Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC-program i Tiger

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag skaffade mig en mac och tiger i våras och är grymt nöjd.. jag har haft några behov av att använda några program som finns till pc men inte till mac.. men nu så har jag ett program som jag skulle behöva kära ändå..

jag har hört om virtual pc.. hur fungerar det ? är det så att man måste installera windows på hårddisken och boota upp liksom.. för det orkar jag inte..

finns det inte någon emulator som man kan köra direkt i tiger för att då kunna köra enklare program..

tacksam för hjälp!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-22 19:09

Om du har en Intel-Mac kan du installera Parallels och köra Windows i ett separat fönster inuti Mac OS. Du kan också använda Boot Camp för att starta om dator som vanligt i Windows. I båda fallen behövs ingen emulator, utan allt körs som på en riktig PC, eftersom Intel-Macens hårdvara egentligen inte skiljer sig från en PC.

Om du har en äldre Mac med PowerPC-processor, är det enda alternativet att installera emulatorn Microsoft Virtual PC. Då emuleras en Intel-PC med Windows i ett separat fönster inne i Mac OS. Det går mycket, mycket, mycket segt att använda, men duger till att tex kontrollera webbsidor i Internet Explorer, om man jobbar med webbdesign.

Oavsett vilken lösning du väljer, måste du ha en riktig Windows-installations-CD för att det ska fungera.

ok.. men kontrollerar powerpc bara windows skivan .. eller installerar den en massa strunt..

för jag är allergisk mot windows nu efter ha kört tiger ett tag. .och jag vill inte smutsa ner min mac med windows om du förstår vad jag menar..

visst skulle jag kunne köra power pc om det bara var ett vanligt mac program..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-23 08:41
Ursprungligen av taktikal:

ok.. men kontrollerar powerpc bara windows skivan .. eller installerar den en massa strunt..

för jag är allergisk mot windows nu efter ha kört tiger ett tag. .och jag vill inte smutsa ner min mac med windows om du förstår vad jag menar..

visst skulle jag kunne köra power pc om det bara var ett vanligt mac program..

Nej, alltså PowerPC är inget program, det är namnet på processorna som satt i Macar fram till för ett år sedan, när de bytte till Intel-processorer.

Man kan välja mellan två program om man har en nyare Intel-baserad Mac: Parallels eller Boot Camp.
Har man en äldre dator med PowerPC-processor, kan man bara välja ett program: Microsoft VirtualPC.

Oavsett vilken typ av Windows-lösning du ska använda på din Mac, måste du installera riktiga Windows med en vanlig CD. Alla lösningar går ut på att du startar riktiga fullversionen av Windows på din Mac - antingen i ett eget fönster inuti Mac OS X eller också startar du om datorn och kör endast Windows (beroende på vilket program du väljer).

Ursprungligen av Rajje:

Man kan välja mellan två program om man har en nyare Intel-baserad Mac: Parallels eller Boot Camp.

VMWare är också på gång.

Ursprungligen av Rajje:

Har man en äldre dator med PowerPC-processor, kan man bara välja ett program: Microsoft VirtualPC.

Det finns ett par andra också till PowerPC-Macar, bland annat den öppna och kostnadsfria emulatorn Q.

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-10-22 19:35

Har du en mac med en Intel processor så kan du köra i programmet paralells windows i full fart. Har du en power Pc processor baserad mac så kan du köra windows i virtual-pc men det kommer inte att gå på full fart eftersom windows som är skrivet för intelprocessorer måste översättas till power-pc instruktioner. (för att se vilken slags processor du har gå in under applemenyn (längst upp till vänster på varje mac) och välj "om den här datorn" - där kommer det stå enat något i stil med "G3","G4","G5" - då har du en powerpc processor, annars kommer det så något i stil med intel ..)

Oavset vilket program du behöver använda (parallels eller virtual-pc) så kommer windows installationen ligga på en fil under din mac som innenhåller "hårdisk inhållet" för den emulerade PCn som programmen innehåller. Programmen kommer inte att manipulera några andra filer på din dator om du inte anstränger dig för att få windows ska strula med dina andra filer.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-23 09:32

Nej, det är inte alla lösningar som kräver en Windowsinstallation. Om man installerar Crossover (på en intel-mac) så kan man köra .exe-filer direkt i OS X. Det är baserat på Wine, och skapar Windows-miljöer (kallad "bottles") i datorn där programmen körs. Tror inte att Windows-stödet är hudraprocentigt dock, men det är i alla fall värt att testa.

