Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB hur framtidssäker?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag undrar, om man köper en Powerbook G4, hur pass framtidssäker är den? Alltså kommer det börja skrivas program som bara går att köra på intelmacar?

/Mathias

Utan tvekan. Allt eftersom PPC ligger längre och längre bakom oss kommer det att bli mindre intressant att kompilera för PPC. Man kan invända att det är lätt att kompilera för båda, men man måste testa båda och det kostar extra. Det kommer att bli intressant att fasa ut dem. Det är ändå köpare av nya datorer som står för den klart största delen av programförsäljningen, så varför bry sig om de få som vill köpa nytt till en fem år gammal dator (när den väl är fem år gammal alltså)?

Men det kommer också hux flux att komma program som inte heller kan köras på första generationen Intel-Macar. Nya program är till nya datorer, gamla datorer köper man begagnade program till, så är det bara.

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-05 13:31
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Utan tvekan. Allt eftersom PPC ligger längre och längre bakom oss kommer det att bli mindre intressant att kompilera för PPC. Man kan invända att det är lätt att kompilera för båda, men man måste testa båda och det kostar extra. Det kommer att bli intressant att fasa ut dem. Det är ändå köpare av nya datorer som står för den klart största delen av programförsäljningen, så varför bry sig om de få som vill köpa nytt till en fem år gammal dator (när den väl är fem år gammal alltså)?

Men det kommer också hux flux att komma program som inte heller kan köras på första generationen Intel-Macar. Nya program är till nya datorer, gamla datorer köper man begagnade program till, så är det bara.

Det tror jag inte ett dugg på. Stora programvaruleverantörer kommer att skriva program som är Universal ett bra tag till. Det finns alldeles för många PPC-Macar ute för att man ska kunna överge den kundkretsen.
Och det är många som har G4 och G5 som vill ha nya program framöver också.
Det går inte att jämföra med OS 9 som är avlivat sedan länge.

jag skulle tro att många som utvecklar både windows- och macosversioner av sina produkter kommer att sluta stödja ppc så fort som möjligt, fram till nästa större revision eller så.
undantaget de som är tillräckligt vettiga för att uteckla 'riktiga' cocoa-macversioner, för dem är det finns det inte mycket till anledning att ta bort ppc-stöd innan apple gör det. (nåja..)

det blir riktigt spännande att se hur länge det tar innan adobe vågar kapa det döda ppc-köttet av sin cs-suite...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-04 21:39

Svårt att svara på, vissa program kommer nog att börja komma som intel only rätt snart. Ett intel only program finns redan och det är Adobes Soundbooth. Dock tror jag att uppdateringar på existerande program kommer att komma både till Intel och PPC ett tag till. Helt nya program kommer nog snart vara Intel only.

Käns ändå rätt läskigt att min helt nyinköpta MBP C2D kommer att vara rätt så omodern om ett år eller så. Det är min största investering hitills...

Vet inte om man ska skratta eller gråta?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-04 22:56
Ursprungligen av christianolsson:

Käns ändå rätt läskigt att min helt nyinköpta MBP C2D kommer att vara rätt så omodern om ett år eller så. Det är min största investering hitills...

Vet inte om man ska skratta eller gråta?

Hur menar du då? Varför skule den vara omodern? Inget i den här diskussionen hävdar väl det.

Ursprungligen av acke:

Hur menar du då? Varför skule den vara omodern? Inget i den här diskussionen hävdar väl det.

Trådskaparen undrade hur pass framtidssäker en Powerbook G4 är. Jag spann helt enkelt vidare på svaren som gavs dvs. att de nya programmen skrivs till de datorerna som tillverkas vid tidpunkten för kodningen.

Jag kanske missade att säga att jag just då satt och arbetade med mitt också lika nyinköpta iWork'06 och förbarmade mig över att det förmodligen snart kommer nytt och att jag som fattig student då också måste slänga ut 400kr för iWork och 400kr för iLife och sedan också 600kr för OS X 10.5 (studentrabbater)...

Min tankebana var kanske lite off-topic men det är ju defacto så att ens saker helt enkelt är omoderna redan innan man får dem framför sig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-05 13:23

Ok. Inte meningen att låta sur. Hoppas du inte tog det på det sättet.
Ditt iWork'06 kommer ju inte att sluta fungera eller fungera sämre när iWork'07 släpps.

Din MBP kommer att hålla i många år. Tillräckligt länge för dig att ha pluggat klart och blivit så pass framgångsrik att du kan byta dator varje ny revision.

Man är alltid rövkn***ad när man köper datorer, tricket är att minimera skadan...

1
Bevaka tråden