Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Åhh! Vad skall jag välja?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-27 01:01

Jag vet inte hur jag skall göra.

Min nuvarande dator fick jag jättebilligt, det är en Athlon64 3000+ socket 754 med 1.5GB ram och så har jag massa disk hemma, grafikkortet är ett lånat GF4 ti-4200, skärmen en uppemot 10 år gammal 17" dell trinitron som trivs bäst i 1152x864.

Förr brukade jag köra FreeBSD och jag gillar KDE som windowmanager. Jag fick dock för mig att jag skulle lära mig och därför använda Solaris så jag drog in skiten istället men det är ju så oanvändbart som desktop att det inte är sant så nu sitter jag i XP hela tiden.

Om jag hade ett jobb skulle jag bara handla men nu har jag inte det så jag är lite mer försiktig med slantarna, förr har jag inte haft råd men nu har jag det.

Tidigare gillade jag att koda men det blir inte av när man sitter ensam hemma och har tråkigt, så därför önskade jag mig en laptop fett med mycket för säg 5 år sedan, och därefter. Men nuförtiden gör jag inte särskilt mycket med datorn (kommer ju inte åt mina filer som bor på UFS och ZFS till att börja med.. och Windows är tråkigt.) och vänner har jag inte kvar några så jag har ingen att besöka. Så en laptop behövs ju inte riktigt men vem vet, förr eller senare dyker behovet kanske upp? Apple maskiner brukade ju dessutom hålla priset ok och en laptop håller det väl ännu bättre än en stationär generellt, plus att det inte gör så mycket om en laptop är något begränsad relativt en stationär så om fyra år är det nog lättare att leva med att man har en macbook pro med X1600 än att man har en iMac med detsamma.

Dock kan man ju inte dölja det faktum att jag mest sitter hemma och att jag ända sedan Amigatiden har önskat mig meeeeeeeeer upplösning! Så en 20" eller kanske tom 24" iMac skulle sitta finfint av den anledningen.

Nu när ni har fått lite bakgrundshistoria, vad borde jag göra?

Kör FreeBSD + KDE
Skall jag behålla min dator (eventuellt köpa en fetare skärm) dra in FreeBSD 6.x och KDE 3.5 och köra på? Fördelar är att det inte kostar någonting och att jag får ett fritt os där jag inte riskeras att låsas in på något och kan köra massa bra opensourceapplikationer såsom amarok och k3b. Nackdelar är att jag behöver behålla Windows för eventuellt spelande, vilket antagligen inte blir av, att jag har svårt att välja mellan i386 eller AMD64-versionen, att min skrivare kanske inte går igång ens med turboprint, och lite annat småstrul som man får leva med.

Hackintosh
Kanske olämpligt här, men ett alternativ är ju att installera OS X på min vanliga PC, nackdelar är utöver att det känns lite fel och taskigt att jag inte vet om någon drivrutin kan paja alltsammans, vissa program kanske inte fungerar, jag har nvidiagrafik vilket inte ger någon grafikaccelerering, vem vet om leopard fortfarande kommer gå att köra, osv.

X1600 + hackintosh
Ovanstående kan lösas genom att jag köper ett X1600 för en knapp tusing, då får jag stöd för Core Image, Quartz Extreme och OpenGL och maskinen skulle i princip fungera som en riktig mac (ingen SSE3.)
Men det är ju ingen riktig mac! Den kommer fortfarande låta, jag har ingen ny skärm, leopard kanske inte kommer fungera, och jag behöver skaffa ett nytt grafikkort.

Mac mini och Macbook
Ses inte som alternativ just nu. Mac minin + skärm blir ungefär lika dyr som en macbook så den vet jag inte vad jag skall med. Fördelen är ju att det är en mac som fungerar att jämföra med ovanstående konfiguration. Macbooken har schysst prisklass och storlek, men min förra PC hade bara GF2 GTS-grafik och jag är lite missnöjd med att jag snålade och därför inte har kunnat spela några PC-spel i princip så nu vill jag ha en PC som erbjuder lite spelande. Upplösningen känns också som en knapp uppgradering.

