Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musknappen på macbooken märkbart sämre på kort tid

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tycker att min musknapp på macbooken har degraderats sen jag köpte den (ett par månader sedan) och den är inte speciellt bra till att börja med. Det är väldigt tungt att trycka ner den samtidigt som att det väldigt lätt blir dubbelklick (vilket givetvis är väldigt irriterande då en massa fönster öppnas och stängs och förminskas osv.) Är det någon som har haft liknande problem?

Tycker att det alltid har varit lite si och så med knappen även på powerbooks och ibooks. Vi har en ibook där knappen helt slutat fungera och en powerbook där knappen är tung och "snaggar" - fastnar i kanten (knäpper till när man trycker ner den) och åker tillbaks upp lite segt - vilket precis som du säger lätt provocerar dubbelklick. Jag undrar vad apple har för reparationspolicy när det gäller sånt här. Nån som vet?

min funkar skitbra.. dock är F och Ä på tangentbordet inte så bra:( måste lämna in på service...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-06 06:48

anvand inte knappen da. du kan ju klicka direkt pa styrplattan... det gor alltid jag.

Min knarrar och kärvar lite grann om jag inte trycker ungefär mitt på den i överkant. Har varit så sedan jag fick den. Det _går_ att klicka t.ex. på sidorna på knappen men det kärvar lite som sagt. Jag är van vid att bara trycka på "the sweet spot".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-06 19:24

samma med min knapp, känns som lite väl sunkig kvalitet med tanke på vad den kostar, inte ens pc har så usla knappar. var det nån som hade koll på garantiläget för sånt här?

Har man fel på sin dator och garantin inte gått ut ska man lämna in den till verkstaden, svårare än så är det inte. Fel på trackpad, tryckknapp och tgb är inte särskilt ovanliga för någon tillverkare (i stort sett alla trackpads tillverkas för övrigt av samma tillverkare) så det är inget specifikt för Apple. Reparatörerna får in massor av maskiner med den sortens fel hela tiden så de är vana, det ska inte bli någon som helst diskussion om att få det åtgärdat på garantin.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-08 01:43

På min Powerbook 1.67 så började den kärva efter ungefär ett år. Kärvade på vänster sida både upp och ner. Tog isär och justerade in knappen så att den blev helt centrerad, böjde till blecken lite för att få bättre spänst och blåste rent men inget hjälpte.

Tog en droppe krypsmörjmedel (mycket tunn) på vänster sida och den blev som ny. Har funkat helt perfekt sedan dess.

Aluminium mot aluminium är väl inte helt optimalt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-26 17:26
Ursprungligen av SV O:

På min Powerbook 1.67 så började den kärva efter ungefär ett år. Kärvade på vänster sida både upp och ner. Tog isär och justerade in knappen så att den blev helt centrerad, böjde till blecken lite för att få bättre spänst och blåste rent men inget hjälpte.

Tog en droppe krypsmörjmedel (mycket tunn) på vänster sida och den blev som ny. Har funkat helt perfekt sedan dess.

Aluminium mot aluminium är väl inte helt optimalt.

Tack som fan för det tipset! Har irriterat mig enormt på min Macbook's knepiga musknapp i en vecka nu, och provat med papperslappar på undersidan och ruckande av knappen för att få den att klicka jämnt och rent - utan resultat. Provade med lite 5-56 och nu fungerar den perfekt igen. Tack!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-08 07:03

När det gäller Macbook har jag inga tips att komma med, men om man har en Macbook Pro med trög musknapp så ska man kolla att batteriet inte är skevt! Har varit med om ett batteri som var skevt och därför tryckte mot undersidan av musplattan och gjorde knappen trög.

Nu har min börjat "klinga" om man inte trycker ovankant på mitten....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-06 10:44

Klinga? Hmm... Min är i stort sett som jag vill ha den förutom att man när man trycker i vänsterkant (vilket jag nästan alltid gör eftersom jag är högerhänt) hör ett svagt klick- eller knäppljud innan knappen väl trycks ner. Det förefaller som om det finns ett mycket litet glapp mellan knappytan och det tryckkänsliga som ligger under. Datorn är mellan 1 och 2 veckor gammal, det var inte så här när jag köpte den vad jag kan minnas. Men men, det kanske är petitesser i sammanhanget.

1
Bevaka tråden