Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Multipla användare via VNC

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en mac mini som jag använder som server. För fjärrstyrning använder jag VNC eftersom jag vill kunna köra både från mac och windows. Nu är det så att jag även vill att min kollega ska kunna fjärrrstyra samma server samtidigt utan att detta påverkar min session. Går detta och hur sätter man upp det?
Läste nånstans att detta inte går att göra med den inbyggda vnc servern men att det skulle gå via OSXVNC. Kruxet med den är dock att det är lite omständigt eftersom man först måste logga in alla användare via fast user switching. Detta måste göras varje gång man startar om burken. Dessutom kändes det inte heller som att man kunde ha olika vnc lösenord vilket gör att han kan gå in på min session utan problem.

Alltså, hur löser man enklast och bäst fjärrstyrning av en maskin för multipla samtidiga och helt separerade användare som sitter på antingen mac eller pc?

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-10-26 12:49

Måste ni ha grafisk inloggning? Eftersom det är en server kan ni ju använda SSH. Det har förstås sin inlärningströskel om man inte är van, men när det gäller serverrelaterade uppgifter kan man göra allt som en grafisk inloggning kan, och lite till...

Kör ni Mac OS X Server på Minin har ni ju också Server Admin.app att tillgå.

Det vi behöver grafiskt är bokföringsprogrammet och det blir lite svårt med SSH, som vi förövrigt också kör.

1
Bevaka tråden