Bygg en ny hackintosh
Rent teoretiskt kan jag köpa ett intel 975 mobo, en conroecpu, ett X1600 eller bättre, en skärm, osv, och bygga mig en egen hackintosh. Det skulle antagligen bli något billigare och precis som jag vill ha det relativt en iMac, men utifall att Leopard inte kommer fungera eller att det blir något strul så är jag stekt och får leva med det faktum att jag får sitta med en jävla PC, igen!

Köp en 20" iMac
Nu snackar vi, det här var faktiskt ett rätt ok alternativ. Jag vill gärna ha en fet skärm, specarna är rätt ok även om jag fortfarande hade varit intresserad av något bättre grafik. Jag skippade den dock när man kunde få en ipod nano 2gb på köpet eftersom jag tyckte att den var lite dyr, och nu skulle det ju kännas dumt att ta den när man inte ens får nanon på köpet.

Köp en 24" iMac
Lika dyr som en macbook pro, fet skärm med rejäl upplösning, perfekt att sitta och data på hemma. Men vill man verkligen lägga 20kkr på en hemmadator som man inte kan uppgradera eller ens använda skärmen från i framtiden?

Köp en 15.4" Macbook Pro
Är väl kanske det som ligger närmast. Specarna är helt ok just nu, nyss uppgraderad så skall man köpa den är det nu som gäller. 4000kr dyrare än en 20" iMac för att få den portabel fast jag inte riktigt behöver det dock, dessutom får jag ingen kalasfet skärm på köpet, även om upplösningen är ok. Resonemanget har dock gått som så att med en Macbook Pro kan jag köpa till en större TFT och ansluta den också, koppla in min USB-mus och USB-tangentbord och i princip få en stationär/en iMac. iMacen däremot kan jag aldrig göra om till en bärbar.
7300 kr dyrare med en 20" 1680x1050 TFT dock.. För samma slant får jag nästan en 20" iMac OCH en Macbook. Två datorer är fler än en men å andra sidan skulle jag inte ha lika bra dator när jag är på flykt.. Suger att ha sina filer utspritt på två maskiner också.

Med lite tur skulle mac os kunna väcka intresset lite mer igen, jag kan prova på att lära mig använda photoshop (kan jag i windows med, men jag vantrivs ju..) och jag skulle ju kunna spela lite åtminstone..

Men frågan är: Vad köper man?

Om du vill bli bärbar så satsa gärna på en macbook pro. Fast den kostar ju en rejäl hacka (jag vet att allt är relativt men det är ändå en massa pengar... iaf för mig..)
Dualboota med nån gnu/linuxdistro med KDE eller fläska in FreeBSD (borde väl fungera? kanske får meka nåt men du verkar ju vara haxxor nog för det)
iaf, sen jag skaffade min första bärbara, en macbook, så använder jag min PC mycket mindre än innan. Pcn låter som ett jetplan.. nu har jag dock tvingat mig själv göra någonting åt det och sedan jag för någon dag sedan tog bort windows HELT till fördel för gnu/linux (dualbootade innan) så använder jag den mer och mer igen.
Men det är otroligt skönt med en bärbar. Speciellt med ett operativsystem som bara fungerar. Man blir lite bortskämd och kan ägna sig åt att skapa saker istället har jag märkt... Är dock jäkligt sugen på att lägga in Fedora Core 6 på den som ska fungerar klockrent med intelmacarna..
Jag har slutat spela spel dessutom men det gör jag på PCn ifall jag känner suget. Och snart på min förbokade Nintendo Wii

har du förresten sett http://www.system76.com/ ? Rätt kraftfulla.. Inte så smäckra som apples datorer och har ingen aning om hur de låter.

