Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 Leopard blir upplösningsoberoende

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-18 14:56
Ursprungligen av Macce65:

Så har ser mitt Vista skrivbord ut i 1680x1050 och med upplösningen 192dpi. Jag skalade om ikonerna genom att högerklicka på skrivbordet smatidigt som jag höll ner Ctrl. Sedan är det bara att snurra scrollhjulet på musen så kan man ändra ikonstorlekarna steglöst. (döljs bakom startmenyn..)

Gadgets är visst resolution independent, de håller storleken 96dpi. Sidan med skönhetsfelen du hänvisade till var från december 2006. Idag fungerar i alla fall tekniken på min dator med ATI-grafik och drivare från augusti 2007..

I meny är samtliga ikoner, förutom Quicktime + några andra tredjepartprogram, snyggt skalade, se skärmklipp. Jag var tvungen att förminska bilden lite för att den understeg max tillåtetn filstorlek för 99mac, så den har inte originalkvalitet.

Jag vet inte riktigt vad du försöker påvisa. MS har inte kodat om APIerna sedan 2006. Så det spelar ingen roll om länken kommer sedan dess. De kanske gjort några bilder mer högupplösta sedan dess. Men...
Fönsterinnehållen är INTE vektoriserade, inte heller ikoner. Det finns säkerligen massa fördelar att ha det som det är, men det är inte saken.
Fönsterinnehållet innehåller högupplösta bilder, och kan därför upplevas upplösningsoberoende. Men det finns en teknisk gräns där de inte längre är upplösningsoberoende. Denna kanske inte i praktiken kan överstigas just nu, men det var inte relevant till påståendes heller. Men det har jag redan påpekat i det första inlägget.

Du påpekade själv, att tredjepartsapps inte har snygga ikoner. Där ser du ett utav problemen som bildas när du inte har upplösningsoberoende eller ens krav på hur bitmapparna ska vara byggda. Utan bara till synes upplösningsoberoende för för endel program.
Jag tycker vi återgår till topicen nu.

Ursprungligen av Sidde:

Du påpekade själv, att tredjepartsapps inte har snygga ikoner. Där ser du ett utav problemen som bildas när du inte har upplösningsoberoende eller ens krav på hur bitmapparna ska vara byggda. Utan bara till synes upplösningsoberoende för för endel program.
Jag tycker vi återgår till topicen nu.

Jag påpekade att fem är gamla applikationer + Quicktime inte har snygga ikoner. Kraven på höguplösta ikoner kom 2006. Vad försöker DU säga? Ska jag sluta använda Quicktime codec i mediaspelaren när jag spelar HD-filmer i 1080p med perfekt flyt i upplösning som secondary display med 1920x1080 för att Apple inte gjort en högupplöst ikon till sin codec?

Tydligen räcker tekniken fram till den dag en 12" skärm har en upplösning på 7000×5250 pixlar.

Topic för mig var att en PC-användare tydligen inte visste att Windows (Vista) är resolution independent, det var det jag svarade på. Han trodde att han skulle behöva gå över till Leopard för att få funktionen.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-09-27 14:15
Ursprungligen av Sidde:

Vista är dock inte helt Resolution Independent, det är inte som IRIX fönsterhanterare där allt är vektrorer(och ser ut därefter).

Vistas fönster, är vektoriserade och kan bli skalade hur som helst, alltså resolution independent. Men fönsterinnehållet är bara högupplöst. En väldigt hög DPI. Den känner av vilken DPI den ska köra och relationer till det skalar fönsterinnehållet så det ser rätt ut. Detta är dock bara till en viss gräns, men tillräckligt hög upplösning och hög dpi kommer du nå en punkt där du kan märka att saker blir suddigt och korningt. Detta är dock inte vad användare kommer uppleva eftersom så höga upplösningar används inte vanligtvis och därför finns inget syfte med så hög dpi.

