Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag är en Complementer...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älvsbyn
  • 2006-10-28 21:04

Jag överger inte mina PC's bara för att jag skaffar en Mac, men förhoppningen är att min MacBook Pro ska ersätta min pc-laptop. Jag ser dock med spänning fram emot att lära känna OS X och se om det kan tillfredsställa mina innersta lustar... eller... ja... tillföra något mer än Linux redan gjort.

Om inte, så är det trots all en PC och OS X kan ge plats för en Linuxinstallation om den inte håller måttet.

Har faktiskt övertalat en arbetskamrat att skaffa Mac, trots min egen ringa mac-erfarenhet.
Han har ofta drabbats av virus och liknande, samt - om OS X inte tillfredsställer honom - så är det ju "bara" en PC. (han beställde en iMac 24".

Kommer Mac Mini med Core2Duo och GMA950-grafik (eller bättre) inom en snar framtid, så investerar jag nog i en sådan med. Bara för att den är så söt.
Reserverar mig dock för val av OS. (Xgl i Linux är onekligen sött)

/T - i väntan på sin MBP

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-10-28 22:26

Välkommen till platformen och 99mac :).

Jag brukade tidigare köra Linux på PC innan OS X fanns och det finns inget jag saknar med Linux som inte kan göras i mac os X (, om man förstås inte är en hardware hacker eller spel fantast). Prova OS:et du kommer nog med all sanolikhet inte bli besviken.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-29 10:27

Vore ju illa om du tyckte OS X var sämre än vad du nu kör för linux dist. XGL är ju bara grafiktrams, och motsvarande finns ju i OS X (det är ju därifrån de har snott det.. Som ungefär allt annat bra )

  • Medlem
  • Älvsbyn
  • 2008-12-26 02:14

Summa summarum

Hittade mitt gamla inlägg och tänkte jag skulle summera min upplevelse lite.

Har nu haft min MBP v2 17" (första Core2Duo-versionen) i snart två år.

Tyvärr tillfredsställde inte OS X mina lustar, utan som gammal Linuxanvändare blev snarare upplevelsen "Jaha? Var det här något speciellt det?"
Ok, det är bättre än windows (inte mycket som inte är det), men var det värt 27.000:- för att kunna köra det? Knappast!

Använder förstås både burk och os fortfarande, men blev inte någon inbiten Mac-fantast.

Ja, hårdvaran är fin, men nej, det är inte värt priset för mig som privatperson.

Jag jobbar som sysadm på unix/linux- och windows-miljö.

Complementer kanske... men det ska nog mycket till innan det blir en ny MBP för egen del så länge prisskillnaden är så stor. Möjligtvis en Mini om det kommer en ny, kompetent och prisvärd modell.

Jaja, mac är inte till för alla.

Själv är jag inte så ... ekonomisk.

Bäst är att ha lite av allt möjligt hemma, här körs det MacBook för mig, en Asus Eee PC 901 med Linux åt sambon, samt att vi har en gemensam stationär med Windows Vista på, plus att jag dagdrömmer så smått om att bygga ihop en liten hemmaserver för central fillagring på, och då blir det Ubuntu server på den, det svåra är att motivera inköpet av hårdvaran som krävs bara...

Undra om det är det som kallas för mångkulturellt hem!?

Ursprungligen av JEwenson:

.....

...Undra om det är det som kallas för mångkulturellt hem!?

Nej, det kallas Blandmissbruk

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-12-28 16:10

tebe, du är inte riktigt målgruppen för MBP eller Mac OS X heller för den delen. För att använda terminalprogrammet behöver du inte en så avancerad dator som MBP 17". Du skulle ha köpt den billigaste MB:en så hade det känts mindre tomt i lädret.

1
Bevaka tråden