Edit: Ber om ursäkt om det låter helt flummigt. mitt inlägg alltså. är halvdöd

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-27 04:34
Ursprungligen av Andreas Th:

har du förresten sett http://www.system76.com/ ? Rätt kraftfulla.. Inte så smäckra som apples datorer och har ingen aning om hur de låter.

Kollade på mellanmodellen, den som det står $799 på... Men det var med celeron-m, utrustad så som jag skulle ha fixat en macbook pro fast med mindre disk och integrerad grafik gick den på en bit över $1600, macbook pron kostar väl ca $2000 eller så. Men när jag såg att den bara hade integrerad grafik ändrade jag den till att likna en macbook med mer minne, den landade då på en bit över $1200. Så tja, en applemaskin blir ju billigare (Om man bor i usa eller betalar svensk tull + moms.)

Så, varför?

Hagge (nu har jag inte läst igenom alla pros & cons då de är så otroligt långa;) ):
Du resonerar precis som jag i detta avseende, dvs otroligt veligt. Men det handlar om mycket pengar som kan ses mer eller mindre som en förlust (nej en dator är inte en investering, endast en förlust på kortare eller längre tid)

jag tror att det första man måste bestämma sig för är om man behöver/vill ha en bärbar eller en stationär (och väljer man stationär är det egentligen bara mellan iMac eller MacPro).

Jag personligen valde en bärbar (ok, detta var 4 år sedan och jag köpte en helt ny powerbook för att den skulle räcka, vilket den gör än idag, även om jag ska köpa en ny nu snart). Anledningarna till att jag valde en bärbar var att:

1. I min dåvarande 2:a till lägenhet så ville jag verkligen kunna sitta och titta på TV samtidigt som jag hade min dator på vardagsrumsbordet och surfa.
2. powerbooken då var den enda bärbara med S-video anslutning dit jag kunde koppla min TV och stereon till hörlursuttaget (alltså en förfestmaskin med musik-videos mm kopplade till TVn)

3. Jag kunde ta med det till arbetet och istället för att sitta på kontoret på helgerna så kunde jag sitta hemma (OBS! denna punkt är endast önsketänkande från min sida. Man arbetar helt enkelt inte bra på en bärbar dator i mitt yrke, formgivare, det är ett måste att ha ett bra tangentbord, mus samt skärm. funkar säkert bättre för andra)

4. Detta är den viktigaste eller näst viktigaste anledningen. 7 månader efter jag köpte min bärbara så stack jag iväg på arbete utomlands i 1 år och sedan tillbaka till sverige. Nu 2 år efter jag kom tillbaka är jag återigen utomlands. Smidigheten i detta att behålla allt man har på datorn hade jag aldrig kunnat klara med en stationär dator. (OK detta är ett resonemang som endast funkar i detta läget)

5. Jag har kunnat ta min dator till mina switcher-vänner och visat/hjälpt dem med problem. Nuförtiden kan du även Lan:a med dem om du vill.

Stationär dator var i min tanke ett tag för:
1. Ergonomisk arbetsställning.
2. kraftfullare dator och bra skärm

Nu vad jag ser en bärbar dator som är egentligen en bra dator som rese eller entertainment-maskin. inte som en riktig arbetsstation. Men detta är föstås beroende på yrke eller om du vill investera ytterligare i skärm/tgb/mus (samt att min dator är gammal. De nya MBPro är helt sjukt snabba)

Ok. Attans jag antar att jag kanske inte hjälpt dig så mycket med detta utan endast förstäkt båda våra bryderier.

lycka till.. hehe

Hagge:
Nej om du har ont om pengar så skit i det då tycker jag. Nog inte lönt att göra slut på pengarna på nåt du inte verkligen behöver. Skaffa istället ett fadderbarn då
Fast fattar att du är trött på win osv...

Ursprungligen av Hagge:

Du menar dualboota macos med freebsd/linux? Eller Windows?