Kolla på denna tex. http://www.istartedsomething.com/20061211/vista-dpi-scaling/
Så ser du hur fönsterinnehållet inte alls är resolution indepedent för att det finns bitmap-objekt i fönsterinnehållet.

In addition to this...
Vissa apps som följer med Vista, har inte ens high-dpi bitmaps, dessa kommer se riktigt weird ut i en hög dpi...

Hmm intressant. Hur gör jag för att minska allting i Vista? Alltså så att jag får plats med mer på skärmen så att säga?

Ursprungligen av widde:

Hmm intressant. Hur gör jag för att minska allting i Vista? Alltså så att jag får plats med mer på skärmen så att säga?

Hur stor är din skärm? Är den under 800*600? Det verkar vara den minsta upplösningen Vista stöder.

Är det här nåt som macar med intels integrerade grafikkretsar kommer att ha problem med? Eller ska de klara av det här?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-28 15:36
Ursprungligen av Dr Bowman:

Är det här nåt som macar med intels integrerade grafikkretsar kommer att ha problem med? Eller ska de klara av det här?

Lär inte vara några som helst problem eftersom de bara ritar säg 20 linjer i menyn istället för 30 eller så. Det blir ju ingen skillnad i hur ansträngande det är att rita upp skärmen (eller ja, om du låter menyraden vara 700 pixlar hög och bara lämnar 100 pixlars höjd att rendera något på så är det väl klart att det kräver mindre hårdvara, men det är ju inte riktigt aktuellt =P

Det är ju inte så att man zoomar om originalet, antingen ritar man jättelitet, litet, normalt, lite större, stort.. (Förutsatt att de nu inte har läst det genom att ha en största storlek och förminskar ner den allteftersom, det vet jag ju visserligen inte, men jag kan inte tänka mig att det kommer ge någon som helst signifikant skillnad hur som helst.)

Helt off-topic, men TACK! tcb för tab-tipset för PS.. hur i hela friden kan jag ha missat det?

Ursprungligen av Tony Englund:

Helt off-topic, men TACK! tcb för tab-tipset för PS.. hur i hela friden kan jag ha missat det?

också OT men vadå TAB i Photoshop ... har tryckt tab i photoshop .. händer inget specielt .. vad är det som skall hända ... ? är det något speciel tangentbordkombination jag skall trycka ner ... tab + något ?

  • Medlem
  • 2006-10-31 23:21
Ursprungligen av Tony Englund:

Helt off-topic, men TACK! tcb för tab-tipset för PS.. hur i hela friden kan jag ha missat det?

hehe…

roligt att åldermannen med sina gråa hår kan tillföra något till "ungdomarna"…

njut - av kunskaperna som förmedlas här

Tab i photoshop döljer verktygslådan, öppna fönster (färgpalett, lager, historia etc) och fältet under menyraden. Shift+tab döljer bara fönstren. Använd den funktionen och F tangenten (bläddrar visningsläge) så kan du lätt anpassa det du ser på skärmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-27 11:23

Dr Bowman: De flesta av teknikerna Apple tagit fram i OSX kommer funka på ett eller annat sätt på alla systemen. Dock kan denna "skalningsfunktion" kräva, likt Core Image, en viss typ av krets som minimum. Inom detta spektra faller dock GMA950 eller vad GPU:n i MacMini och MacBook heter.

OpenGL "boosten" kan bli märkbar på dessa maskiner också då Apple kommer maximera utnyttjandet av flera CPU-kärnor i samband med OpenGL rendering. Troligen blir dock skillnaden här störst på en maskin som idag har en GPU som väntar på CPU:n.

orolig/fundersam

Erik.dv: Du menar alltså att Apple kommer att flytta delar av grafik"processerna" från gpu'n till cpu :erna för att maximera nyttjandet av dessa (cpu:erna), och detta borde göra att de modeller som har det integrerade grafikchippet får en prestandahöjning vad det gäller grafikprestanda.

