Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket och vilken musik rockar i era Mac'ar ?!

Tråden skapades och har fått 178 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jonaz: det är inte ett uttryck för någon åsikt! Ultima Thule är INTE ett politisk band!!!

Trodde bara att meningen med denna tråden var att nämne vilken musik som spelas på våra datorer, och jag spelar alltså mest Ultima Thule! Då jag emedlertid även är medveten om det intolerante klimat som numera råder i Sverige, valte jag även att innföra ett länk så man kann se för sig själv att Ultima Thule inte är vad etablert "svensk" massmedia framställer dem som... (jag är inte svensk själv, så ursäkta mitt dårliga skriftliga svenska...). Hur många av de som fördömer Ultima Thule och deras lyssnare har någonsin själv lyttat till/läst vad som bandet sjunger? INGENTING politisk överhuvedet!!!

...och då är det oss som sägas ha fördomar och vara intolerante...!?!!!...

[edit: med "oss" syfter jag naturligtvis på Ultima Thules lyssnare; vi är en lika mångfaldig skara som vilket annat band som hälst och har väldig olika syn på olika saker - och man kann väl inte fördömma ett band eller en hel grupp mäniskor/lyssnare bara för att några av dem som också hör musiken ar oträvliga? Om så var fallet skulle ju väldig många andra "vanliga", politisk korrekta, bands som sjunger om null och ingenting ju också kunna fördömmas när de har lyssnare som är kriminella eller på något annat sätt inte bara följer massan och dens etablerte sanningar okritisk... Think different!!! ]

Senast redigerat 2003-11-06 01:06
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-06 01:10

Ger mig inte in i den debatten...
"Think different..." :rolleyes:

jag ser inte heller grund till att ta det ytterligare upp.
Det är iaf positivt att vi båda inspireras av Apples slogan

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-11-06 08:02

Jag har tyvärr hört Ultima Thule och jag anser att de är ett politiskt band, trots att de inte skriver direkt utan väljer ganska tydliga metaforer istället.

Dessutom tycker jag att man kan dömma ett band till viss del efter sin publik. Har deras fans till största delen en typ av åsikt så vore det konstigt om inte bandet själva ger ut något som attraherar sin publik.

Att du själv inte är svensk har väl egentligen inte med saken att göra? Man är inte immun mot något bara för att man inte är svensk.

Citat:

Skrevs ursprungligen av MacOphile
Jonaz: det är inte ett uttryck för någon åsikt! Ultima Thule är INTE ett politisk band!!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av magnur
Dom har jag missat. Så inne i spelsvängen är jag igentligen inte, men jag ska kolla vad dom har för kul mixar.
De jag har är inte mixade, men med lite bearbetning, tyngre bas mm, så kommer säkert några (tex Outrun) att slå på danceklubbarna!

OK, supremacy kör covers/mixar på C64 och blandad TV-spelsmusik, riktigt tungt emellanåt. Alla deras låtar ligger åtkomliga via deras hemsida, perfekt att göra en "bland-cd" till bilen med.

iggy: Det glädjer mig att du tycker annorlunda - det är viktigt att där är plats till att folk kann få tänka och tycka som de vill, det är det som kallas ytrandefrihet och som förer ett informations- och vetenssamhälle vidare. Tänk om Microsoft eller deras fans/brukare skulle diktera vilka datorer som vi skulle bruka eller debatten därom?!
Egentligen är det här väl inte ett passande forum för en debatt som denna, och jag ska därför forsöka begränsa mig, men kanske man dock borde erindra att Ultima Thules texter inte skiljer sig mycket åt från de texterna som några av Sveriges största poeter producerade i t.ex. det attonde århundret (Erik Gustaf Geijer, Essias Tégner m.fl.). Dessa kann man väl omöjligen smutskasta på sammma sätt även om man är nog så indoktrinerad politisk korrekt, eller hur? Därutöver förtjäner Ultima Thule mycket beröm för att de ihukommer Sveriges nationalsång som den var gjort, och inte den amputerade utgåvan som svenska folket numera tvingas nöjes med (Du gamla du fria är upprindligt på 4 värs!)...
Jag kann bara berätta att där bland synnerligen utbytningsstudenter (från alla världens länder) i Sverige är stor förvåning över det sättet som det mentale klimat i Sverige nu tycks fanatisk att bekämpa allt vad som har med eran nation att göra (man får inte bära svenska flaggan, man får inte lyssna på utvalt musik, och man får inte yttre sig i vissa frågor om man tänker självständigt på ett avvikande sätt, för bara att nämna något... demokrati och yttrandefrihet?). Jag tyckker stadig att Apples motto är värd att tänka över: Think different!

