Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DV till quicktime? format?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-03 06:44

Har en DVDripp pa Shrek och kvaliten e helt underbar pa den. filen e strax under 700meg och filmen e vall ungefar 1.30 lang. Hallar pa att exprimentera med att exportera DV-film till quicktime men jag tycker mina filer blir mycket storre och inte lika snygga trotts att de e samma format. (MPEG4/Divx) E i Kanada nu och har inte med mig shrek-filmen sa jag kan inte kopiera installningarna pa hur de encodat den..

nar ni exporterar DV-film och vill ha den sa komprimerad och snygg som mojligt, 1.5tim , och gora filmen under 700 meg. Vilka installningar anvander ni?

Jag har precis samma problem. Jag har sett utsökta MPEG-filmer där en långfilm går in på om inte en så i alla fall två CD. Nu vill jag gärna spara mina filmer på samma sätt, men de blir inte alls skalbara (rent ut sagt skitfula om man skalar upp dem till hela skärmen), och om jag går över iMovies förslag på inställningar och försöker tvinga upp kvaliteten så går filstorleken upp MYCKET mer än kvaliteten gör.

Så hur gör man egentligen? Hur gör de som sparar bortåt en timme film i god kvalitet i en MPEG på en CD-ROM?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-04 17:51

Det här med komprimering är tyvärr inte så lätt som man skulle vilja… Jag jobbar dagligen med det så jag vet en del om hur det fungerar.

Till en början kan man säga som så att om ni jämför material som ni filmat själva med ex. en DivX-film av ex. Shrek ni tankat från nätet så är det en omöjlig jämförelse. DivX-filmen har komprimerats från en DVD som i sin tur kommit från en (troligen) Digibeta MASTER som i sin tur filmats med 36 mm film. Färger, kontraster, brus etc. är många, många gånger bättre än det man någonsin kan få med sin DV kamera. Problemet är just det att brus och sådant "skräp" man får när man filmar själv syns mer vid komprimering än någonsin annars. Så, med utgångspunkten att man vill ha så bra kvalité på det komprimerade materialet som möjligt ska jag ge ett par pointers:

1. Interlacing
Ett problem med video är att de i regel filmas "interlaced". Varje bildruta man ser på datorn är två delbildrutor TV:n visar. PAL kör i 50Hz - 50 delbilder per sekund. Detta leder till problem vid visning på datorn och inte minst vid komprimering. Det finns ett par sätt att komma runt det:

• Använda en codec som är skapad med interlacing i åtanke (DV och MPEG2 bl.a.)
• Deinterlaca materialet (Clenar klarar detta mycket bra)
• Skala ner filmens storlek till 50% (vilket leder till en deinterlacing)

Att köra med interlacing går bra om man ex. ska göra en DVD eller annat som i slutändan ska visas på TV. Men det ser i 9 fall av 10 väldigt dåligt ut på datorn.

Problemet krings interlaced video kommer också om du skalar ner en film i PAL-upplösning (720x576 pix) till "fullskärm" 640x480… Har du inte deinterlacat materialet så kommer det se väldigt, väldigt dåligt ut. Du kommer få en massa bandningsaterfakter och codecen du komprierar med kommer bli lite besk eftersom det hela tiden händer så mycket på skärmen (vilket resulterar i komprimeringsartifakter också). Så prio 1 är att få bort interlacingen.

Själv kör jag alltid med Cleaner på jobbet, men det är ett ganska dyrt program… Vet faktiskt inte vad det finns för andra val.

Kan man inte deinterlaca materialet så kan man alltid köra ner det till 50% storlek av PAL-upplösnigen (360x288 pixlar). Detta kommer elimera interlace-fenomenet och det kommer se rel. bra ut vid uppspelning (VHS-kvalité, typ).

2. Brus och färger
Ett annt problem med video är brus och färger. Vissa färger, ex. en stark röd färg, ser VÄDLIGT dålig ut när det komprimeras. Lösningen är att köra brusreduceringsfilter, ev. ta bort lite färg ut materialet (desaturate), kanske göra en mindre färgkorrigering och gammakorrigering… Detta är kanske lite "high-end" saker att tänka på, men i slutändan ger det bilden:

• Färre färger
• Mindre burs = mindre rörsle

Du får en lättare fil för datorn att få ner i en mindre vikt (totala MB). Har du en väldigt mörk film så kommer den i regel se brusigare ut och kommer därmed väga mer i slutändan.