Har jag förstått dig rätt?

Isåfall, kommer det att gälla grafiken generellt eller bara för den här upplösningsoberoende-historien?

Jag sitter nämligen med en sprillans ny mac mini och funderar på att köpa 1920*1200-skärm och undrar om en sådan skärm i kombination med den här nya upplösningsoberoendefunktionen kommer att bli för mycket för det stackars integrerade grafikchippet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-27 21:57

Njae, jag tror mer att CPU:erna kommer maximera "skickandet av data i en OpenGL miljö" till GPU:n. That's it. Idag kan du sitta med en begränsning här eftersom din Core Duo eller Quad Core maskin endast nyttjar EN av de TVÅ eller FYRA (snart ÅTTA) CPU-kärnorna.

Exakt hur det påverkar saker är svår att veta, men att dömma av uttalnaden från bl.a. Blizzard ger det en bra boost till multicore system. Om det då gör att system med sämre GPU tjänar också vet jag inte.

Jag tror Mac Minin kommer hantera en 1920x1080 skärm fint så länge du undviker spel. Heck, min Dual G4/500 med Radeon 8500 sitter på en 23" skärm på jobbet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-28 19:35

Fast skillnaden mot idag blir just att mycket mer kommer behövs renderas från vectorer, idag är mycket bitmappat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-29 19:17

I nya Internet Explorer för pc kan man göra Page Zoom:

"Enlarge individual webpages, including both text and graphics, to either focus on specific content or to make content more accessible to those with vision limitations."
http://www.microsoft.com/sverige/windows/ie/

Det kanske är framtiden även för andra browsers.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-29 21:52
Ursprungligen av mirydh:

I nya Internet Explorer för pc kan man göra Page Zoom:

"Enlarge individual webpages, including both text and graphics, to either focus on specific content or to make content more accessible to those with vision limitations."
http://www.microsoft.com/sverige/windows/ie/

Det kanske är framtiden även för andra browsers.

Det har man (om jag inte minns fel) kunnat göra i Opera tidigare också, men det är inte detta som upplösningsoberoende handlar om.

Det handlar om att vi vill, oavsett pixeltätheten på en skärm kunna visa element med samma fysiska storlek. Dvs, ett element som på en skärm med 72 dpi är 3 cm stort ska vara det även på en skärm med 300 dpi.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-30 09:04
Ursprungligen av DrRotmos:

Det har man (om jag inte minns fel) kunnat göra i Opera tidigare också, men det är inte detta som upplösningsoberoende handlar om.

Tack Opera för den finessen. En annan finess i Opera som jag ofta använder är att om en sida inte funkar på någon annan webbläsare så gör den det i Opera. Bra jobbat Norge.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-10-31 22:18

[offtopic]
Jaha. Detta blir mitt första inlägg i detta genuint intressanta forum som jag betraktat och läst från och till de senaste 6-7 timmarna

Jag är på G att bli en switcher - eller skall jag säga comeback? Första mötet med datorer var en Mac. Men det var på den tiden då "iMacarna" hade 2 mb i Ram och hårddisk på 30. - ett tagsen.

Det roliga är dock att operativsystemet på den tiden såg ut som det som Bill först kom på '95 :D. Nåja Allmänt babbel wayoff topic nu är till för att jag vill att ni skall ha en del översseende med dumma frågor - skall söka så mycket jag kan - men dumma frågor kommer uppstå. (hoppas ni kan hjälpa mig/övertyga mig om att köpa en mac nu... )
[/offtopic]

Det här verkar vara en mycket trevlig funktion. Men hur funkar det här med uppgradering mellan operativsystem i macvärlden.

Eftersom jag är stensugen på en macmini nu - så levereras den med 10.4-versionen. Kommer jag vara tvungen att erlägga fullpris/en mindre summa pengar för att uppgradera till "Leopard" (kul det här med djungeltema i mjukvarunamnen )
Hur mycket kostar detta (för en studerande? - mecenat)

Det här med upplösningsoberoende - tror ni det kommer finnas en typ av "favoritlägen" så man snabbt kan switcha dem emellan beroende på vad man skall göra?