PS. Att jag inte är svensk har jag anfört i samband med en ursäkt för mitt dårliga skriftliga svenska, och syftar inte på annat därmed (vad angår mitt musikval spelar min nationalitet därför ingen roll als)!

[lite stavfel]

Citat:

Skrevs ursprungligen av flexable
Mitt favoritband är Freak Kitchen . Speciellt plattorna "Move" och "Freak Kitchen". De är Sveriges största "undergroundband" (Och de har en av världens 5 bästa gitarrister!)

IA är ju helt galen. Lyssnade mycket på dem för ett par år sen. Har inte hört något av dem sen "Freak Kitchen"-skivan. Bästa skivan är enligt mig Appetizer.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-11-06 11:18

Geijer och Tegner i all ära, men de verkade och skrev dikter i ett land som till många punkter var mycket annorlunda än dagens Sverige. Jag tycker inte de dikterna speglar dagens Sverige, utan forntidens land. Utvecklingen går ju framåt på alla plan och det gamla blir ofta otidsenligt, även diktinnehåll, eftersom de inget säger om vår samtid.

Sveriges nationalsång tycker jag borde bytas ut eftersom den handlar om en tid när Sverige och Norge var ett land (därav orden "Du fjällhöga Nord") och är även den gammal.

Får man inte bära den svenska flaggan? Du skojar med mig: då skulle alla svenska landslag åka i fängelse direkt! ;o)

Du får lyssna på vilken musik du vill och ha vilka åsikter du vill. Däremot får du inte hetsa mot folkgrupp, och de lagar vi har tycker jag nog rent generellt att vi alla bör följa. Tycker inte du det?

Din svenska tycker jag för övrigt är ganska bra så skäms inte för den )

Citat:

men kanske man dock borde erindra att Ultima Thules texter inte skiljer sig mycket åt från de texterna som några av Sveriges största poeter producerade i t.ex. det attonde århundret (Erik Gustaf Geijer, Essias Tégner m.fl.). Dessa kann man väl omöjligen smutskasta på sammma sätt även om man är nog så indoktrinerad politisk korrekt, eller hur? Därutöver förtjäner Ultima Thule mycket beröm för att de ihukommer Sveriges nationalsång som den var gjort, och inte den amputerade utgåva som svenska folket numera tvingas nöjes med (Du gamla du fria är upprindligt på 4 värs!)...
Jag kann bara berätta att där bland synnerligen utbytningsstudenter (från alla världens länder) i Sverige är stor förvåning över det sättet som det mentale klimat i Sverige nu tycks fanatisk att bekämpa allt vad som har med eran nation att göra (man får inte bära svenska flaggan, man får inte lyssna på utvalt musik, och man får inte yttre sig i vissa frågor om man tänker självständigt på ett avvikande sätt, för bara att nämna något... demokrati och yttrandefrihet?).

PS. Att jag inte är svensk har jag anfört i samband med en ursäkt för mitt dårliga skriftliga svenska, och syftar inte på annat därmed (vad angår mitt musikval spelar min nationalitet därför ingen roll als)!

