Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook beställd, ett gäng frågor

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-10-27 13:40

Underbart att hitta en sån här sida nu när det börjar dra ihop sig till byte, ni verkar ju hjälpsamma! Beställde i förrgår en Vit Macbook 2.0 ghz med 1 gb ram. Köpet är väl lite galet kanske... har aldrig använt mac os innan eller ens sett en mac irl, men det är väl därför detta topic finns antar jag

Kommer mestadels att använda den till surfning, musik, filmtittande och photoshop. Vi har bredband genom trådlöst nätverk hemma. Blir det några problem med delandet när de andra (två) datorerna har windows? Spelar det stor roll vad man har för router? Routern köptes i våras kommer inte ihåg vad det är för märke och så just nu.

Vad för program borde man köpa / ladda ner för mina ändamål tycker ni? Har testat iTunes på datamaskinen det gillade jag ungefär lika mycket som Windows Media Player... Kasst om man inte har ordentliga id3-taggar osv... Finns det något likvärdigt substitut till Winamp till mac? Dvs enkelt och litet men stor playlist som bara visar artist / låttitel och sorterar efter filnamnet. Mediabibliotek och sådant som ska söka igenom datorn och sortera blir jag bara irriterad på.

Har tänkt att lägga in Windows på den också till en början i alla fall. Förmodligen genom parallels, det verkar smidigast, eller??
Spelar näst intill aldrig förutom nåt LAN 5-6 ggr per år, då spelas det väl mest CS, Rune och Codename Eagle och möjligtvis Unreal Tournament. Fungerar det att spela dessa genom Parallels eller borde jag skrota tanken att lana med den? Det är visserligen inte så viktigt att kunna för mig men det hade inte vart fel.

I övrigt på spelfronten hade det vart trevligt om det finns någon NES/SNES-emulator till mac, gör det det?

Har en Sony Ericsson K750, hittar datorn minneskortet genom bluetooth utan att man behöver installera några drivrutiner? Hittar den minneskortet ö.h.t?

Det var nog alla frågor jag kan komma på än så länge, tacksam för svar! Jo förresten, beställde den genom csn-kortet på applestore, hur lång tid tror ni att ta innan jag har den i knät så att säga? Varje dag som går är en dag för mycket

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-27 13:45
Citat:

Blir det några problem med delandet när de andra (två) datorerna har windows? Spelar det stor roll vad man har för router?

Nej och nej.

Citat:

Finns det något likvärdigt substitut till Winamp till mac?

Nej, egentligen inte. iTunes har dödat all vettig konkurrens.

Citat:

Har tänkt att lägga in Windows på den också till en början i alla fall. Förmodligen genom parallels, det verkar smidigast, eller??

Det beror på lite vad du är ute efter. Om man ofta växlar mellan OS X-program och Windows-program är Parallells nog att föredra. Ska man t.ex. spela spel och vill ha högsta prestanda är det boot camp som gäller. Parallells kostar dessutom några hundra, det gör inte boot camp.

Citat:

I övrigt på spelfronten hade det vart trevligt om det finns någon NES/SNES-emulator till mac, gör det det?

Det finns det, har inga länkar just nu dock.

Citat:

Har en Sony Ericsson K750, hittar datorn minneskortet genom bluetooth utan att man behöver installera några drivrutiner? Hittar den minneskortet ö.h.t?

Det ska funka hur bra som helst.

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-27 16:50

http://easytag.sourceforge.net/

Finns till diverse unixar, så även mac os x verkar det som:
http://fink.sourceforge.net/pdb/package.php/easytag

Det är ruskigt bra på att döpa om katalognamn, filer och id3-taggar som man vill ha dem. Så om du offrar en timme eller två på det kan du säkert fixa till alla taggar på dina filer till något bättre med hjälp av det.

När det väl är gjort borde ju iTunes fungera bra.

På tal om det, någon som vet hur iTunes sorterar filer om man importerar dem istället för att bara ha kvar dem på samma ställe? Skulle vara intressant att veta innan man provar någon gång =P

SNES-emulator: http://www.snes9x.com/
Testade någon gång på min iBook och gamla G4 och funkade bra vad jag kan minnas.

Vad gäller iTunes kan man välja om iTunes skall kopiera alla filer till sitt eget bibliotek eller bara länkas. Jag rekommenderar dock att låta iTunes ordna bibliotetket automatiskt. Se till att ID3-taggarna är rätt för åtminstone artist-titel-album-spårnummer och allt ordnas snyggt och prydligt i mappar med allt utskrivet i klartext. Ingen mystisk jättefil där allt ligger dolt inuti.

