Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vram macbook

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

borde det inte gå att tilldela grafikkretsen mer vram än de 64 som han använder?

har någon kankse hittat ett tweakprogram eller dylikt...

Det går säkert...
I windows tala min grafikkort om för mig att den äger 128 mb Vram.
Frågan är bara var det finns en sådan tool eller om det finns någon som ha lust att programmerar en sådan.

  • Medlem
  • 2006-10-29 19:01

Det är helt meningslöst. Om minnet i VRAM tar slut, så delas det ut till vanligt RAM. I Macbooken flyttas det alltså från vanligt RAM, till... ja, just det: vanligt RAM. 64MB räcker väl till de flesta upplösningar och färgdjup, så jag ser inte meningen...

Det är väl beronede på vad man håller på med eller?

  • Medlem
  • 2006-10-30 00:24
Ursprungligen av David Giese:

Det är väl beronede på vad man håller på med eller?

Nej, jag tror inte det faktiskt... Vissa spel kräver mycket grafikminne för extremt avancerade inställningar, men de kommer helt säkert inte funka särskilt bra även om man pumpar upp siffran. OS X lägger ut det på vanligt RAM, så man märker inte var det ena börjar och det andra slutar på en Macbook.

Det mesta funkar utmärkt i OS X med 16MB VRAM. Kör det just nu i väntan på nya datorn.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-29 23:53

128 megabyte istället för 64 borde inte ge någon positiv prestandaskilland ändå. Grafikkretsen är fortfarande långsam.

Ursprungligen av John P:

128 megabyte istället för 64 borde inte ge någon positiv prestandaskilland ändå. Grafikkretsen är fortfarande långsam.

Visst är den långsam men detsto mer vram du ha detsto mer saker kan stå i kö. Det är faktiskt även så att datorn kommer inte använda sig av vanligt ram när v-ramen (64mb) är slut så laddas informationen inte ens eller den bli bearbetad av cpu'n.

Ursprungligen av stfm:

Det mesta funkar utmärkt i OS X med 16MB VRAM

Jag ha förresten en 16 Mb grafikkort i en av mina macar men den räker endå inte till för att spelar warcraft på ett vettig sätt och spelet är gammalt. 16 mb Vram räker kanske till att surfa med men inte sååå mycket mer.

1
Bevaka tråden