Som sagt, jag var trött igår... Menade boota mellan OSX och FreeBSD på macbook Pr0n

Ursprungligen av Hagge:

Varför vill du hellre köra Linux än Mac OS X? Jag kan inte riktigt förstå det, om det är så det är varför inte bara skita i en mac helt o hållet? En bekant hade/har en 12" thinkpad på 1.17kg som spelar debian med ratpoison, han är elite och det är datorn också =P

Menade inte att ersätta osx helt på min macbook utan dualboota osx och fedora core. Varför? För att det är skoj att leka! Dessutom så gillar jag gnu/linux.distros + att det finns en massa gratisgrejor. Dessutom så köpte jag inte macen endast pga osx utan för att jag är en prylgalning som gillar vacker hårdvara. Prioriterade bra batteritid också. Dessutom är tangentbordet på MB det skönaste jag testat på bärbara datorer. Tyvärr har datorn ju brakat samman för mig..
Om jag är sugen på att progga så gör jag nog det i linux faktiskt. Jag är rätt lowtech och kör mest på visual basic och till linux finns ju Realbasic (inte pro -versionen) som är gratis (free as in beer). Till mac & win så kostar det..
Fast min lilla 60gb hårddisk gör att jag hittils bara provat ubuntu men sedan tagit väck det igen. Inte helt lönt...

Ursprungligen av Hagge:

Jag har aldrig spelat på PC, mer än i skolan (wc2, c&c, quake, carmageddon) och wc3 på min egen dator, typ. Jag har en chippad gamecube o nintendo ds med flashcart så där är det rätt ok utbud. Men spelar mest NDS på dass (skita fem min sitta 20 till..)

haha

Men du, låter inte lönt för din del att köpa en Macbook Pro eller så. Eller vad fan vet jag ^^ Vågar inte ge dig några råd. Förutom att kanske skicka iväg tusen jobbansökningar varje månad och hoppas på det bästa.
Läskigt att vara arbetslös... Fredde kommer hem till dig när du minst anar det och bankar på dörren.

Lycka till, ha det vajjert

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-27 13:35

Hagge:
Nej om du har ont om pengar så skit i det då tycker jag. Nog inte lönt att göra slut på pengarna på nåt du inte verkligen behöver. Skaffa istället ett fadderbarn då
Fast fattar att du är trött på win osv...

Jag är ju gammal amigan, det är ju svårt att nöja sig med något os alls då ;D

Som sagt, jag var trött igår... Menade boota mellan OSX och FreeBSD på macbook Pr0n

Menade inte att ersätta osx helt på min macbook utan dualboota osx och fedora core. Varför? För att det är skoj att leka! Dessutom så gillar jag gnu/linux.distros + att det finns en massa gratisgrejor.

Just med kombinationen med OS X blir det ju lite svårt, om man inte kör en knäckt piratversion, att välja en annan dator, men egentligen är ju en dator med nvidiagrafik mycket bättre för linux men framförallt freebsd och solaris eftersom atis drivrutiner för linux är ruskigt sämst jämfört med nvidias och de existerar inte överhuvudtaget till freebsd eller solaris vilket nvidias gör. Så med nvidia får du schysst prestanda i alla de där operativsystemen.

Dessutom så köpte jag inte macen endast pga osx utan för att jag är en prylgalning som gillar vacker hårdvara. Prioriterade bra batteritid också. Dessutom är tangentbordet på MB det skönaste jag testat på bärbara datorer. Tyvärr har datorn ju brakat samman för mig..

Vad är fel då?

Om jag är sugen på att progga så gör jag nog det i linux faktiskt. Jag är rätt lowtech och kör mest på visual basic och till linux finns ju Realbasic (inte pro -versionen) som är gratis (free as in beer). Till mac & win så kostar det..

