Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

494 KB/s = 8Mbit från Comhem?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-10-24 01:30

Måste reda ut den här dyngan en gång för alla. Var inne på en bra sida där man räknar om olika värden: http://web.forret.com/tools/bandwidth.asp

Hur är det nu? Jag har ungefär 494KB/s när jag tar hem något (som max). Stämmer detta då att jag ligger nära de 8Mbps som är den tjänsten jag har köpt från ComHem?

Kör ju AirPort Express till min Intel iMac Core 2 Duo och jag har förstått att man:

1. Inte kan använda sig av de mätverktyg som nätet tillhandahåller (TPtest m fl)
2. Måste vara smartare än jag för att konvertera siffror åt alla håll och kanter.

Ligger jag "bra" till? *klurar*

/Fredrik

Glöm inte skillnaden mellan Byte och bit bara...

Stort "B" mot litet "b".

Ber om ursäkt om detta är självklart för dej,
men jag blir så trött på alla som skriver att
deras datorer har 512mb o.s.v.

Vaddå 512 millibit ??? Inte mycket till minne...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-10-24 01:39

Kör 8 Mbps adsl från gloclanet och uppnår ungrfär likande hastigheter.

Så här är det. 1 Byte = 8 bitar. Hastigheter på bredband och nätverk brukar anges i kilobit per sekund (8 mbit abdsl, 10 mbit, 100mbit, 1gbit ethernet t.ex.) Däremot anges filstorlek och alltid i byte. 120 kbyte, eller 5,4 megabyte. Hastighet är ju storlek eller sträcka över tid, kilometer per timme, eller i det här fallet kilobyte per sekund. Varför man anger bandbredd i bit men filstorlek i byte är mycket märkligt. Som om en bils toppfart skulle anges i km/h men på mätaren skulle det stå i miles/h.

Det är väl för att det låter mycket bättre med 8 mbit bredband istället för 1 mbyte som det egentligen är.

Hur som helst, för att få en jämförbar siffra delar du din bredbandsoperatörs hastighet med 8. Då får du fram den toeretiska maxhastigheten. Mer än så lovar de inte heller.

Din hastighet på filnedladdning ligger på ca 50% av vad 8 mbit i teorin kan överföra. Det finns många förklaringar till att du inte kommer högre, allt ifrån att du har en slö bredbandsdelare, slö dator, dålig kabel där hemma, du kanske tankar från USA (lång sträcka). Du nämnde att du har trådlöst nätverk, det kan inverka negativt på hastigheten om signalkvaliten inte är i topp.

Och sedan kan det också vara så att comhem inte håller vad de lovar. Så kan det mycket väl vara. Men det är ju lögn i helvete att få dem att hålla med dig.

Jens

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 02:23

Hur viktig är kabeln egentligen. Borde man köpa en bättre? Har den som kom med (comhem).

Ursprungligen av Spicey:

Hur viktig är kabeln egentligen. Borde man köpa en bättre? Har den som kom med (comhem).

Det kan inverka en hel del. Bättre kabel ger generellt bättre överföring. Har man nya oskadade kablar så ska det inte vara några problem, men om de t ex klämts någonstans kan det inverka negativt.

Inte viktig om den är kort. Moderna kablar är ofta bra. Det är förmodligen ute på nätet flaskhalsen finns.

Jens

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 06:33

Vad får du för resultat med tptest när datorn är kopplad direkt till modemet?

Själv tiodubblade jag nyss min hastighet genom att starta om min router

  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-10-24 08:39

Sen är väl comhem som alla andra isp's i sverige att det är UPPtill 8Mbit, eller?

  • Medlem
  • 2006-10-24 08:42

Kul med så många svar. Jo, jag testade vid något annat tillfälle och fick betydligt trevligare siffror, och det är väl dessa som jag borde gå på *egentligen*. Som det är nu så har jag utöver AirPorten (Express) även en Linksys från Cisco som jag kör IP-telefoni med, en router med andra ord. Så jag har väl "router på router" (någon variant på "kaka på kaka").

Datorn är snabb: Intel iMac C2D, 2.16 med 1Gigabyte minne.
Det måste ju dessutom ha något att göra med den attans 10.4.8 = kass signal som jag babblat mig sönder och samman om i andra trådar. =P

Jaha, nu fick jag 4170 kbps eller 521.24 KB/s från en testsida.
Testade några gånger och det var typ max. =/

/Fredrik

Jag har också en 8Megs-lina och kör trådlöst mot en Linksys-router. Datorn är en PowerBook 1,33 Mhz med 768 Mb ram, 10.4.8. När jag kör TPtest får jag värden på ca 750-850 k/sek, rätt nära max alltså. Nedladdningar från ställen med bra bandbredd så får jag också denna hatighet. Som mest har den legat på över 900 k/sek.

EDIT: Har inte ComHem, utan Bornet, lokalt elbolag som även säljer diverse andra nätbaserade tjänster

  • Medlem
  • 2006-10-24 21:05

.....frustrerad.... =P

/Fredrik

Vi har ca 7-8Mbit och det innebär för oss ca 800KB/s.