"
CrossOver Mac will allow Mac users to run their favorite Windows applications and games seamlessly on their Mac. Windows files can be opened directly within your file browser, or from email attachments. No rebooting, no switching to a virtual machine, and no Windows Operating System license required; CrossOver is a complete replacement for your Windows OS as far as your Windows software is concerned.
"
Trial version finns att ladda ner på: http://www.codeweavers.com/products/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-23 23:18

OK, det stämmer iofs att det finns alternativ till de program jag nämnde - nu hårddrog jag bara beskrivningen för att förenkla lite.

AC: Finns och funkar det där CrossOver på riktigt nu alltså? Vad roligt, senast jag hörde om det lät det mest som ett rykte. Varför har det inte kommit stora nyheter om detta program (har jag bara missat dem?)

Ursprungligen av Rajje:

OK, det stämmer iofs att det finns alternativ till de program jag nämnde - nu hårddrog jag bara beskrivningen för att förenkla lite.

AC: Finns och funkar det där CrossOver på riktigt nu alltså? Vad roligt, senast jag hörde om det lät det mest som ett rykte. Varför har det inte kommit stora nyheter om detta program (har jag bara missat dem?)

Jag har kört CrossOver för att kunna kolla hemsidor i Internet Explorer, funkar riktigt bra.

Ursprungligen av himynameisjonas:

Jag har kört CrossOver för att kunna kolla hemsidor i Internet Explorer, funkar riktigt bra.

Så det fungerar alltså bra att installera IE 6 i CrossOver? Har du några tips om var man hittar "IE6.exe" så man kan testa?

Edit: Tror du denna kan fungera: Internet Explorer 6 Service Pack 1

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-28 13:10
Ursprungligen av tobiwan:

Så det fungerar alltså bra att installera IE 6 i CrossOver? Har du några tips om var man hittar "IE6.exe" så man kan testa?

Edit: Tror du denna kan fungera: Internet Explorer 6 Service Pack 1

CrossOver kan ladda ner och installera IE6 automatiskt...

Håller med om att Webbläsaren fungerar bra, men den använder dock inte Windows "orginal-font"... så sidorna ser lite annorlunda ut för mig.

När CrossOver är igång: Menyn "Configure" > "Install Software...". Sedan väljer du "Microsoft Internet Explorer 6 SP 1 and Internet Tools" och trycker på "Continue".

• Medlem
  • Täby
  • 2006-10-24 18:27

Jag har kört winamp genom Crossover... buggigt o segt och drag & drop funkar inte... verkar lovande men än så länge är det inget att hänga i granen (sitter på en mac pro 2,66Ghz med 2gb ram och ATi x1900xt 512mb så datorn är inget problem i sammanhanget)

Jag installerade CrossOver igår på min MacBook Core Duo 2,0 GHz, 1 GB RAM och det enda jag hittills hunnit testa är att installera mitt favvisspel från Windowsvärlden: Counter Strike - Condition Zero. I början fick jag det inte att fungera och "STEAM" strulade. Men efter ett par sega försök att få rätt på det så gick det. Att starta Condition Zero tar lite längre tid än vanligt, men när man väl kommit in i spelet så flyter det på ungefär lika bra som det gjorde i Windows XP. Jag körde Open-GL, 1280x800, 32-bit, Audio High, rökeffekter på osv. Alltså högsta kvalitet med andra ord! Det flöt på riktigt bra, vet dock inte exakt vilken fps, men det kändes som minst 50 fps i a fall (jag är petig som f*n med sånt, speciellt i fps-spel), så det var minst sagt godkänt. I och med att spelet inte är så tungt grafiskt så klarar tydligen det (annars så kassa) integrerade intelgrafikkortet av det riktigt bra. Jag fick inte igång något onlinespelande eftersom STEAM behövde uppdateras och det tog evigheter att ladda ner. Så jag körde lokalt spelande med "botar". Jag upptäckte en bugg som gör att spelet fryser i en halv sekund var 15 sekund eller nåt, det var det enda som inte funkade som det brukar.
Counter Strike är egentligen det enda spel jag saknar sen jag bytte till Mac och nu kommer jag kunna lira det på min Mac utan att behöva köra Windows, perfekt!
Jag tror inte jag kommer testa så många andra Windowsspel/program eftersom jag inte känner att jag saknar något direkt. Möjligtvis att jag kommer testa om 3dsmax fungerar och försöka få igång Internet Explorer för att testa webbsidor men that´s it. Så om ni andra vill testa lite andra program/spel så hade det varit kul att läsa om här kanske. Good luck!

1
Bevaka tråden