"lowtech" skulle jag iofs se åt andra hållet, typ om du höll dig till assembler eller kodade drivrutiner o grejer ;D

Fast min lilla 60gb hårddisk gör att jag hittils bara provat ubuntu men sedan tagit väck det igen. Inte helt lönt...

Jag brukade som sagt köra BSD (vilken varierar men freebsd är ju bäst som desktop, netbsd är också söt, men även som server dominerar ju freebsd eftersom det är mycket snabbare och den enda som kan konkurrera med linux 2.6, nu efter att ha provat solaris skulle jag dock aldrig köra något annat än solaris som server, zfs och zones äger.) men jag har gett ubuntu en chans också, nämligen i version 5.10. Paketformatet är ju smidigt och allt fungerade, _MEN_ debian mentaliteten finns fortfarande kvar där och trots att firefox 1.0.7 var helt sarsat och hade en massa minnesläckor (oj vad långsam datorn är.. humm.. firefox tar 3GB ram... (coolt det där dock, att man inte märker att man swappar en massa i riktiga operativsystem förens man har typ slut på swap, ..)) men trots det vägrade de uppgradera till 1.5 av någon anledning. Det fanns guider i hur man tog ett paket från dapper som kom efteråt tror jag men det var något som inte fungerade då, minns inte vad, så jag drog in opera istället. En annan lösning är ju att kompilera det själv men det skall man ju inte behöva i en dist som deb.. ubuntu, men jag kan inte förstå varför de håller fast vid gamla versioner även om de är skit. Jag valde ubuntu då eftersom de hade uppdaterade versioner av saker o ting som låg före de i freebsd ports, men det var ju bara för att det nyss hade släppts, efter ett par månader hade freebsd nya firefox, kde 3.5 osv medans ubuntu låg kvar på samma gamla skitversioner. Tillslut uppgraderade jag till dapper före release men suger ju lite att ligga på en ostabil version också.

haha

Men du, låter inte lönt för din del att köpa en Macbook Pro eller så. Eller vad fan vet jag ^^ Vågar inte ge dig några råd. Förutom att kanske skicka iväg tusen jobbansökningar varje månad och hoppas på det bästa.
Läskigt att vara arbetslös... Fredde kommer hem till dig när du minst anar det och bankar på dörren.

Lycka till, ha det vajjert

Fredde? Reinfeldt? Här har han inget att göra, jag röstade grönt

Det är ju också en sak, just nu får jag aktivitetsersättning och då får jag ju ha pengar, men om den slutar och jag får försörjningsstöd igen skall jag ju leva på existensminimum och får inte ha några sparade pengar så det är lika bra att sätta sprätt på dem

Men visst borde jag söka jobb, men hur lätt är det när skrivaren och ljud o grejer fungerar i Windows så man sitter där men ansökan är skriven i LaTeX och bor på komprimerad ZFS i Solaris som jag aldrig bootar

Bilder: http://www.flickr.com/photos/73468413@N00/
På sidan 2 finns Solaris

Skitspelaren Rhytmbox (naturligtvis inte mina filer i listen): http://www.flickr.com/photos/73468413@N00/251905125/

Högst opassande bild som ingen borde klicka på: http://www.flickr.com/photos/73468413@N00/251903606/

Mer olämpliga solarisscreenshots: http://www.flickr.com/photos/73468413@N00/251902630/

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-27 03:18

Andreas: Jag har inget jobb och har aldrig haft något, så det är mycket pengar för mig också. Ville ha som student och har velat haft sedan dess men jag har inte haft råd, inte ens med en macbook. Klurade på ibooken en gång i tiden men inte heller det lyckades jag fixa till. Ville låna pengar av föräldrar/syster men blev aldrig av. Jag borde styra ett jobb men det verkar så omständigt när man inte har några kontakter så.. Hur som helst just nu HAR jag råd med den. Har ca 26400kr vilket blir lite mindre när hyran dras.. Så jag kan få råd med den men då är jag rätt tom på pengar igen =P. Det är väl mest det att jag ju HAR en dator, och jag BEHÖVER ingen bärbar just nu. Jag vill väl bara få en behagligare tillvaro ;), och jag vet ju att om jag inte köper nu kommer ju den långa väntan inför nästa uppgradering, o kanske nästa, osv.. Och tills dess får man leva med strulet ;/

