Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komma åt hemmappar från arbetsdator

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle vilja komma åt mappar på min iMac som finns i hemmet då jag är på t.ex. jobbet så att jag både kan ladda upp och ladda ner filer till den, ungefär som en filserver.

Jag har dock ingen fast IP-adress och vill inte börja krångla med t.ex. ett extraprogram så som NoIP eller DynamicDNS eller dylikt. Finns det något enkelt program till OS X som jag kan istallera på iMacen som hade kunnat sköta allt detta "inställningskrångel" på ett enkelt och smärtfritt sätt?

//David

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-25 21:58

Funderat på att skaffa ett .Mac-konto kanske?

Nej, då kan jag lika gärna ladda upp filerna till min ftp på någon av mina domäner.
Jag vill bara ha ett enkelt o kostnadsfritt program som gör att jag kan lägga upp o ladda ner filerna från min hemdator o jobba med dem på vilken annan dator som helst, utan ett .Mac-konto

Ursprungligen av joer:

Funderat på att skaffa ett .Mac-konto kanske?

För att du skall kunna komma åt din dator utifrån måste datorn du sitter vid "hitta" till den, det gör man via dess IP-nummer. Både datorn hemma och datorn på kontoret har ett IP-nummer, det är på detta all kommunikation på internet bygger på. Men eftersom numret på din dator hemma ändras (som du vet) så måste du alltså ladda hem och installera en klient i din dator som håller koll på vilket IP-nummer du har just nu hemma och rapportera det någonstans, så att du, när du är på kontoret, kan veta det. Att få detta att fungera kanske tar några minuter, men när det väl är igång måste det inte underhållas alls, det sköts om i bakgrunden.

Loopia erbjuder tex att du registerar en domän, lägger till ett extra namn på den och det namnet blir din dynamiska hemma-adress(med dynamisk menas att IP-numret för adressen ändras hela tiden). Du skulle tex kunna få hemma.alfacat.se om du vill. Detta kostar runt 150:- inkl domännamnet skulle jag gissa. Om andra domänregistratorer och bredbandsleverantörer erbjuder detta, så säg till.

Här hittar du de klienter som fungerar med Mac:
http://www.versiontracker.com/php/search.php?PHPSESSID=a805b9b5ae56d3c21640461895a45489&mode=basic&action=search&str=dyn+dns&plt%5B%5D=macosx&x=0&y=0

1
Bevaka tråden