Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prata med datorn?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-06 21:47

Jag kom att tänka på att jag kunde använda detta ultimata "kommando" att prata med datorn när jag använde 10.3, men nu undrar jag om det finns i 10.4

Minns att man kunde säga åt datorn att öppna Safari istället för att Klicketiklicka ...

Med mina enorma problem med närminnet så vore det bra om jag kunde få tag på det där igen...

hoppas ni förstår vad jag menar för något

Mmh Martin.

System Preferences - speech

• Oregistrerad
  • 2006-11-06 22:45

Ja jäklar... den hade jag missat...!! tack!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-06 23:28

Provade motsvarande i Windows Vista och jag var mäkta imponerad av vad MS lyckats åstadkomma på den fronten. Hoppas Apple kommer ikapp snart...

Vad är bättre med Vista's speechrecognition än Apples? (nah, ingen microsoft dissning här utan är genuint nyfiken eftersom jag i perioder använder funktionen i OS X mycket.)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-07 22:35

Var iofs ett tag sedan jag prövade på OS X... Men i Vista kändes speech recognition mer genomgående. Det fanns mer kommandon att använda. Man kan säga längre fraser. Igenenkänningen fungerade bättre. Det kändes helt enkelt användbart. Vilket jag inte upplevt med OS X dito. Men jag skall ta och prova det ordentligt igen...
Desolator: Vad är det du använder speech recognition till när du använder det?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-07 23:05

Går det förresten inte att använda speech recognition i Mac OS för att diktera i valfritt Text Program? Är väl egentligen där det är mest användbart...

jag använder det inte till nåt viktigt. Den är inte så pass bra gjord (fattas kommandon alltså) att man t.ex kan byta låt i iTunes eller så, utan snarare bara praktisk om man läser ett PDF-dokument och vill bläddra en sida ner utan att röra keyboard och mus. Tycker dock den känner igen allt man säger, så länge som man pratar engelska.

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-08 13:15

Man måste bräka med kalifornisk brytning också.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-12 15:33

Jag kan inte förstå hur ni gör för att använda Tal.
Jag får det inte på något sätt att fungera en endaste gång någonstans.
I inställningspanelen där man kan kalibrera mikrofonen, lyckas datorn direkt höra alla testfraserna, även om jag pratar snabbt och sluddrigt. Men sedan när jag försöker göra något på riktigt, fungerar det aldrig.

Om jag väljer "Open Speech Commands window", är fönstret alltid tomt.

"Speakable Items" är på, rätt mikrofon är vald, under fliken "Kommandon" är allt ikryssat och jag håller in rätt lyssningstangent.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-01-01 22:28
Ursprungligen av Rajje:

Jag kan inte förstå hur ni gör för att använda Tal.
Jag får det inte på något sätt att fungera en endaste gång någonstans.
I inställningspanelen där man kan kalibrera mikrofonen, lyckas datorn direkt höra alla testfraserna, även om jag pratar snabbt och sluddrigt. Men sedan när jag försöker göra något på riktigt, fungerar det aldrig.

Om jag väljer "Open Speech Commands window", är fönstret alltid tomt.

"Speakable Items" är på, rätt mikrofon är vald, under fliken "Kommandon" är allt ikryssat och jag håller in rätt lyssningstangent.

om speech commands window är tom kan du inte använda funktionen eftersom datorn då inte kommer förstå ngt av det du säger. Spela schackspelet så ska du se att själva funktionen fungerar som den ska.

Så här fixar du det problemet:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304524

Senast redigerat 2007-01-01 22:38
1
Bevaka tråden