Du menar dualboota macos med freebsd/linux? Eller Windows? Dualboota med windows betyder ju att vissa saker inte kommer fungera i freebsd (jag kan säkert få turboprint att fungera via linuxemuleringen med lite tur.. men spel är ju körda om inte annat) och det är sååå störigt att inte nå sina saker från respektive os. Mac OS X har ju fördelen att både macos, linux o windows kan läsa HFS+. (Kan man inte ha det som filsystem i linux för hela systemet? Borde ju gå om man kör typ Gentoo o väljer själv?)
Men om jag väl hade en mac har jag väl ingen större nytta av att dualboota med freebsd, om jag drar in X kan jag väl bygga diverse applikationer ändå? Jag vet inte hur mycket som finns på fink o sådant och hur mycket som fungerar på Intelcpuer dock.

Ja, ljudet på datorn hatar jag också, förr kunde jag sova bredvid det men nu stör det som fan, den här datorn är inte så högljud men om man tittar på film eller så suger det ju.

Jag skapar inte ett skit, sitter ju i windows o vantrivs. Solaris är ju så jävla efterblivet så det går ju inte, och det är drygt att installera om och flytta över filer när man bara har en amd64-dator som lever och solarisinstallationen är 64-bit och kör zfs (som inte fungerar bra med 32-bitos, vet inte om det fungerar tillräckligt bra för att kunna rsynca filerna.)

Varför vill du hellre köra Linux än Mac OS X? Jag kan inte riktigt förstå det, om det är så det är varför inte bara skita i en mac helt o hållet? En bekant hade/har en 12" thinkpad på 1.17kg som spelar debian med ratpoison, han är elite och det är datorn också =P

Jag har aldrig spelat på PC, mer än i skolan (wc2, c&c, quake, carmageddon) och wc3 på min egen dator, typ. Jag har en chippad gamecube o nintendo ds med flashcart så där är det rätt ok utbud. Men spelar mest NDS på dass (skita fem min sitta 20 till..)

Någon tipsade om pyrotechs datorer, kostar en rejäl slant men var visst väldigt tysta. Men aldrig att jag köper en ny dator som inte är en mac, då kommer jag ju ha samma problem i massor med år. Frågan är bara om man skall göra om den här till en låtsasmac eller inte. Det känns ju lite sär och inte på riktigt, men man sparar många kronor.
Bärbar är ju lättare att motivera så eftersom den är bärbara, om jag ändå skall ha en stationär kan jag ju bara köpa skärm, grafikkort till denna o bygga hackintosh. Men det är MSI-6702 rävskabbsmobo, Athlon64 3000+ single core, oväsen och knaslåda deluxe med power- och resetknapp på toppen vilket har gjort att när katten känner för att gå upp på bokhyllan skuttar hon upp på datorn, trampar på knappen och tja.. poff

Hehe, med en sådan omröstning på 99mac kan utfallet bara bli ett: köp en Mac

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-27 13:49
Ursprungligen av MagnusB:

Hehe, med en sådan omröstning på 99mac kan utfallet bara bli ett: köp en Mac

Ja, jag vet, det är ju problemet
Men jag har pollen på ett träningsforum också men det är kanske fler datormänniskor här, eller inte, vem vet.

Ursprungligen av Timber:

Jag röstar på det osynliga alternativet: Satsa på att skaffa ett jobb så att du har råd att köpa allt du vill ha.