Just nu "rullar" The Darkness i iTunes.

jag börjar att frykta att det här blir allt för mycket "off topic", men känner på något sätt att jag bör kommentera igen, även om jag ska forsöka göra det så kort som möjligt...
Att tro att utvecklingen "går framåt på alla plan" skulle du inte kunne hitta många historikare som ville vara eniga i... (du kann garanterad själv hitta många exempel på något "dårligt" som har erstattat något "bra" i någongång i tiden, varför vi kann konkludera att tron på den linäre éndimentionella historiska utvecklingen inte kann stämma).
Ultima Thule gör flest texter om forntiden, och det är därför naturligt att de avspeglar denna, liksom annan historisk konst. De texter som Ultima Thule trotts allt också har gjort om vår samtid, handlar mest om obegrundade fördommar och hat riktade mot det okända eller annorlunda (oftast de självständigt tänkande m.m.).
Såvidt jag vet, då är där också fjäll i Sverige (i Abisko och Sarek t.ex.)...
Jag kännar även lärare från svenska småskolor, och de berätter gladligt om hur man "självklart" inte kannn akceptera barn som möter upp i skolan med svenska flaggor på sina kläder, väskor eller annat - detta (att man inte själv får välja sina kläder) är vi många utlänningar som finnar diräkt skrämmande!
Dina tankar om hets mot folkgrupp anser jag som irelevante - Ultima Thule har ingenting med denna paragraffen att göra och ejheller har jag!

Tack för ditt kompliment iövrigt - jag gör mitt bästa...

• Oregistrerad
  • 2003-11-06 11:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av exzero
IA är ju helt galen. Lyssnade mycket på dem för ett par år sen. Har inte hört något av dem sen "Freak Kitchen"-skivan. Bästa skivan är enligt mig Appetizer.

Då har du ju missat "Move"! Den kom för ett år sedan. Ny bassist och trummis, men det är en mycket bra skiva. Rekommenderas starkt!:cool:Deras hemsida

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-11-06 12:28

På det stora hela tror jag de flesta tycker att utvecklingen i Sverige (oavsett om du menar historiker, matematiker, läkare eller vilken vetenskapsinriktad människa som helst). gått framåt.

Naturligtvis gör man ibland fel inom alla ämnen. Men att säga att utvecklingen inte går framåt är som att säga att Saab och Volvo gjorde bättre bilar förr.

Jag kan just nu inte komma på något som visar på att uvecklingen går framåt på de flesta plan (det skulle vara att Windows fortfarande är störst då ;o) ). Som jag ser det ligger det i mänsklighetens natur att utveckla till det bättre. Motgångar, eller kortare steg bakåt, råkar man alltid på. Utvecklingen är inte rakt liniär, snarare krokig...

Du får ge några exempel istället.

Naturligtvis kan man ju diskutera om det gäller vapen. Det går framåt eftersom vapnen blir effektivare, vilket inte är positivt för de som får de riktade mot sig, men är positivt för de som står bakom de.

Det jag menar är att "vi" benämns som Nord. Vore det en svensk nationalsång så borde det heta "fjällhöga Sverige". Och "tronar på minnen från fornstora dar"? Är det inte bättre att beskriva ett bra sverige av idag istället för att tänka på "fornstora dar"?

Jag diskuterade inte Ultima Thule i sig vad det gäller hets mot folkgrupp, utan det var ett exempel på där jag tycker det är ok att åsikter är olagliga, trots att jag i grund och botten är för yttrandefrihet.

Citat:

Att tro att utvecklingen "går framåt på alla plan" skulle du inte kunne hitta många historikare som ville vara eniga i... (du kann garanterad själv hitta många exempel på något "dårligt" som har erstattat något "bra" i någongång i tiden, varför vi kann konkludera att tron på den linäre éndimentionella historiska utvecklingen inte kann stämma).
Såvidt jag vet, då är där också fjäll i Sverige (i Abisko och Sarek t.ex.)...
Jag kännar även lärare från svenska småskolor, och de berätter gladligt om hur man "självklart" inte kannn akceptera barn som möter upp i skolan med svenska flaggor på sina kläder, väskor eller annat - detta (att man inte själv får välja sina kläder) är vi många utlänningar som finnar diräkt skrämmande!
Dina tankar om hets mot folkgrupp anser jag som irelevante - Ultima Thule har ingenting med denna paragraffen att göra och ejheller har jag!