3. Storlekar och så…
Det går att få både MPEG1, MPEG2, MPEG4 och Sorenson 3 filmer att se EXTREMT BRA ut i fullskärm. Vad som skiljer dem åt är hur mycket bandbredd (Kb/s) de kräver. En MPEG1-film kanske måste ha 500 Kb/s för att se lika bra ut som en MPEG4-film som ligger på 150 Kb/s.

Något som också påverkar utseendet på den slutgiltiga filmen är HUR filmen komprimeras. Det finns, i stil med mp3-komprimering, olika "pass" man kan göra.

• CBR är "constant bit rate" vilket ger en konstant vikt på filmen. Detta är i regel dumt att använda, men det går i regel snabbast

• 1-pass VBR är att datorn räknar ut vad som är bäst för just den delen av filmen man är på just nu. Är det helt svart kanske det räcker med 10 Kb/s, är det massor av rörelse kanske man måste gå upp till 200 Kb/s.

• 2-pass VBR är att datorn gör som med 1-pass VBR fast den innan komprimering även analyserar filmen som helhet. Detta ger vädligt mycket bättre kvalité än både CBR och 1-pass VBR komprimering.

Att jag tar upp detta är eftersom ingen inbyggd codec i QuickTime klara av annat än CBR från scratch. Kör man inte minst 1-pass VBR med ex. Sorenson 3 ser det skit ut. Kör man däremot Sorenson 3 genom Cleaner 6 med 2-pass VBR ser det JÄTTE BRA ut. Har man inte cleaner, utan bara QuickTime Pro eller iMovie så tror jag Apple:s MPEG4 codec gör ett bättre jobb en Sorenson 3, helt klart. Sorenson 3 1-pass VBR gör ett rel. bra jobb också, men då krävs Sorenson 3.1 pro som kostar pengar…

Vad gäller MPEG så använder jag också alltid Cleaner eftersom det blir bra kvalité, men det tar en jävla tid. Jag vet att det ska finnas en del open-source historier för detta till OSX, men jag har inte lyckats få någon fungera så bra… Om det är MPEG1 vi pratar om så är det extremt känsligt vad gäller storlek på bild, en Sorenson 3 film skall man endast tänka på att ha en höjd och bredd som är delbar med 16, fast det är inte ett måste dock.

Utan ett vettigt komprimeringsprogram, dvs om du komprierar film direkt från iMovie, så skulle jag säga att du kör i 360x288, Apple MPEG4 150 Kb/s, MPEG4 Audio 96kbs. Kör du Cleaner eller dyl. så har du många, många flera val.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik.dv:
Det här med komprimering är tyvärr inte så lätt som man skulle vilja… Jag jobbar dagligen med det så jag vet en del om hur det fungerar.

Stort tack - det var mycket informativ läsning!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-06 17:55

Inga problem, men det finns mer att lära sig alltid

Om det finns någon där ute som känner till en bra bok på området alt. en bra site så skulle jag gärna lära mig mer… Saker som olika aspect på pixlar, mer teknisk info om komprimering m.m vore intressant att lära sig om…

Om jag inte minns fel så finns det en hel del på www.doom9.org

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik.dv:
Inga problem, men det finns mer att lära sig alltid

Om det finns någon där ute som känner till en bra bok på området alt. en bra site så skulle jag gärna lära mig mer? Saker som olika aspect på pixlar, mer teknisk info om komprimering m.m vore intressant att lära sig om?

Här är några som jag har köpt och tycker är bra:

The MPEG-4 Book

Streaming Media Demystified

och så en som är rätt dålig på QT men intressant i övrigt

Streaming Media Bible

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: joakim kjellgren:
Om jag inte minns fel så finns det en hel del på www.doom9.org

Underbar sajt det där.

1
Bevaka tråden