- Gäst
- Oregistrerad ●
Vill bara varna folk för brännprogrammet disco. Må hända att det ser coolt ut, men det kan bli rent förödiskt för din dator.
Jag testade att bränna en enkel skiva med lättare grejer. Programmet avslutades oväntat mitt under bränningen, och skivan fortsätter ändå att "tugga" och snurra..
Detta slöar ner hela datorn. En låsning av datorn sker efter detta, varav super driven fortfarande snurrar.
Datorn startas om, och får då för sig att det är en windows-skiva jag bränt (vilket det inte är) och mdeedelandet att windows inte kunde läsas från skiva dyker upp.. Jag försöker få boot camp att via tangent tryckningen få upp menyn föär att välja Macintosh, och inte windows.. men icke! Den går in i winblows-läge igen, och de där jävla äckliga Microsoft-DOS texten kommer upp, och ger ett nytt felmeddelande om boot dll.
Därefter drar jag ur sladdarna ur min nya iMac, och väntar en minut. Jag startar datorn. Superdriven går upp i HÖGVARV!!! men till sist startar menyn för val av OS X eller Windows.
Jag väljer os x, och efter ca 2 minuter startar mitt os x.
Jag får genast upp rutan från äckel-programmet Disco, att "något fel inträffade och bränningen avslutades" No shit sherlock!? Jag var tvungen att starta Toast för att få ut skivan.. Datorn var seg! men skivan hoppade ut till sist!
Jag tog dän skitprogrammet Disco, och datorn gick som en dröm igen.
Mitt råd! Ignorera Disco.. Det kanske funkar några gånger, men till sist så skiter det sig rejält!!
Håll er till Roxio Toast..
Det du beskriver är ju en "vanlig" kernel panic. Vilket program som helst (i stort sett) kan skapa det. Inget i din text beskriver något som är ovanligt under sådana omständigheter.
Och precis som Johan säger, det är en ßeta-version av ett program som gör direkta hårdvaru-anrop. Det förvånar mig inte att det blir en kernel panic i ett sådant program.
Det du beskriver är ju en "vanlig" kernel panic. Vilket program som helst (i stort sett) kan skapa det. Inget i din text beskriver något som är ovanligt under sådana omständigheter.
Och precis som Johan säger, det är en ßeta-version av ett program som gör direkta hårdvaru-anrop. Det förvånar mig inte att det blir en kernel panic i ett sådant program.
En kernel panic för mig är en crash, och låsning, som i värsta fall kräver en omstart.
Detta var något helt annat. Det slog ju ut boot-camp. En kernel Panic är inte konstant även efter total reset, och försvinner inte omedelbart när du slängt en applikation i papperskorgen.
Visst.. En beta är en beta, men en helt otroligt instabil beta.
Diskuterade precis detta med min kompis igår. Disco hade låst hela dockan på hans dator. Det verkar som det är när man börjar pilla med effekter som den är instabil.
En kernel panic för mig är en crash, och låsning, som i värsta fall kräver en omstart.
Detta var något helt annat. Det slog ju ut boot-camp. En kernel Panic är inte konstant även efter total reset, och försvinner inte omedelbart när du slängt en applikation i papperskorgen.
Visst.. En beta är en beta, men en helt otroligt instabil beta.
Diskuterade precis detta med min kompis igår. Disco hade låst hela dockan på hans dator. Det verkar som det är när man börjar pilla med effekter som den är instabil.
Nej. En kernel panic är ett meddelande som visas på ett operativsystem som har upptäckt ett inre systemfel. Detta fel är så allvarligt att kärnan inte längre kan fortsätta. Kernel Panics visas oftast för slutanvändaren som en lång datadump på skärmen (vanligast i OS X 10.4 är en grå skärm med svart text som säger att du måste starta om datorn). Detta för att systemet åtminstone försöker ge så mycket information som möjligt om vad och varför ett systemfel har skett innan de helt stannar.