Tack för ditt kompliment iövrigt - jag gör mitt bästa... [/B]

2455 spår, 6,9 dagar, 11,70 GB

En salig röra... Mest rock, dock!

J.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-06 13:28

Ca 20GB, mest hiphop och alternativrock

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-11-06 13:36

Jag glömde bort att kommentera några saker:

Min sambo är lärare på halvtid (ingenjör den andra halvan) och på hennes skola handlar det om sammanhanget, och borde göra i resten av skolorna också.

Har du bara en svensk flagga på dig så bryr sig ingen. Har du en svensk flagga, en t-shirt från en vit makt grupp, eller annan klädsel/symboler på rasism så reagerar dom. Dock inte på den svenska flaggan i sig.

Vad det gäller Ultima Thule så sponsrade deras första skivor i mitten på 80-talet av Bevara Sverige Svenskt (BSS), intervjuades i: Sveamål (Svergie demokraternas ungdomsförbunds tidning), intervjuades i Streetfight (en tidning som blev grunden till Vitt Ariskt Motstånd - VAM), och i utländska nazisttidningar som tyska Force of hate och engelska Welsh Leak.

VAM var nazister och då 1991 räknar de flesta SD som nazister. Det är möjligt att Ultima Thule inte är just nazister, men något luktar skumt när man väljer att intervjuas i sådana tidningar och väljer att ge ut skivor som sponsras av nazistiska organisationer...

(SD av idag torde inte vara nazister)

Jag skulle aldrig ge ut något som sponsras av nazister om jag inte hade samma åsikter i någon mån och jag skulle aldrig lyssna på något som har så nära kontakt med nazism.

Faktan är hämtad från boken "Sverigedemokraterna - Den nationella rörelsen" av Larsson/Ekman

Citat:

Ultima Thule gör flest texter om forntiden, och det är därför naturligt att de avspeglar denna, liksom annan historisk konst. De texter som Ultima Thule trotts allt också har gjort om vår samtid, handlar mest om obegrundade fördommar och hat riktade mot det okända eller annorlunda (oftast de självständigt tänkande m.m.).

• Oregistrerad
  • 2003-11-06 15:11

För att återknyta till ämnet, som jag missade när det kom, så kan jag bara säga att på min lilla hårddisk ryms inte så mycket musik, men det som rockar just nu är följande:

Sasha_and_James_Zabiela-Back_2_Back_Live_at_Monday_Bar_Stockholm_(Sweden) (Sändes på Radio 1 för några veckor sedan.)

Annars
Charles Webster - Remixed on 24th July
Lee Burridge - 24:7
Paolo Mojo Kiss FM (sänds 14 november på Kiss 100 i London)
och givetvis alla 5 skivorna av Laurent Garnier - Excess Luggage (5 olika mixar samlade på ett album)

Citat:

Jag kan just nu inte komma på något som visar på att uvecklingen går framåt på de flesta plan (det skulle vara att Windows fortfarande är störst då ;o) ). Som jag ser det ligger det i mänsklighetens natur att utveckla till det bättre. Motgångar, eller kortare steg bakåt, råkar man alltid på. Utvecklingen är inte rakt liniär, snarare krokig...

Du får ge några exempel istället.

Problemet här är i synnerhet hur man vurderar om något är ett kortare steg bakåt, vem som ska vurdera det, och när det kann vurderas. Var "kommunismen" i Sovjet och/eller de många år mellom sluten på demokratia i antikkens Hellas och införanden av demokrati i Västvärlden steg bakåt? Förlorar vi inte grepet om kontextualiteten med detta tänksättet? Jag tycker iaf inte att det gir mening att tänka så! Historien består av både realiserede och orealiserede möjligheter - det implicerar interpretation och bör inte förstås dualistisk.

