Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återskapa raderade filer?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-24 02:06

Hej,

någon som vet vad man ska använda för program om man behöver återskapa raderade filer?

Jag råkade radera en mapp (innehållande en mappstruktur som jag inte kommer ihåg exakt hur den såg ut...) med viktiga dokument och tömde sedan papperskorgen - stort misstag! Har provat Data Rescue II och DiskWarrior från en annan Mac. I DiskWarrior ser jag inte de raderade filerna (eller så vet jag inte var man ska leta). Data Rescue hittar en massa filer, dock utan deras riktiga namn.

Vad göra? Någon med erfarenhet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 02:20

Data Resque funkade för mig, men tror att filnamnen försvann...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-24 11:02

Så vadå, jag bör använda Data Rescue, rädda de filer som jag tror att det kan vara och sedan ha nöjet att gå igenom mängder av filer för att kolla om det kan stämma?

Finns det inget program som kan visa raderade mappar och eventuell mappstruktur inne i mappar (som Data Rescue inte verkar kunna)???

Japp. Det du har gjort är ju att ta bort all filsystemets information om filerna, inklusive deras sökvägar och vilka kataloger de ligger i, så du har en hel del manuellt arbete att se fram emot om du inte kan återställa från backup. Glöm inte att omedelbart stänga ner datorn och starta upp den i target mode innan det utrymme som användes av de raderade filerna skrivs över av något annat. Gör sedan återställningen från en annan maskin via firewire.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-24 18:57

Samuel, tack för det svaret!

Om jag istället lämnar in datorn till en firma som sysslar med att rädda data, kan de återställa data på ett sådant sätt att jag slipper allt det manuella arbetet med att gå igenom tusentals dokument? Det kan trots allt vara ekonomiskt lönsamt i så fall om man räknar på vad tiden för att att gå igenom filerna kommer kosta mig...

Ursprungligen av joer:

Samuel, tack för det svaret!

Om jag istället lämnar in datorn till en firma som sysslar med att rädda data, kan de återställa data på ett sådant sätt att jag slipper allt det manuella arbetet med att gå igenom tusentals dokument? Det kan trots allt vara ekonomiskt lönsamt i så fall om man räknar på vad tiden för att att gå igenom filerna kommer kosta mig...

Det kan eventuellt vara en möjlighet, jag är själv lite för dåligt insatt i de tekniska detaljerna kring hur de firmorna arbetar. Men jag vet en sak, och det är att det är fruktansvärt dyrt. Så dyrt att det ska vara mycket, mycket viktiga saker som inte går att återställa på annat sätt.

boris91: Hur hade du tänkt dig att joer skulle vara hjälpt nu av en framtida OS X-funktion som dessutom inte hjälper om man inte i förväg sett till att tillhandahålla en separat lagringsyta modell större?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 19:10

Vad jag minns så hamnar allt i olika mappar, efter typ, jpg, png, txt, osv osv. går rätt snabbt att kolla typ 1000 grejer.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-24 19:42

Du menar om jag använder Data Rescue? Problemet för mig är väl att det inte handlar om ca 1000 filer att gå igenom utan snarare ett antal tusen dokument.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-24 19:48

Dessutom kommer jag i så fall även behöva döpa om alla dokument jag hittar (eftersom Data Rescue inte hittar filernas egentliga namn). Det är nämligen filer som måste vara snabbt sökbara när de väl behövs. = mkt tidskrävande. Om en dataräddningsfirma kan återskapa filer med deras egentliga namn vore det mycket värdefullt för mig.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-24 20:11

Vänta till våren och TimeMachine

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-25 14:20

En liten uppdatering av min situation:
I går kväll gick jag trots allt igenom alla de word-, pdf-, och excelfiler som jag hittat när jag gjort en sökning efter raderade filer med Data Rescue II. Jag hittade en del men långt ifrån alla dokument som försvann i min otroligt dumma och olyckliga radering.
Datorn är därför nu inlämnad till en firma som ska undersöka om det går att rädda den data jag söker.
Återkommer senare med hur det går...

1
Bevaka tråden