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-27 21:42
Ursprungligen av johan_tanying:

Vad gäller iTunes kan man välja om iTunes skall kopiera alla filer till sitt eget bibliotek eller bara länkas. Jag rekommenderar dock att låta iTunes ordna bibliotetket automatiskt. Se till att ID3-taggarna är rätt för åtminstone artist-titel-album-spårnummer och allt ordnas snyggt och prydligt i mappar med allt utskrivet i klartext. Ingen mystisk jättefil där allt ligger dolt inuti.

Fast om man är en sådan där ond en som kör p2p kanske det uppskattas av andra om releasenamnet finns kvar.

• Oregistrerad
  • 2006-10-29 01:05
Ursprungligen av DCLXVI:

Underbart att hitta en sån här sida nu när det börjar dra ihop sig till byte, ni verkar ju hjälpsamma! Beställde i förrgår en Vit Macbook 2.0 ghz med 1 gb ram. Köpet är väl lite galet kanske... har aldrig använt mac os innan eller ens sett en mac irl, men det är väl därför detta topic finns antar jag

Kommer mestadels att använda den till surfning, musik, filmtittande och photoshop. Vi har bredband genom trådlöst nätverk hemma. Blir det några problem med delandet när de andra (två) datorerna har windows? Spelar det stor roll vad man har för router? Routern köptes i våras kommer inte ihåg vad det är för märke och så just nu.

Vad för program borde man köpa / ladda ner för mina ändamål tycker ni? Har testat iTunes på datamaskinen det gillade jag ungefär lika mycket som Windows Media Player... Kasst om man inte har ordentliga id3-taggar osv... Finns det något likvärdigt substitut till Winamp till mac? Dvs enkelt och litet men stor playlist som bara visar artist / låttitel och sorterar efter filnamnet. Mediabibliotek och sådant som ska söka igenom datorn och sortera blir jag bara irriterad på.

Spelar näst intill aldrig förutom nåt LAN 5-6 ggr per år, då spelas det väl mest CS, Rune och Codename Eagle och möjligtvis Unreal Tournament. Fungerar det att spela dessa genom Parallels eller borde jag skrota tanken att lana med den? Det är visserligen inte så viktigt att kunna för mig men det hade inte vart fel.

Det var nog alla frågor jag kan komma på än så länge, tacksam för svar! Jo förresten, beställde den genom csn-kortet på applestore, hur lång tid tror ni att ta innan jag har den i knät så att säga? Varje dag som går är en dag för mycket

Varför känner jag igen mig så sjukt mkt i ditt inlägg...
...jag ska också köpa en macbook wuhey!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-29 04:33

http://www.bannister.org/software/nestopia.htm

THE nintendo emulator! Vill du ha N64 finns mupen och sisxtyforce.

• Oregistrerad
  • 2006-10-29 10:09
Ursprungligen av DCLXVI:

Hittar minneskortet och fungerar hur bra som helst.

• Medlem
  • Varberg
  • 2006-11-06 19:32

Tack för alla svar! Förhoppningsvis har jag den i knät på onsdag! Det blir nog att lägga in windows med boot camp ändå... men därför kommer ännu en fråga. Hur många gb borde man tilldela windowspartitionen och skulle man kunna göra det på en extern hdd istället för den inbyggda?
Känns lite trist att slänga massa utrymme på windows på den interna om jag bara kommer använda det 5-6 gånger per år

Ursprungligen av DCLXVI:

Tack för alla svar! Förhoppningsvis har jag den i knät på onsdag! Det blir nog att lägga in windows med boot camp ändå... men därför kommer ännu en fråga. Hur många gb borde man tilldela windowspartitionen och skulle man kunna göra det på en extern hdd istället för den inbyggda?
Känns lite trist att slänga massa utrymme på windows på den interna om jag bara kommer använda det 5-6 gånger per år

... det är inte ofta jag böanr och ber .. men snälla för altl vad som är heligt .... lägg INTE IN WINDOWS !

behöver du verkligen någon enda gång köra ett win32 app så kör används Crossover eller Parallels ...

och snälla snälla snääääla ... radera allt vad du lärt dig om WinAmp .. PLEASE ! (om en tid framöver efter använt os x, itunes osv .... så komemr du förstå vad jag menar, faktum är att jag är vilig att slå vad om att du kommer tänka ... hur f*n kunde jag använda WinAmp ... igentligen ... med handen på hjärtat ... efter din tid i OS X ... .. good luck ..)

