Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konflikt NTSC - PAL vid bränning

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lycksele
  • 2006-11-08 17:50

Hej!
En kompis kopierade brorsans gamla VHS till dv. Nu har jag hållit på i två veckor att lägga till ljud osv (filmen var stum) i iMovie - den senaste. När jag ska bränna en dvd av den går det inte. Jag delar ut den till iDVD och gör meny. Sen när jag ska bränna säger datorn att det är en konflikt mellan NTSC och PAL.
Jag har en dv-kamera som kör NTSC (importerad från USA) i vanliga fall så projektet är skapat i NTSC. Tydligen är filmen jag importerat gjord i PAL. Det går inte att dela ut den till QuickTime eller till videokameran heller. Datorn står bara och tuggar eller säger att det är konflikt.

I nya iMovie ser jag inget sätt att välja NTSC eller PAL utan det sköter den automatiskt. Har aldrig haft såna här problem tidigare, trots att jag aldrig brytt mej om om filmen är gjord i NTSC eller i PAL.
Det sista jag försöker med nu är att ta bort själva filmen från iMovieprojektet för att se om det går att exportera bara ljudet - det är ju där jag lagt ner en massa jobb. Tanken är att sen kunna börja om i ett nytt projekt och importera filmen och ljudet var för sej.

Eller har någon en enklare lösning?

Under inställningar i iMovie HD väljer du "Bildfrekvens för nytt projekt", 25 fps för PAL och 30 fps för NTSC. Se till att välja det som gäller för det bandade materialet.

• Oregistrerad
  • 2006-11-08 22:34

Jag har för mig att jag fick upp en ruta, när jag skapade ett nytt projekt i iMovie, där man fick välja vad projektet skulle ha för format. Där fanns olika DV PAL och DV NTSC.
Detta var det senaste iMovie HD på en intel iMac.

Kan dock inte bekräfta detta då jag precis flyttat och Mac:en ligger nerpackad och sover i sin kartong.

/P

• Medlem
  • Lycksele
  • 2006-11-10 13:13

Om man redan gjort fel då?

Men hur gör man om iMovie valt NTSC och man upptäcker det först när projektet ska brännas? Är inte Mac så förlåtande att det går att fixa till i efterhand?
Jag har inte lyckats hitta något sätt att få ut projektet i något annat brännbart format. Det känns inte kul att behöva börja om. Det är en stumfilm på närmare 40 minuter som jag tajmat ljud till. Fejkar bakgrundsljud, vattenplask med mera. Känns jättejobbigt att behöva börja om från början!

• Medlem
  • 2006-11-10 15:14

En riktigt långsökt grej.

Koppla din mac mot en TV, så du får TV-upplösningar i Display Resolutions, under System Preferences. Välj en PAL-upplösning (är markerade i menyn såvida din dator känner att den är kopplad mot en TV). Öppna ditt iMovie-projekt och stäng det sedan, spara ändringar! Förhoppningsvis är ditt projekt nu PAL-flaggat.

Såhär blev det iallafall för mig en gång, och då av misstag, och några svordomar senare. Vore ju fint om det kunde komma till någon nytta till slut.

• Medlem
  • Lycksele
  • 2006-11-11 00:39

Nej, tyvärr.

Tack eQ för din medkänsla.
Bildskärmsinställningen stod mycket riktigt på NTSC och jag ändrade till PAL. Sparade om projektet också (7,6 gig). Slängde originalet. Tänkte att detta är grejen.
När jag startade om projektet var det ännu mera stumfilm än tidigare. Nu med det typiska ljudet från en 16mm-projektor. Alla ljud jag lagt till var borta och ersatt av ett milt slammrande.
Trodde på eQ-förslaget,nu misströstar jag storligen. Det är nog bara att börja om. Men hur uppammar jag samma entusiasm och kreativitet? Ännu ett mästerverk har förskonats mänskligheten.
Men sådan har min vecka varit.
Som tur är kommer det en ny och ännu inte förstörd.

• Medlem
  • Lycksele
  • 2006-11-21 15:19

En form av lösning blev det

Pratade med Björn Stein (filmerna Storm och Snapphanar) om att det inte heller gick att exportera projektet som fristående dv-film. Han trodde jag hade fel inställning där så jag bytte till något "Pro". Då gick den att exportera i alla fall. Så slängde jag iMovieprojektet och tog in dv-filmen igen i ett nytt iMovieprojekt. La på lite mera ljudeffekter och brände ut det via iDVD!
Tycker att den dåliga super8-kvalitén blivit ännu sämre av kopierandet, men det duger bra.
Kan det ha varit att filmen var för lång (30 minuter)? Men jag har faktiskt bränt en semesterfilm på 43 minuter tidigare...

Gratian

1
Bevaka tråden