- Hagge
- Medlem ●
- Örebro
- 2006-10-27 01:01
Jag vet inte hur jag skall göra.
Min nuvarande dator fick jag jättebilligt, det är en Athlon64 3000+ socket 754 med 1.5GB ram och så har jag massa disk hemma, grafikkortet är ett lånat GF4 ti-4200, skärmen en uppemot 10 år gammal 17" dell trinitron som trivs bäst i 1152x864.
Förr brukade jag köra FreeBSD och jag gillar KDE som windowmanager. Jag fick dock för mig att jag skulle lära mig och därför använda Solaris så jag drog in skiten istället men det är ju så oanvändbart som desktop att det inte är sant så nu sitter jag i XP hela tiden.
Om jag hade ett jobb skulle jag bara handla men nu har jag inte det så jag är lite mer försiktig med slantarna, förr har jag inte haft råd men nu har jag det.
Tidigare gillade jag att koda men det blir inte av när man sitter ensam hemma och har tråkigt, så därför önskade jag mig en laptop fett med mycket för säg 5 år sedan, och därefter. Men nuförtiden gör jag inte särskilt mycket med datorn (kommer ju inte åt mina filer som bor på UFS och ZFS till att börja med.. och Windows är tråkigt.) och vänner har jag inte kvar några så jag har ingen att besöka. Så en laptop behövs ju inte riktigt men vem vet, förr eller senare dyker behovet kanske upp? Apple maskiner brukade ju dessutom hålla priset ok och en laptop håller det väl ännu bättre än en stationär generellt, plus att det inte gör så mycket om en laptop är något begränsad relativt en stationär så om fyra år är det nog lättare att leva med att man har en macbook pro med X1600 än att man har en iMac med detsamma.
Dock kan man ju inte dölja det faktum att jag mest sitter hemma och att jag ända sedan Amigatiden har önskat mig meeeeeeeeer upplösning! Så en 20" eller kanske tom 24" iMac skulle sitta finfint av den anledningen.
Nu när ni har fått lite bakgrundshistoria, vad borde jag göra?
Kör FreeBSD + KDE
Skall jag behålla min dator (eventuellt köpa en fetare skärm) dra in FreeBSD 6.x och KDE 3.5 och köra på? Fördelar är att det inte kostar någonting och att jag får ett fritt os där jag inte riskeras att låsas in på något och kan köra massa bra opensourceapplikationer såsom amarok och k3b. Nackdelar är att jag behöver behålla Windows för eventuellt spelande, vilket antagligen inte blir av, att jag har svårt att välja mellan i386 eller AMD64-versionen, att min skrivare kanske inte går igång ens med turboprint, och lite annat småstrul som man får leva med.
Hackintosh
Kanske olämpligt här, men ett alternativ är ju att installera OS X på min vanliga PC, nackdelar är utöver att det känns lite fel och taskigt att jag inte vet om någon drivrutin kan paja alltsammans, vissa program kanske inte fungerar, jag har nvidiagrafik vilket inte ger någon grafikaccelerering, vem vet om leopard fortfarande kommer gå att köra, osv.
X1600 + hackintosh
Ovanstående kan lösas genom att jag köper ett X1600 för en knapp tusing, då får jag stöd för Core Image, Quartz Extreme och OpenGL och maskinen skulle i princip fungera som en riktig mac (ingen SSE3.)
Men det är ju ingen riktig mac! Den kommer fortfarande låta, jag har ingen ny skärm, leopard kanske inte kommer fungera, och jag behöver skaffa ett nytt grafikkort.
Mac mini och Macbook
Ses inte som alternativ just nu. Mac minin + skärm blir ungefär lika dyr som en macbook så den vet jag inte vad jag skall med. Fördelen är ju att det är en mac som fungerar att jämföra med ovanstående konfiguration. Macbooken har schysst prisklass och storlek, men min förra PC hade bara GF2 GTS-grafik och jag är lite missnöjd med att jag snålade och därför inte har kunnat spela några PC-spel i princip så nu vill jag ha en PC som erbjuder lite spelande. Upplösningen känns också som en knapp uppgradering.
Bygg en ny hackintosh
Rent teoretiskt kan jag köpa ett intel 975 mobo, en conroecpu, ett X1600 eller bättre, en skärm, osv, och bygga mig en egen hackintosh. Det skulle antagligen bli något billigare och precis som jag vill ha det relativt en iMac, men utifall att Leopard inte kommer fungera eller att det blir något strul så är jag stekt och får leva med det faktum att jag får sitta med en jävla PC, igen!
Köp en 20" iMac
Nu snackar vi, det här var faktiskt ett rätt ok alternativ. Jag vill gärna ha en fet skärm, specarna är rätt ok även om jag fortfarande hade varit intresserad av något bättre grafik. Jag skippade den dock när man kunde få en ipod nano 2gb på köpet eftersom jag tyckte att den var lite dyr, och nu skulle det ju kännas dumt att ta den när man inte ens får nanon på köpet.
Köp en 24" iMac
Lika dyr som en macbook pro, fet skärm med rejäl upplösning, perfekt att sitta och data på hemma. Men vill man verkligen lägga 20kkr på en hemmadator som man inte kan uppgradera eller ens använda skärmen från i framtiden?
Köp en 15.4" Macbook Pro
Är väl kanske det som ligger närmast. Specarna är helt ok just nu, nyss uppgraderad så skall man köpa den är det nu som gäller. 4000kr dyrare än en 20" iMac för att få den portabel fast jag inte riktigt behöver det dock, dessutom får jag ingen kalasfet skärm på köpet, även om upplösningen är ok. Resonemanget har dock gått som så att med en Macbook Pro kan jag köpa till en större TFT och ansluta den också, koppla in min USB-mus och USB-tangentbord och i princip få en stationär/en iMac. iMacen däremot kan jag aldrig göra om till en bärbar.
7300 kr dyrare med en 20" 1680x1050 TFT dock.. För samma slant får jag nästan en 20" iMac OCH en Macbook. Två datorer är fler än en men å andra sidan skulle jag inte ha lika bra dator när jag är på flykt.. Suger att ha sina filer utspritt på två maskiner också.
Med lite tur skulle mac os kunna väcka intresset lite mer igen, jag kan prova på att lära mig använda photoshop (kan jag i windows med, men jag vantrivs ju..) och jag skulle ju kunna spela lite åtminstone..
Men frågan är: Vad köper man?