Citat:

Det jag menar är att "vi" benämns som Nord. Vore det en svensk nationalsång så borde det heta "fjällhöga Sverige". Och "tronar på minnen från fornstora dar"? Är det inte bättre att beskriva ett bra sverige av idag istället för att tänka på "fornstora dar"?

Faktisk nämns Sverige explicit i sången - men bara i de två sista vers; dem som är censurerat bort...
Iövrigt; ligger Sverige inte i Nord och finns det inte fjällar i det Nordliga Sverige???!

Citat:

det var ett exempel på där jag tycker det är ok att åsikter är olagliga, trots att jag i grund och botten är för yttrandefrihet.

Då är du tydligen mer diktatorisk innstäld än jag. Jag tror på öppen och fri debatt, inte på censur! Tolerans måste väl börja med att man tolererar andra(s) åsikter?...!
Kanske du kunne pröva att läsa George Orwell "1984"?

(forsättas nedanför...)

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-11-07 17:20

Jag håller inte med utan tycker att det går utmärkt att tänka så.

Sverige ligger visserligen i Norden, men i en nationalsång borde väl Sverige och dess av idag faktiska förtjänster lyftas fram och inget annat?

Jag har läst Orwells 1984 för många år sen. Den skrev, som jag minns det, inget om att man måste tillåta icke-demokratiska grupperingar. Jag är för grupperingar när det gäller de som är för demokratin (om än i olik form än den vi har idag).

Som exempelvis nazister och hets mot folkgrupp tycker jag ska vara förbjudet eftersom deras ideologi går ut på demokratins avskaffande och att vissa grupper av människor ska dödas pga saker de inte kan påverka, som hudfärg, sexuell läggning m m. Det är inte i närheten av att höra hemma i en demokrati.

Citat:

Jag tycker iaf inte att det gir mening att tänka så! Historien består av både realiserede och orealiserede möjligheter - det implicerar interpretation och bör inte förstås dualistisk.

Faktisk nämns Sverige explicit i sången - men bara i de två sista vers; dem som är censurerat bort...
Iövrigt; ligger Sverige inte i Nord och finns det inte fjällar i det Nordliga Sverige???!

Då är du tydligen mer diktatorisk innstäld än jag. Jag tror på öppen och fri debatt, inte på censur! Tolerans måste väl börja med att man tolererar andra(s) åsikter?...!
Kanske du kunne pröva att läsa George Orwell "1984"?

(forsättas nedanför...)

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-11-07 17:22

Förtydligande till mitt inlägg ovan:

Jag menar inte att man ska kunna förbjuda att _ha_ en viss åsikt. Däremot tycker jag att man mycket väl kan förbjuda att _framföra_ en viss åsikt, som nazistiska åsikter enligt mitt inlägg här ovan.

För att återknyta till ämnet, ganska mycket Coldplay.

Citat:

Har du bara en svensk flagga på dig så bryr sig ingen. Har du en svensk flagga, en t-shirt från en vit makt grupp, eller annan klädsel/symboler på rasism så reagerar dom. Dock inte på den svenska flaggan i sig.

Jag har andra uppgifter, men låt inte det skilja oss åt...
Jag ser stadig ett stort problem i en statslig institution som har till uppgift att värna om de medborgerliga rättigheterna, börjar att leka "åsiktspolis". Sverige borde väl vara ett öppent samhälle, hvor alla har fri och lika adgång till sprida och mottaga information, eller hur?

Citat:

Det är möjligt att Ultima Thule inte är just nazister, men något luktar skumt

Känner du igen USA på 50-talet (John MacCarthy: "Guilt by association")?
När någon uppträder med andra är det inte det samma som att där är ett likhetsteckan emellan dom. Jag har kompisar som brukar pc, men jag är alltså stadig mac-brukare!

Citat:

Jag skulle aldrig ge ut något som sponsras av nazister om jag inte hade samma åsikter i någon mån och jag skulle aldrig lyssna på något som har så nära kontakt med nazism.

