Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bugg i docken(?)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-11-09 06:29

Investerade för ett par månader sedan i en ny Intel iMac. När jag la över min musiksamling från min gamla dator gjorde jag det i två etapper, först alla artiser till och med bokstaven D, sedan resten (detta för att jag ändrade överföringsmetod från via nätverket till via firewire). Ända sedan dess har jag haft en skum bugg i docken.

Jag har nämligen ett alias till min hemma-mapp i docken, men när jag högerklickar för att navigera fram till min musiksamling så visar den bara artisterna fram till och med D, trots att alla artister finns där (i vanliga finder-fönster är de synliga som vanligt). Jag har omstartat docken, tagit bort aliaset och laggt till det på nytt samt reparerat behörigheter utan framgång.

Någon som har något förslag på vad det är som spökar och eventuella metoder för att åtgärda det hela? Inget livsavgörande problem, men likväl irriterande.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 11:05

är det inte nån begränsning i hur många underfiler som kan visas?

• Medlem
  • Lund
  • 2006-11-09 18:27

Låter mycket märkligt tycker jag. Extra märkligt i så fall också att den gränsen råkade gå just vid det antal jag la över i den första etappen.

Får du samma resultat, dvs bara se delar av mappens innehåll, om du lägger alias på skrivbordet? Om så kanske det är något med mappen som blvit fel. Enklast kanske är om du gör en ny mapp och lägger över filerna där
Annat resultat kanske betyder att docken blvit kurrupt. Själv räkade jag ut för det i samband med uppdateringen av10.4.8. Lösningen innebar bl a att slänga plist-filer. Eftersom jag inte minns exakt ska jag inte berätta men kanske någon annan vet hur man gör en ny dock

• Medlem
  • Lund
  • 2006-11-10 07:08

Det är enbart när man högerklickar på aliaset i docken som inte alla artistmappar dyker upp. I vanliga Finderfönster ser det ut som det ska hur man än navigerar sig dit (t ex genom att öppna iTunes-mappen efter att ha högerklickat på aliaset i docken).

Problemet är som sagt inte livsavgörande men ändå störande vid de tillfällen jag vill öppna en artistmapp snabbt.

Jag tror mer och mer på att det är något problem i din dock. Jag har nu lagt en mapp på 14 GB som innehåller en xxx massa mappar och i dem foto på ca 1 MB/st - så det är många mappar och filer. Inget problem att se dem. Så den storleken på mapp kan man i vart fall ha där. Och med tanke på att hemma-mappen kan visas därifrån kan det ju knappas vara någon begränsning

Kanske kommer någon att höra av sig om "dockutbyte"

1
Bevaka tråden