Lari: Problemet är väl att sålänge texturerna får plats i minnet lär man inte se någon som helst skillnad, men när de sedan inte gör det... Typ stora ytor med texture quality på high, och eventuellt 4x aa eller så. Quake4 och Doom3 valde jag eftersom de väl antagligen är de grafiskt mest avancerade spelen man kan prova?
Jag klurar på att ta den med 256MB vram eftersom jag tänker köra två skärmar vilket jag inte vet om det tar 7 eller 14MB ram mer, core image o allt i os x lär ju använda en del grafikminne, core animation i leopard lär använda ännu mer, förr eller senare får väl spelen ännu snyggare o större texturer som tar mer grafikminne, osv, men där finns det ju en begränsning för vad x1600 klarar av också. Jag skulle dock tro att det är tillräckligt kapabelt för att fixa ett spel som behöver mer än 128MB grafikminne.
Problemet är bara eftersom apple jävlas med mig o sätter in 128mb i den billigare modellen så måste man gå upp ett snäpp, och mellanmodellen har den snabbaste core 2 duo / merom som finns så därför kostar den en rejäl summa mer, 50.5% dyrare cpu för 7% högre prestanda för att vara exakt. Inget jag inte skulle köpa om jag hade möjligheten att välja =P
Kunde de inte bara tryckt i 256MB grafikminne i alla? ;/
(På iMac betalar man 730kr mer för 256MB grafikminne istället för 128, däremot kostar 2.33GHz cpu 2440kr mer än 2.13GHz, så det är en rejäl prisskillnad där.)