Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SIE-export av fakturor till Hogia-system

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Håller på med att bygga en liten snurra för export av fakturor till något av Hogias redovisningsprogram (de PC-baserade) som alla skall kunna importera SIE-filer.

Jag har lusläst om SIE-standarden på denna webbplats (man kan ladda hem standarden som en PDF-fil): http://www.sie.se/

Vad jag kommer fram till är att formatet jag skall ha heter SIE4 med varianten I (I för Import) och den skall ha ett antal Headers och sedan verifikationsrader som består av transaktionsrader. Men sedan stannar standarden där och berättar inte exakt hur SIE-formatet 4 skall se ut för just fakturor, det verkar vara upp till redovisningsprogrammet man skall importera till vilka värden man skall ange på transaktionsradernas objektlista.

Vad jag kommit fram till hitills är en början på en SIE-fil som ser ut så här:

#FLAGGA 0
#DIM 10 "Faktura"
#PROGRAM "Butikssystem av www.intelligentmammals.se" 1.0
#FORMAT pc8
#GEN datum sign
#SIETYP 4
#FNAMN företagsnamn
#VER serie vernr fakturadatum vertext regdatum
{
#TRANS 1510  {dimension fakturanr?} belopp
#TRANS 2610  {objektlista} -belopp
#TRANS 2620  {objektlista} -belopp
#TRANS 2630  {objektlista} -belopp
#TRANS 3010  {objektlista} -belopp
#TRANS 3740  {objektlista} -belopp
}

Här är vad jag tror skall stå var:
#VER-raden så är serie och vernr frivilliga och kan ersättas med "" och "". Regdatum på samma rad är också frivilligt och kan ersättas med "".

På första TRANS-raden 1510 så skall dimension vara 10, vilket är det reserverade numret för fakturor. Dessa förekommer parvis med ett objektkod, som skulle kunna vara fakturanummer? Är det på denna rad jag specifierar saker som artikelnummer, momssats, antal och liknande och i så fall hur?

På de övriga TRANS-rader så förekommer de rader vars konton har belopp, så om denna vara har momssats 6% så skall konto TRANS-raden för konto nr 2630 finnas och inte de övriga. Samma gäller 3740 som är öresavrundning. Men hur objektlistan skall se ut där vet jag inte.

Någon som har några ledtrådar?

Hur objekt används är upp till respektive bokföringsprogram. Vissa bokföringsprogram tillåter också att du utesluter verifikatnummer och låter bokföringsprogrammet skapa dem i egen serie. Objekt för öresavrundning mm är väl inte speciellt vanligt?

Vi har SIE 4-export från våra FileMaker-tillämpningar som standard sedan 1996 och det som vi upptäckt som ett problem är olika sätt att hantera radslutstecken mellan olika bokföringsprogram, och även mellan olika operativsystem.

Tack Rolf, det var det jag misstänkte, att objektlistan inte är en del av standarden i SIE-formatet, utan upp till de olika bokföringsprogrammen. Nu när jag till slut har fått lite olika exporterade filer från programmet i fråga bör det bli något enklare att lista ut hur den fil jag konstruerar skall se ut.

Angående utesluta verifikatnummer och serienummer, det står faktiskt att det är frivilliga uppgifter i standarden om man läser väldigt väldigt noga.

Angående serier så gissar min kund att om man skjuter över fakturor och reskontra-verifikationer från det system jag producerar, ungefär varannan dag eller så och då anger olika serier, så borde bokföringsprogrammet inte krångla angående att datumet då transaktionerna skett hamnar "omlott" med andra transaktioner (tex leverantörsfakturor, kvitton på inköp av ditten och datten mm). Men jag hoppas återkomma med besked om detta när jag fått det att fungera.

Håller med dig om returtecken, det är ett elände, men jag får väl göra som vanligt "tvätta" filen med Tro File Plugin.

Tack för hjälpen Rolf.

Du kan använda olika verifikatnummerserier "omlott", det är inga problem.

Du behöver inte Troi File, allt går faktiskt att lösa med FileMaker:) Visst är det ett fantastiskt program!

Kan berätta att jag framgångsrikt löst detta problem och det slutade med att jag gör en export baserad på en gammal gammal standard för MacHogia-filer (dvs inte SIE) och det fungerade.

Eftersom det var så fick jag även använda Applescript för att spara ner filen och göra lite sök/ersätt på saker och ting. Men det hela fungerar fint!

Inspirerad av detta gjorde jag en liknande lösning för elektronisk fakturering men där skulle filen vara i XML-format istället och gå via något som heter http://www.fakturaportalen.se som drivs av http://www.expertsystem.se/ Funkar fint! FileMaker är kul.

1
Bevaka tråden