//Loofy

Jag funderar på att köpa 10.4 på grund av en trådlös USB adapter från D-Link som kräver det. Jag har 10.3.9 idag. (PowerBook G4 1 Ghz, 768 MB RAM.)

När beräknas 10.5 vara ute till försäljning och vad förvänts den att kosta?

Ursprungligen av Eclipse:

När beräknas 10.5 vara ute till försäljning och vad förvänts den att kosta?

Det förväntas komma någon gång till våren och kosta lika mycket som Mac OS X gör nu.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-11-09 12:30

så om man har köpt en datorn nyligen med 10.4 så måste man köpa 10.5 för full pris?

Ursprungligen av f-our1:

så om man har köpt en datorn nyligen med 10.4 så måste man köpa 10.5 för full pris?

Ja, det måste du.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-15 18:20

Köper du datorn nån vecka före .5 releasen kanske du får uppgraderingen gratis med någon kupong.. :rolleyes:

Ursprungligen av f-our1:

så om man har köpt en datorn nyligen med 10.4 så måste man köpa 10.5 för full pris?

Det är väl egentligen inte hela världen? 1,195kr är en liten summa för ett så bra operativsystem.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-11-18 13:55

Jag har en fråga som känns för liten för att förtjäna en egen tråd. Hur fungerar det när man installerar ett nytt OS på datorn, kommer man behöva kopiera allt man vill spara och sedan lägga in det igen eller går det att få till något slags uppgradering? Jag antar att det första alternativet stämmer, men mina begränsade kunskaper gör att jag ändå måste höra mig för

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-19 19:47
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det är väl egentligen inte hela världen? 1,195kr är en liten summa för ett så bra operativsystem.

Och du får ju i stort en ny dator. Så känns det för mig i alla fall.

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-11-21 20:45
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det är väl egentligen inte hela världen? 1,195kr är en liten summa för ett så bra operativsystem.

Och om man är student kostar det endast 597:- spänn, d.v.s. 50% rabatt. Helt klart överkomligt
Apple håller en bra prisnivå på sitt operativsystem och jag anser att det är prisvärt, därför kommer jag köpa det när det kommer ut istället för att pirata det. Det är det värt, om man jämför med XP:s priser. Helt hutlöst.

Som en parantes:

Jag har 10.3.9 och den trådlösa USB-adapterna fungerar med det trådlösa nätverket. Allt är D-Link.

Det är antagligen så för att det ska bli enklare för Apple. Om inte Apple hade erbjudit det hade nog många istället valt att ångra köpet. Alla distansköp med några få undantag i Sverige har alltid minst 14 dagars full ångerrätt. Istället för att ta in en massa datorer och sedan skicka en ny skickar man helt enkelt ut den nya versionen av Mac OS X istället. Det blir smidigare både för för kunder och för Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-16 13:14

Många här kanske frekventerar Macfeber - men ändå, relevant för detta topic: Bilder på hur några av de nyaste gränssnittselementen ser ut i uppskalad form.

Normal skala:
http://img237.imageshack.us/my.php?image=picture5wj3.png
Uppskalat:
http://img179.imageshack.us/my.php?image=picture6tc2.png

(via http://mac.feber.se/feber/art/1463/fler_nyheter_i_leopard/ och http://www.aeroxp.org/board/index.php?showtopic=6763)

Man kan notera att vissa element fortfarande är fult skalade bitmappar, och att det i övrigt ser ut som en första draft av det vektorritade utseendet . Men det borde ge en försmak av vad som komma skall.

Att jämföra med dagens uppskalningsfunktion: http://media.arstechnica.com/images/tiger/safari-scaled-2x-big.jpg

Bevaka tråden