Kör Bahnhof 5Mbit genom ServaNet i Sundsvall

5 Mbit/sek ≈ 600 KByte/sek men den maxar ofta runt 1.2 MByte

Personligen skulle jag aldrig välja ComHem eller Telia om det fanns något annat. Jag betalar 49kr/mån till Bahnhof för mina 5 Mbit, vad jag sett kostar ComHem fyrdubbelt så mycket.

Detta är urskumt. Körde just TPTest för att kolla lite och rätt vad det var så somnade datorn in av sig själv, gick ner i Sleep-läge, och när jag startade upp den igen så gick VLC igång av sig självt. Vad 17 är det som pågår egentligen???

  • Medlem
  • 2006-10-25 12:58

Hur är det nu? Är det inte så att (från vad jag läst i andra trådar) man inte kan mäta AirPort hastighetkorrekt? Tror t o m att det var någon här på 99mac som nämnde detta. Men man måste väl kunna få någorlunda ackurata siffor?

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-25 18:43

Obs - i enhetsprefixen görs alltså skillnad på versaler och gemener, som SkrotNisse sa:

peta (P) - 1 × 10^15
tera (T) - 1 × 10^12 (biljon)
giga (G) - 1 × 10^9 (miljard)
mega (M) - 1 × 10^6 (miljon)
kilo (k) - 1 × 10^3 (tusen)
hekto (h) - 1 × 10^2 (hundra)
deka (da) - 1 × 10^1 (tio)
deci (d) - 1 × 10^-1 (tiondel)
centi (c) - 1 × 10^-2 (hundradel)
milli (m) - 1 × 10^-3 (tusendel)
mikro (µ) - 1 × 10^-6 (miljondel)

Enheterna för datastorlek är:
byte (B) - 8 bitar
bit (b)

Alltså:
1 MB = 1 Megabyte = 1 000 000 byte (=8 000 000 bitar)
1 mB = 1 Millibyte = 0,001 byte (= 0,008 bitar)
1 mb = 1 millibit = 0,001 bitar
1 Mb = 1 Megabit = 1 000 000 bitar

Sen har man ju också det problemet att 1 MB egentligen INTE är samma sak som 1000 kB. Datorer räknar i tvåpotenser och inte tiopotenser, så 1 kB är egentligen inte 1000 byte, utan 1024.
Egentligen ska man använda systemet TiB (TebiByte), GiB (GibiByte), MiB (MebiByte) och KiB (KibiByte) i datorsammanhang.

tebi (Ti) - 2^40 = 1 099 511 627 776
gibi (Gi) - 2^30 = 1 073 741 824
mebi (Mi) - 2^20 = 1 048 576
kibi (Ki) - 2^10 = 1 024

När företag anger storlekar i MB och GB, menar de oftast MiB och GiB. Det är därför det står på en hårddisk att den är 80 GB stor, när den i själva verket är 80 GiB stor, vilket räknat i GB är ca 74,41. Datorn mäter storleken i GB, så när man tittar på infon om hårddisken står det just 74,41 GB.

Källa: http://susning.nu/Enhetsprefix

  • Medlem
  • 2006-10-26 01:15

....vilket då innebär? (klockan är 01:15 och jag är zzåå trött)

/Fredrik

Det innebär att det är är stor skillnad mellan 10 Mb/s och 10 MB/s.

  • Medlem
  • 2006-10-26 12:47

Men min nedladdningshastighet är väl allt annat än bra jämfört med den hastighet jag ska kunna uppnå, eller? *klura*

/Fredrik

Kan inte se att någon annan nämnt avstånd till telestationen i tråden, så jag passar på att slänga in den faktorn oxå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-26 13:56
Ursprungligen av Hagelin:

Kan inte se att någon annan nämnt avstånd till telestationen i tråden, så jag passar på att slänga in den faktorn oxå.

Irrelevant i det här fallet, det är inte ADSL.

Kör några tptest med datorn kopplad direkt till modemet, anteckna resultaten och ring Com Hem.

Ursprungligen av tei:

Irrelevant i det här fallet, det är inte ADSL.

Kör några tptest med datorn kopplad direkt till modemet, anteckna resultaten och ring Com Hem.

:"> Lyckades missa att var Com Hem det handlar om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-26 16:26
Ursprungligen av Hagelin:

:"> Lyckades missa att var Com Hem det handlar om.

Lätt hänt, inget att rodna för! Seså, du är bland vänner!

  • Medlem
  • 2006-10-26 17:15

Hur mycket SKA det då skilja om man kör trådlöst istället för sladd? Finns det någon käck regel att kalkylera på.

/Fredrik - I väntan på stormen.

Ursprungligen av Nifo:

Hur mycket SKA det då skilja om man kör trådlöst istället för sladd? Finns det någon käck regel att kalkylera på.

Nej, det finns det inte.

1
Bevaka tråden