Jag vet, men värt att söka utan kontakter =P

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-27 10:28

Jag röstar på det osynliga alternativet: Satsa på att skaffa ett jobb så att du har råd att köpa allt du vill ha.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-27 11:18

Jag tycker du ska lämna detta forum då du sysslar med pc.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-27 12:14
Ursprungligen av marf:

Jag tycker du ska lämna denna tråd då du inte tillför något till diskussionen.

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-27 13:38
Ursprungligen av marf:

Du behöver inte oroa dig:

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-27 13:53
Ursprungligen av marf:

Sedan finns det ju en klar fördel med att fortsätta med det. Jag slipper grupperas ihop med skaran av okunniga macanvändare som tror att och försvarar allt som Apple gör hur dumt det än må vara.

OFF TOPIC i KNOW!!!

Grabben!!!

En personlig fråga, men hur har du lyckats med att aldrig ha ett jobb? du är 27 år gammal liksom, har du inte ens jobbat på Mcdonalds? Nja kontakter behöver du ju inte alltid, ta dig samman, skriv ihopa en RIKTIGT bra CV, ljug ihopa lite skit, lägg dock inte på för mycket skitsnack, men lagom :D.... Och sök sök sök sök, du hittar dig ett jobb, bara du söker!! Skit i kontakter eller ej!! Visa upp dig, visa att det är dig dem vill ha så har du ett jobb, Jag är bara 21 år gammal, men redan idag är jag fast anställd sedan 1 år, och är idag en utav de högsta cheferna på mitt jobb och har 5 anställda som går under mig, och jag är bara 21 som sagt och jobbar i en sketen affär.... varför? För att jag sökte, sökte och sökte och visade framfötterna.... Stå på dig, och ge inte upp, var envis, gå flera gånger till samma arbetsgivare och tjata, givetvis ska du gå till flera med!!! Men sök jobb Inte kul heller om jag ska vara riktigt ärlig för mig och alla andra skattebetalare att läsa om folk som bara sitter hemma framför sin dator (framförallt på en PC) och slappar.... När det är våra sura skattepengar som går åt till att finansiera din levnad.... men hur som helst jag skall inte kritisera... inte min uppgift..... Men jag säger det dels för din egen skull då Herr Reinfeldt kommer att "slakta" er arbetslösa och göra allt för att era liv ska suga ännu mera..... Så är det tyvärr, det är ju "arbetarregeringen" vi har nu!!

Men som alla andra sagt när du har ett jobb kan köpa va fan du vill .... Jubba hårt grabben!! Jag håller tummarna och alla andra på detta forum hoppas jag!!

Men vad gäller datorn, Köp dig en "20 iMac eller "17.... mer behöver du inte !!

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-28 05:23

Efter gymnasiet läste jag ett år pc/it-samordnare, sedan tre år dataingenjör, sedan hade jag kvar lite laborationsrapporter och en o annan tenta så då blev det vuxendagis ett drygt år, sedan orkade jag inte ta tag i det där. Tog ut min examen i januari men har bara sökt tre saker sedan dess ;/

Nej jag har inte jobbat på mcd, eller kassa, jag är vegan o vill inte =P

Jag har en jättefin CV, men jag trodde det var mer jag behövde ändra på den o brevet än vad det var... men skiten bor ju på ZFS

Ljuga är inte min grej, och jag är massa ärlig när jag mailar.

Herr Reinfeldt borde väl infria sin lösning på 1.5 miljoner fler jobb (inte hushållstjänster för 27kr/timme då..) innan han sparkar på de som inte får något. Men eftersom jag har en diagnos, går via LSS och får aktivitetsersättning istället för försörjningsstöd så lever jag nog tryggare än andra arbetslösa som står utanför a-kassan.

20" imac är ju skitdyrt för en dator som inte går att uppgradera med bättre grafikkort och där man inte kan fortsätta använda skärmen till en annan dator, egentligen

Blir nog macbook pro.

1
Bevaka tråden