Vad du skulle eller inte skulle är inte universelt, och har inte nödvändigvis relevans för andra än dig själv! Jag har kompisar från hela det politiska spektrat, de flesta av dem brukar pc och de föredrar även annan mat än mig - människor är olika!
Att Hitler var vegetar gör t.ex. inte alla vegetarer till nazister! Man kann saktens vara enig i något och oenig i annat; världen är komplex och nuancert!

Citat:

Faktan är hämtad från boken "Sverigedemokraterna - Den nationella rörelsen" av Larsson/Ekman

Dessa 2 är från Expo som försökar verka oberoande och vetenskapliga - de har båda ett förflut innan deversa vänstersäkter, samarbetar med AFA och är gennomgående högst upålidliga!

Jag hoppas inte att jag behöver återvända med mer om detta. Jag är på detta forum för att diskutera mac, inte politik! Jag nämnte vilken musik som spelas på min dator, och det står jag ved. Jag förstår stadig inte riktigt anlednngen till denna diskussionen, men har funnit det nödvendigt att replicera på det som har blevit skrevat på bakgrund av mit första innläg.
Låt oss nu åter koncentrera oss om våra datorer - jag har en underbar dual g5!

[edit: smiley]

Senast redigerat 2003-11-07 20:18

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-07 17:38

Mmm...
Ganska mycket Marley, Korn, Cardigans just nu...

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-11-07 17:51

Jag ser det som en instution som försöker få eleverna att följa de lagar och regler som finns.

MacCarthy-eran var det många som blev oskyldigt utpekade på lösa grunder, utan bevis, här handlar det om tryckta tidningar med tydlig nazistisk karaktär, vilket är en "viss" skillnad.

Naturligtvis kan du inte jämföra PC användare med några vars ideologi har mördat minst 6 miljoner människor. Det är rent absurd som jämförelse. Jag hoppas att du inte tänkte dig för så att du inte tycker det går att jämföra, annars är jag rädd för att det säger mer om dig och dina åsikter än något annat.

Det är få människor, som är vid sina sinnens fulla bruk, som skulle ställa upp på att på något sätt stödja något som står för historiens värsta massmord om de själva inte stod bakom deras åsikter till någon mån. Det handlar inte om vad jag skulle göra, utan det gäller om än inte alla så de allra flesta.

Om de är opålitliga eller inte spelar ingen roll. Alla saker de påstår har de visat vad de har fått ifrån i indexet längst bak i boken. Orkar du läsa den så hittar du den lätt.

Boken är mao skriven med hänvisning till _varenda_ påstående (och det finns en orginal källa som inte sällan är nazisternas egna skrifter). Dvs enligt all vetenskaplig och journalistisk grundteori. Hur du menar att det skulle göra de opålitliga har jag mycket svårt att förstå...

Hitler var f ö inte vegetarian enligt en dokumentär jag såg för ett tag sen, där han sågs äta stek med Eva Braun...

Citat:

Jag har andra uppgifter, men låt inte det skilja oss åt...
Jag ser stadig ett stort problem i en statslig institution som har till uppgift att värna om de medborgerliga rättigheterna, börjar att leka "åsiktspolis". Sverige borde väl vara ett öppent samhälle, hvor alla har fri och lika adgång till sprida och mottaga information, eller hur?

Känner du igen USA på 50-talet (John MacCarthy: "Guilt by association")?
När någon uppträder med andra är det inte det samma som att där är ett likhetsteckan emellan dom. Jag har kompisar som brukar pc, men jag är alltså stadig mac-brukare!

Vad du skulle eller inte skulle är inte universelt, och har inte nödvändigvis relevans för andra än dig själv! Jag har kompisar från hela det politiska spektrat, de flesta av dem brukar pc och de föredrar även annan mat än mig - människor är olika!
Att Hitler var vegetar gör t.ex. inte alla vegetarer till nazister! Man kann saktens vara enig i något och oenig i annat; världen är komplex och nuancert!