Och skivan som du höll på att bränna hade inte blivit färdigbrunnen (:) ) och lead-out fanns alltså inte på den. Den skivan kommer inte uppfattas som en korrekt skiva. Så då datorn startades om med skivan i så ville datorn berätta att skivan inte funkade. Och eftersom det hade blivit en totallåsning i systemet så gick något galet i uppstarten (har sett det hända för andra) och bara Windows fanns tillgängligt vid första omstarten.
Du startar om igen och då fanns både Win och OS X i boot camp. Du väljer OS X och det tar 2 min att starta upp (vilket är vanligt vid första uppbootning på ett system som nyss totalhängt). Då systemet var uppbootat o klart så låg systemet fortfarande o försökte läsa skivan. Finder bråkar och är segt (inte heller ovanligt, Finder är ap-kasst gällande sånt, testa till exempel att väcka datorn ur vila om du glömt avmontera en SMB-share innan du lagt den i vila).
Du hade alltså inte behövt ta bort Disco från systemet för att få ett responsivt system igen.
Mina 5 cent.
Med det sagt så tycker jag du ska göra utvecklarna en tjänst och meddela dom vad som hände och vad du gjorde samtidigt, och vilka program som var igång, vilken dator du har o.s.v. Det är lite av en ßeta-fas mening...
Ifall nån är intresserad av lead-out så är det lite klurigt att få fram info om det. Kanske någon kan fylla på info om det. Men det jag vet hittills om det är att lead-out på skivor består av minst en del. Den delen av lead-out:en är ungefär 13 Mb stor (6750 sektorer). Efter den delen så kan det finnas fler delar, som är ungefär 4 Mb stor (2250 sektorer). Nu kommer vi tilld en delen där jag är lite osäker. Men jag har fått för mig att varje session på en CD-skiva kräver en egen ny del av lead-outen. Så bränner man en ny session på skivan så krävs 2250 sektorer för bara lead-out:en.
Hur som helst, då man bränner en skiva så skrivs lead-out det sista som händer. Utan den så kan inte CD-ROM enheter och CD-spelare läsa av vad som finns på skivan. Det blir helt enkelt ett "unknown"-format.
I vilket fall som helst avråder jag folk att använda Disco innan sharpen kommit iaf.
Det är inte kul med instabilitet. Speciellt inte när man bränner.
Sen borde man ju förmoda att boot camp inte känner av ett halvbränt avsnitt av "extras" på högvarv i en superdrive, som windows xp.
Hursom.. Strulet är borta nu. Det finns ingen anledning att använda disco mer nu
Disco är i extrem beta stadie och har tidigare endast varit möjlig att få tag på via torrenter ...
har själv testat programet .... och såg ingen rök när jag brände .. och jag har också inte set röken av mina 5 dvd skivor som jag var tvungen att slänga tack vare Disco ....
B.E.T.A = Bara Efterblivna Testar sådanahär Applikationer ..
:-/ .. shit happends ..
En beta är väl ändå tänkt att användas i testsyfte och inte i produktionsmiljö. Man ger ju ut en beta för att folk skall testa och hitta buggar som man kan fixa innan skarp version.
Om alla skulle tänka som governor och Tussen69 så skulle det inte finnas många stabila program eller operativsystem här i världen.
Beta-släppningar är till för att plågas!
En beta är väl ändå tänkt att användas i testsyfte och inte i produktionsmiljö.
Hur testar man ett brännprogram utan att "producera" då?
"kitdåligt att skapa en tråd med skitsnack om ett program som är i beta stadie... vet man inte vad beta innebär skall man ge fan i det. idén är skitbra och välkommen och sån här "publicitet" klarar dom sig utan."
Hey.. Tagga ner lite va! Det är ju inte riktigt din mamma jag klankar på här, eller hur?
