Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra OSX Server på en G3:a, möjligt?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-11-07 14:19

Hej

Sitter med en kurs i serveradministrering på universitetet och har hittat en Powermac G3 som jag tänkte köra OSX Server 10.4.3 på. Dock läser jag på apples sida för OSX Server http://www.apple.com/server/macosx/specs.html att det inte är möjligt eftersom den bara stödjer G4 och uppåt (och intel) samt att den kräver 512MB ram.

Någon som kör OSXS. 10.4.3 på samma eller klenare hårdvara än den jag vill testa på som kan säga om/hur bra det går.

Ha det! // Markus

Jag har själv inte provat och kan inte lova något, men möjligen går det att installera om du använder verktyget XPostFacto. Det är dock bara en teori från min sida.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-07 15:05

Jag har testat att köra 10.3 Server på en Beige G3. Det gick faktiskt bättre än jag trodde. Jag använde XpostFacto för att installera det. Borde gå med 10.4 också.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-11-07 15:39

Jag kör senaste Tiger server på en G3/400 med 1GB RAM och 120GB HD. Funkar bra.

• Medlem
  • Lund
  • 2006-11-10 16:03
Ursprungligen av Kalle W:

Jag kör senaste Tiger server på en G3/400 med 1GB RAM och 120GB HD. Funkar bra.

Ok, låter lovande. Inge speciellt mek vid installationen?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-11-10 18:57
Ursprungligen av makke:

Ok, låter lovande. Inge speciellt mek vid installationen?

Har man en DVD/CD-läsare (vilket jag har) så måste den byglas om för att kunna starta från installationsskivan om man kört in firmwareuppdateringen för G3.

Annars inget.

Ursprungligen av Kalle W:

Har man en DVD/CD-läsare (vilket jag har) så måste den byglas om för att kunna starta från installationsskivan om man kört in firmwareuppdateringen för G3.

Annars inget.

Byglas om till vadå? Och från vadå?

Jag kör OS X Panther-server på en G3 450 Mhz utan något meckande vid installationen.

Powermac B&W kan installera OS X utan problem, vilken version som helst. Däremot iMac G3, Powermac Beige G3 Desktop och Powermac Beige G3 Tower och tidigare behöver du använda XpostFacto - och jag tycker det har fungerat sådär, känns lite random med att lyckas.

Ursprungligen av Hasselgren:

Powermac B&W kan installera OS X utan problem, vilken version som helst. Däremot iMac G3, Powermac Beige G3 Desktop och Powermac Beige G3 Tower och tidigare behöver du använda XpostFacto - och jag tycker det har fungerat sådär, känns lite random med att lyckas.

iMac G3? Då måste du väl mena rev A eller nåt sånt, de senare modellerna kan jag inte tänka mig att ska strula, de är ju nyare än Blådåren. Eller?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

iMac G3? Då måste du väl mena rev A eller nåt sånt, de senare modellerna kan jag inte tänka mig att ska strula, de är ju nyare än Blådåren. Eller?

Ah, sorry. iMac med slot-in-cd/dvd fungerar fint - dock måste man installera via annan mac (förslagsvis med hjälp av firewire). Datorn fixar inte att boota från tiger-dvdn.

Ursprungligen av Hasselgren:

Ah, sorry. iMac med slot-in-cd/dvd fungerar fint - dock måste man installera via annan mac (förslagsvis med hjälp av firewire). Datorn fixar inte att boota från tiger-dvdn.

Om man inte har en annan Mac kan man även göra en kopia av DVDn till en extern FireWire-ansluten hårddisk som man sedan startar från.

Man får TVÅ st blådårar och en skärm på köpet för tusen spänn här: http://www.blocket.se/vi/9638477.htm Den har legat sen början av oktober, så om burkarna finns kvar går det nog att pruta...

• Medlem
  • Lund
  • 2006-11-21 21:42

Jahapp, då var det installerat, var inga som helst problem. Jäkligt roligt skall det bli å dona

1
Bevaka tråden