Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.com versus .nu

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skrev i en annan diskussion att jag inte gillar .nu domäner.

Av någon anledning utgår jag ifrån att siten är dålig när jag ser .nu domänen. Vet inte varför.

I min värld är en .se domän bäst och en .com domän nästbäst. Därefter är .org .net .nu och andra domäner lika dåliga allihopa.

(jag har 31st .com domäner och 2st .se domäner)

• Oregistrerad
  • 2002-10-02 09:09

Som jag skev i den andra tråden tror jag att det funnits för många skojare med .nu domäner. Den obefintliga möjligheten att kolla upp ägare har ju gjort att ljusskygga företag utnyttjat .nu domäner.

Jag gillar domäner där man kan undersöka vem som äger domänen.

Sitter med på en del .com & .net domäner men ingen .se ännu...

[ 02 Oktober 2002, 09:09: Meddelandet ändrat av: :::NIKKE::: ]

Jag känner till en Macintosh sida som använder .nu domän som har följande slogan "för din anonymitets skull".

Det finns seriösa företag bakom nu-domäner och det finns oseriösa företag bakom com-domäner. Och vice versa såklart.

Det finns seriösa företag bakom "fula" webbplatser. Det finns oseriösa företag bakom "snygga" webbplatser. Och vice versa.

Jag tror inte det spelar någon roll i det här specifika fallet med Switcher webbplatsen.

[ 02 Oktober 2002, 09:16: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

• Oregistrerad
  • 2002-10-02 09:15
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christian Åhs:
Det finns seriösa företag bakom nu-domäner och det finns oseriösa företag bakom com-domäner. Och vice versa såklart.

Det finns seriösa företag bakom "fula" webbplatser. Det finns oseriösa företag bakom "snygga" webbplatser. Och vice versa.

Det är mycket lättare att spåra någon med ett sökbart register över ägarna av domänen. .NU domänerna har dessvärre klassat ut sig pga att man inte kan få fram den informationen. Det ahr ju även dykt upp namnpirater som gjort falska siter med .NU domäner som skadat företag.

Så jag skulle inte vilja ha en .NU domän...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-02 09:16

Håller inte alls med om att .com eller .se skulle öka på seriositetshalten för någon.

Det beror helt på vad jag möts av, sen om det står .nu, .org eller .net är av föga betydelse.

Och själv har jag en .com, två .net och en .cc

Naturligtvis har Christian rätt i sin argumentation. Men för mig låter .nu som en kampanjsite för Sibyllakorv i Örkelljunga ungefär.

Inget stort företag använder .nu såvitt jag vet.

• Oregistrerad
  • 2002-10-02 09:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Linus:
Håller inte alls med om att .com eller .se skulle öka på seriositetshalten för någon.

En .SE domän kräver ju idag en hel del av den som skaffar domänen. Domänen kan avslutas om brott emot reglerna förekommer och NIC-SE ställer upp om man söker kontakt med en ägare av en domän.

Hur kollar du upp en .NU domän?

Nej, domäner utan whois möjligheter är fortfarande extremt oseriösa i mina ögon och massmedias...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:

Vi har nu-domäner för alla våra företag, men vi använder dem inte. Vi använder oss av landsdomäner och com-domänen för vår internationella webbplats. Det är det vanliga.

Det är sådana som jag som drar ner ryktet för nu-domänerna - www.malinochristian.nu

[ 02 Oktober 2002, 09:27: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-02 09:26
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Linus:

En .SE domän kräver ju idag en hel del av den som skaffar domänen. Domänen kan avslutas om brott emot reglerna förekommer och NIC-SE ställer upp om man söker kontakt med en ägare av en domän.

Hur kollar du upp en .NU domän?

Nej, domäner utan whois möjligheter är fortfarande extremt oseriösa i mina ögon och massmedias...

Naturligtvis en bra poäng om man inte kan kolla upp något om domänen (visste jag inte) men vill ändå hävda att siterna talar för sig själva och ingen skugga faller över andra domäner än com och se.

.nu-domänen kan jag till viss mån hålla med om det ni säger, det är mycket tillfälliga kampanjsiter som körs där så det ger hela domänen en viss missfärgning.
Org, net och andra däremot har jag inga problem med.

