och trycker det mot min skärm. De ÄR lika breda... Precis som jag skrev :). Skärmen är lite bredare, faktiskt :p.
Va? Jag behöver inte scrolla ngt. Jag bara lyfter upp mitt tangentbord och trycker det mot min skärm. De ÄR lika breda... Precis som jag skrev :). Skärmen är lite bredare, faktiskt :p.
Lite fakta till diskussionen om "hur stor min ... är"
iMac:ens bredd: 57.5cm
tangentbordet: 44 cm