Jag vet vad en beta innebär, och ja jag anser att det är rätt att klanka då den låst datorerna för vissa mitt i bränningarna. (nej.. jag är inte ensam om detta, då min kompis med mac upplevde liknande)
Det är förmodligen effekterna som kan göra att det keckar ur.
Hur testar man ett brännprogram utan att "producera" då?
Missförstår du med flit eller? Det är klart att man måste bränna skivor med ett brännprogram för att se om det funkar, men man ska inte vara beroende av det. Du har ju tydligen Toast att falla tillbaks på så jag förstår inte vad som är problemet.
Hey.. Tagga ner lite va! Det är ju inte riktigt din mamma jag klankar på här, eller hur?
Frågan är ju vem det är som skall tagga ner. Några citat från ditt första inlägg; "winblows-läge", "de där jävla äckliga Microsoft-DOS texten kommer upp", "Superdriven går upp i HÖGVARV!!!", "rutan från äckel-programmet Disco", "skitprogrammet Disco", "till sist så skiter det sig rejält!!". Känns väl kanske inte så nertaggat, eller? Inte så seriöst heller för den delen.
Jag vet vad en beta innebär, och ja jag anser att det är rätt att klanka då den låst datorerna för vissa mitt i bränningarna. (nej.. jag är inte ensam om detta, då min kompis med mac upplevde liknande)
Det är förmodligen effekterna som kan göra att det keckar ur.
Men den har väl knappast låst datorerna så att det har blivit permanent keck? Då är det väl inget större problem? Om man vet med sig att man blir knäpp av en låsning av systemet skall man kanske inte använda en beta utan vänta på en skarp version.
Jag står dock fast vid att jag inte tycker att det verkar vara ett så stort problem. Det är väl bra att denna bug hittas under beta-fasen?
Disco funkar skitbra för mig med, bränt 2 DVD och 3 audio-CD. Ingen rök dock, då min gamla G4 iMac inte pallar det
För övrigt; att datorn låser sig som du beskriver har hänt en gång tidigare för mig med Toast, då var det troligtvis en kass DVD-r köpt på Clas Ohlson.
håller med majoriteten, skitdåligt att skapa en tråd med skitsnack om ett program som är i beta stadie... vet man inte vad beta innebär skall man ge fan i det. idén är skitbra och välkommen och sån här "publicitet" klarar dom sig utan.
staed: Nu gällde inte kritiken mina ordval i texten, utan det faktum att han tog kritiken på själva betan så otroligt personligt.
Dina citat, tagna ur kontext, är däremot något magstarka. Detta pga. en enorm frustration över problemen som uppdagade sig med Disco. När man varken fick ut skivan genom att trycka ner musknappen under boot, eller fick upp boot camp-menyn genom tangent tryck under ett flertal startups (hände även min kompis) så förstår du nog att man kan bli rejält frustrerad.
Om du tar illa upp över mina ordval i huvudinlägget, så får jag be om ursäkt.
Jag personligen tar inte alls illa upp så ingen ursäkt behövs (speciellt eftersom jag inte har sagt något om att jag på något sätt skulle ha tagit illa vid mig). Jag förstår också att man kan bli rejält frustrerad när ett program får datorn att hänga sig eller att datorn beter sig allmänt knepigt.
Men du hade ju bevisligen löst problemet innan du startade tråden och då borde väl frustrationen ha lagt sig något? Denna tråd skulle ju ha kunnat vara en hyffsat lågmäld varning för att Disco innehåller en allvarlig bug och hur man får igång datorn igen.
Det är onödigt att lägga in en massa onödiga svordomar som endast gör att inlägget blir mer svårläst och inte alls hjälper till att förklara vad som har hänt.
</OFFTOPIC>
Hmm.. Snackade precis med en annan bekant. Han har en iMac core duo, och har upplevt liknande problem.
Datorn tvärlåste sig, och han hade problem att få ur skivan.
Han hade dessutom fått extrema högvarv på sin DVD-drive. Trodde att det berodde på att han suttit och lekt med effekterna under tiden skivan brändes.