Citat:

Naturligtvis har Christian rätt i sin argumentation. Men för mig låter .nu som en kampanjsite för Sibyllakorv i Örkelljunga ungefär.

Säkert inte, men det finns en hel del små intresseföreningar som använder sig av .nu förmodligen för att det är billigare och för att de inte är registrerade aktiebolag. Tror annars att det finns lika många skojare oavsett prefix. Titta bara på porrföretaget som la beslag på huvudstadens .com (eller vad det var)

Jag kan faktiskt hålla med om vad Martin säger. Om det gäller företag vill säga. För där är .se överlägset i seriositet i mina ögon och därefter .com. Om ett företag har .nu så tänker man att det är ett litet företag bara som inte fått nån annan vettig adress.

Men! Om det är en intressesajt eller en kampanjsajt så är .nu helt ok tycker jag. T.ex. är simma.nu en perfekt adress för simningens största svenska sajt. (Inte att blandas ihop med den mindre seriösa simning.nu som nån jeppe har registrerat...

Jag minns första gången jag såg en .nu-adress, det var ge.astrid.lindgren.nobelpriset.nu och det var så pass tidigt ute att jag inte ens visste om att det fanns en .nu-domän. Jag var grymt impad!

Vad menar ni med att man inte kan kolla vem som registerat en nu-domän?

På Nunames webbsida finns en sökruta.

www.nu

Skriv en domän där. På svarssidan finns en länk som heter "Teknisk information", klicka på den och vips så står allt.

Exempel: Harduherpes.nu

(Ber om ursäkt för valet av testdomän, såg den flimra förbi i en kanal igår).

/Ola

• Oregistrerad
  • 2002-10-03 07:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Vad menar ni med att man inte kan kolla vem som registerat en nu-domän?

På Nunames webbsida finns en sökruta.

Det måste vara ganska nytt... För förr så fick man inte ut en enda uppgift ur dem. nu ökade mitt förtroende en aning för .NU dömäner.

Detta med att skapa en svensk "Switch site" borde inte vara ett egenintresse för bara 99mac. Jag förelår att BÅDE 99mac och MacNytt tillsammans med ett stort gäng aktiva återförsäljare gör gemensam sak och startar denna viktiga site... dvs slut leden men var oberoende mot både Apple och MacWorld. Återförsäljarna kan t.ex få ha mindre gratis banners om dom ställer upp på idén och indirekt står för viss del av kostnaderna... hellst bör dom vara lite mera aktiva än vad vi annars ser.

Ni på MacNytt och återförsäljare, låt höra er syn på detta förslag - tack.

GoMiddag i höstsolen

- Olle

Utmärkt förslag Olle. Se till att posta ditt förslag på MacNytt också!

Det ligger precis som du säger i allas intresse att öka Macanvändningen i Sverige. Därför känns det självklart att samtliga aktörer ska försöka sammarbeta för att uppnå detta mål.

Med en så pass stor organisation i ryggen skulle denna nationella switch-site kunna annonsera i fackpress, dagstidningar osv. Det finansiella ansvaret skulle kunna delas upp mellan återförsäljarna. MacNytt och 99mac skulle kunna ta hand om support i form av den oerhört höga kompetens som medlemmarna på dessa forum har.

/M

[ 03 Oktober 2002, 17:37: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]

Citat:

Jag känner till en Macintosh sida som använder .nu domän som har följande slogan "för din anonymitets skull".

Fan jag känner oxå till den, måste vara en skumm jävel som har den

Citat:

(jag har 31st .com domäner och 2st .se domäner)

Om man räknar 300 kr/domän/år så blir det 9900 kr/år! Det är två iPod/år det!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Martin -:
Se till att posta ditt förslag på MacNytt också!... Det ligger precis som du säger i allas intresse att öka Macanvändningen i Sverige.

Sagt och gjort, återstår att se ifall det finns inpinkade revir om "kunderna" eller om förslaget är möjligt.

http://www.macnytt.com/forum/index.lasso?forum_part=posts.inc&headtopic=3&undertopic=1993

- Olle

1
Bevaka tråden