Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

minidisc

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://99mac.com/ubb/icons/icon5.gif

Jag har en undring.

varför har aldrig (vad jag vet - inte så mkt iofs) minidisc använts för datalagring. som ersättare för disketter. och kanske oxå för CD.

Mikael

• Medlem
  • Gällivare
  • 2001-09-17 21:00

Jag har för mig att det fanns MiniDisc som datalagring (t.o.m drivisar till Mac) någon gång på mitten av 90-talet...de var dock ordentligt långsamma har jag för mig.

Någon som minns bättre än mig?

• Oregistrerad
  • 2001-09-17 21:05

Jag har också för mig att MiniDisc fanns som lagring, dock när jag frågade min ena polare för 2.5år sen om det så sade han att det aldrig skulle lanseras pågrund av utrymme på en minidisc var för liten.

• Medlem
  • Gällivare
  • 2001-09-17 21:40

För att belasta mitt bristfälliga minne ännu mer så undrar jag om den inte fanns med i någon test av lagringsmedia, någon gång 1994-5 i Svenska Macworld.

Den blev då totalsågad för att den var väldigt, väldigt långsam. Kapaciteten torde ha legat på nånting kring 40Mb. Fabrikatet kan ha varit Sharp. Det kan iofs också ha varit något annat obskyrt(i datasammanhang) format. Någon som har ett välordnat MacWorld-arkiv som kan kolla?

MiniDisc kan kanske bli intressant igen, läste någonstans att sony had släppt MiniDisc2 som rymmer c:a 650Mb, de använder den i någon ny digital videokamera som lagrar i MPEG2 format.

Såg faktiskt MiniDisc Data disketter, fick faktiskt 2 stycken oxo, på en mässa tror det var nöjesmässan 94 el däromkring. Dessa MD Data skivor rymmer 140Mb.

Vad som har gjort att MD Data aldrig slog igenom var säkerligen priset samt hastigheten. Det är inga snabba saker, o skicka data fram o tillbaks via MD. Iaf inte då. Idag med USB skulle det kunna vara lite smidigare kanske.

Dessutom är 140Mb ingen hit, speciellt inte vid den tiden då ZIP regerade. För en bråkdel av vad en MD Data skiva skulle kosta. För att inte tala om enheterna.

Tack för kommentarerna!

Jag trodde att MD alltid hade ungefär lika stor kapacitet som CD, men tydligen inte.
Och nu är de ju def billigare än Zip. mindre än CD.
fast långsamheten kvarstår då...

Omräknat i minuter har dom det... 74 min musik, inte sant? Nevermind megabyten...

Tack för kommentaren Jon.

så det är annat format på MD-musik-filer än på CD?

antagligen korkad fråga som alla vet svaret på utom jag....

• Oregistrerad
  • 2001-09-21 12:49

När man kopierar från CD kapas de frekvenser som människan teoretiskt sett inte kan höra, men ofta ändå hör
Därav det mindre lagringsbehovet.

så det är annat format på MD-musik-filer än på CD?

Ljudet komprimeras i ATRAC format.
Mer info om hur detta fungerar hittar du på
minidisc.org

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-18 19:18

Det var "MO datalagringsskivor" har jag för mig. Har faktiskt ägt en sådan, men har inte kvar den längre. Fungerade bra och tycker inte att den var så slö som många påstår.

Använder själv numera minidiscar till att lyssna på musik när jag är ute. Lite udda nu när MP3 spelarna är på modet. Men för mig funkar det bra, med LP2 mode får man plats med 160 minuter på en disc och mycket bra ljud. Desutom är minidiscen riktigt billig begagnad med massa tillbehör.

• Medlem
  • Botkyrka
  • 2007-07-19 07:04

MD hd, det nya formatet som kunde spela in över 1x speed med mp3 som källa via datorn är ändå ok och rymmer ca 1.7 Gb har jag för mig, de lär vara ok.

Hur som helst har sony lagt om tillverkningen till UMD diskarna som i princip är samma som en minidisc fast för ett syfte att lagra data för spel till PSP konsolen (eller långfilmer), dock med mer lagringskapacitet och annan form på själva höljet, annars är det samma mekanism, samma diameter på skivan, samma typ av nav.
Rätt smart av dem att återanvända det mesta så de slipper skrota allt för mycket i fabriksprocesserna

Hmm...har för mej att jag såg reklam för en Sony-laptop med inbyggd minidisc någon gång.
Kan ju ha varit jag som drömde...

1
Bevaka tråden