• Medlem
  • Borås
  • 2006-11-06 20:44

Du kommer med all säkerhet inte att använda Windows så mkt Angående extern hårddisk, det krävs att den är ansluten via Firewire (ej USB) för att boota från den. (Rätta mig om jag har fel)

• Medlem
  • Varberg
  • 2006-11-13 10:42
Ursprungligen av Vaiden:

Du kommer med all säkerhet inte att använda Windows så mkt Angående extern hårddisk, det krävs att den är ansluten via Firewire (ej USB) för att boota från den. (Rätta mig om jag har fel)

hehe mjo tanken är att jag ska använda den som lan-dator också men då krävs ju windows. Och inte vill man lusa ner den lille godingen med windows fullständigt heller så det får nog bli att införskaffa en extern hdd också ja någon kanske har några tips på någon fin liiiten och gärna vit firewire hårddisk? Är ju inte fel om den matchar datamaskinen

Fick förövrigt datorn i fredags och är minst sagt sprängnöjd! Har inte ens blivit av att slänga in nån nes-emulator och sånt, gottar mig fortfarande i alla galna widgets och andra funktioner, jävlar vad fint det är det där OS X. Har t.o.m. lyckats få en polare att starkt överväga ett datorbyte till någon sorts mac, starkt jobbat på en helg tycker jag höhö Har insett att windows är en överhängande tråkighet på jobbet nu, men väska samt högtalare är beställda så snart får den bli portabel stereo här på kontoret också

Ja är det någon som testat DESSA högtalare förresten? Har läst en och annan "proffs"recension på dem men det kan va trevligt att höra vad konsumenterna har att säga också beställda är dom i alla fall!

En fråga gällande msn också... laddade ner Adium men det krashade av någon anledning med ca 4-5 minuters mellanrum. Så då laddade jag ner Microsofts messenger. Det funkar mycket bra måste jag säga (hur mycket alla än verkar höja Adium till skyarna här ). Men det knepiga är att varje gång jag öppnar programmet mountas en disk med programmet på skrivbordet... ikonen ligger i program-mappen som vanligt men sen dyker det upp... lite irriterande på nåt vis. Har jag gjort nåt fel eller ska det vara så?

Ursprungligen av DCLXVI:

Men det knepiga är att varje gång jag öppnar programmet mountas en disk med programmet på skrivbordet... ikonen ligger i program-mappen som vanligt men sen dyker det upp... lite irriterande på nåt vis. Har jag gjort nåt fel eller ska det vara så?

Antagligen har du inte installerat utan kör direkt från skivavbilden. Läs i den här tråden: http://www.99mac.se/switcher-byt-till-mac/79879-installation-av-msn-messenger.html

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-11-13 19:05

dra in ikonen som finns inne i den mountade disken in i programmappen...tror jag

• Oregistrerad
  • 2006-11-13 19:21

"hehe mjo tanken är att jag ska använda den som lan-dator också men då krävs ju windows."

På vilket sätt menar du att win skulle funka bättre i LAN än OSX? Jag har kört OSX på jobbet i snart ett år (bara win-klienter i övrigt, Win-server 2003, MS Exchange etc.) och det fungerar alldeles utmärkt för mig. Kommer åt alla skrivare, alla nätvolymer, Exchangekonto med delade kalendrar (via entourage) etc.

har svårt att se vad Windows skulle tillföra mig i den miljön.

• Oregistrerad
  • 2006-11-13 20:04

Vad jag förstog så menar han lan-dator som i spela spel i nätverkdator.
och då funkar windows tyvärr bättre än osx, större spelstöd tex

• Oregistrerad
  • 2006-11-13 20:35

Ahaaa! där ser man. lan är inte samma som LAN med andra ord?!

• Oregistrerad
  • 2006-11-13 20:52

jo det är det, lan är ju lokalt nätverk.
sen om man använder det till och koppla ihop datorer och dela filer o skrivare.
eller och spela massa spel är ju upp till var och en.

men som sagt, säger man lan-dator kan man ju tolka det hur som helst,
därför är det bra och definera att man menar just spel i nätverk.

hehe kanske vart lite luddigt, men hoppas ni förstår.

• Medlem
  • Varberg
  • 2006-11-14 08:01

Ah jovisst var det spelande jag tänkte på, ursäkta uttrycket
Och nu blev installationen som den skulle, tackotack för hjälpen!

• Medlem
  • Varberg
  • 2006-11-14 14:12

Ännu en fråga förresten... går det att mounta minneskortet på min k750 som en enhet istället för att använda den där "bluetooth-filbläddraren i finder" (i brist på bättre ord )

• Medlem
  • Varberg
  • 2006-11-16 13:14
Ursprungligen av DCLXVI:

Ännu en fråga förresten... går det att mounta minneskortet på min k750 som en enhet istället för att använda den där "bluetooth-filbläddraren i finder" (i brist på bättre ord )

Gör lite reklam för den här tråden också om känner sig manad att svara :rolleyes:

Hyfsat lik winamp är ju faktiskt VLC.

Och nej, iTunes är inte svaret på allt.

1
Bevaka tråden