Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med MV400i & Jaguar

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-01-02 17:18

Hej,

iMovie vägrar känna igen min Canon MV400i. Får endast felet "Kameran ej ansluten". Detta har uppstått efter uppgradering till Jaguar. Någon som känner till om det är något problem med just den här modellen och Jaguar. Har ominstallerat Jaguar utan att det hjälpte. Ingen av patcharna upp till 10.2.3 har gjort någon skillnad.

• Medlem
  • 2003-01-09 20:32

Problemet löst. Jag upptäckte efter mitt förra inlägg att det räckte med att jag kopplade in Firewire kabeln från DV-kameran till en ledig Firewire port för att båda mina Mac´ar skulle börja uppföra sig konstigt. Efter någon sekund hoggade kerneln 80-90% av CPU´n och maskinerna blev slöa så att badbollen kom fram. Började kolla i /var/log/system.log vad som hände när kabeln kopplades in och såg då följande fel.

Citat:

code:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">
mach_kernel: - nodeID not validAppleFWOHCI.kext (FireWire)
</pre>

Hmm, eftersom jag inte ens kopplat in någon Firewire enhet så borde det inte vara fel med Jaguar , inte heller på kameran. Så snipp,snapp fixade en ny kabel idag och se det fungerar ju.

Lärdom! Börjar någon enhet uppföra sig strange kan det vara idé att kolla kablaget. Det är har jag sedan sett på Apple´s egna forum inte särdeles ovanligt att iMovie inte hittar tidigare fungerande DV-kameror. Många verkar skylla på 10.2 och att Apple har i det tysta plockat bort tidigare fungerande enheter. I många fall verkar det dock som 4-6 stifts kablarna har lite kvalitèts problem och att det ofta faktiskt i slutändan slutar med att byte av kablage åter ger fungerande enheter. Jag som började bli sur på Apple och allt...fy mig...

Edit: stavfel justerat

[ 09 Januari 2003, 20:33: Meddelandet ändrat av: Ulf H ]

Har samma problem med en 450i. Köpte en 6/4 på JMEdata i söndags, kabeln fungerade utmärkt med ett lånat och inspelat band i kameran.

När jag satte i ett band där en provinspelning började efter 30 sek, så kom felmeddelandet upp.

Så det kanske finns fler orsaker till felet. Eller så är det kabeln som glappar vid olycklig tidpunkt.

Värre är att jag kapitalt misslyckas med att kopiera från VHS till kameran. Finns ett inlägg och begäran om råd på http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=8;t=000984

1
Bevaka tråden