Dessa 2 är från Expo som försökar verka oberoande och vetenskapliga - de har båda ett förflut innan deversa vänstersäkter, samarbetar med AFA och är gennomgående högst upålidliga!

Jag hoppas inte att jag behöver återvända med mer om detta. Jag är på detta forum för att diskutera mac, inte politik! Jag nämnte vilken musik som spelas på min dator, och det står jag ved. Jag förstår stadig inte riktigt anlednngen till denna diskussionen, men har funnit det nödvendigt att replicera på det som har blevit skrevat på bakgrund av mit första innläg.
Låt oss nu åter koncentrera oss om våra datorer - jag har en underbar dual g5! .)

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-11-07 17:54

*Harkel*

För att göra det samma: Senaste timmarna med skrivande och Photoshoppande har ackompanjerats av Backyard Babies i min iTunes )

Citat:

Skrevs ursprungligen av estenell

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-07 18:01

det är reggae/ska/hip-hop som gäller! 7gb i biblioteket just nu.

åh nej, inte nu igen... :rolleyes:
Jag ska forsöka inte att skriva allt för mycket och istället hänvisa till det jag skrev tidigare.
Det förekommer mig att det du nys har skrevit säger mer om dig än om meg. Jag tror inte att någon av oss (och troligen inte heller någon annan!) skulle få mycket ut av att fortsätta detta här; jag har redan sedan länge hört allt vad du kommer med förut, och jag har tänkt det igennom (jag kommer från ett land hvor indoktrineringen också pågår utan dock att vara lika extrem som i Sverige), och du är givetvis inte villig till verkligen att överväga vad jag måtte skriva.
Du vet nu vilken musik jag tycker om, och jag vet vilken du tycker om - detta är nog för meg, det var ju det tråden handlade om...
Ditt tänksätt finnar jag kaotisk och osammanhängande - om jag då bara trodde att du kunne påpeka saker som jag inte redan har funderat över, eller om du kunna uppljusa mig om något nytt, men ack!... Detta här är dock stadig inte rätta forummet, och dessutom har jag också annat att göra!

Ha det bra!

PS. Jag hoppas nästan att du någongång får komma på universitetet, och därigennom lärar dig själv att tänka kritisk och självständigt (förvänt dock inte att proffessorerna där vill lära dig denna sammankoplingen), oansett om du då blir mera eller mindra enig med én som jag; om inte annat vill du då i det minsta troligen bli kapabel att bidraga med något unikt i stället för bara att låta som ett ecko...

[edit: lite uppenbara stavfel]

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-11-07 21:12

Jag har läst filosofi i Lund 1995 och Psykologi 1996 i Kristiandstad och fick där lära mig om människor, retorik, resonemang och mycket annat. (Jag har även pluggat retorik privat).

Att inte vara ett eko av nynazistisk retorik kunde jag dock redan innan. Det förvånar mig att någon sväljer det så lätt som du verkar göra, som anser sig tänka kritiskt... Du har i princip inte lyckats åstadkomma ett enda giltigt argument utan enbart eget tyckande och vaga och dåligt underbyggda påstående. Det trodde jag fortfarande att man lärde sig vikten av på universiten i Sverige...

Jag kan avsluta med att om du inte tycker om de svenska lagarna om bl a hets mot folkgrupp så tycker jag du kan åka tillbaka till Danmark och stanna där med din föråldrade och fördomsfulla åsikter (ja jag var ironiskt ;o) )

Citat:

PS. Jag hoppas nästan att du någongång får komma på universitetet, och därigennom lärar dig själv att tänka kritisk och självständigt (förvänt dock inte att proffessorerna där vill lära dig denna sammankoplingen), oansett om du då blir mera eller mindra enig med én som jag; om inte annat vill du då i det minsta troligen bli kapabel att bidraga med något unikt i stället för bara att låta som ett ecko...

[edit: lite uppenbara stavfel]

nice try, though; sorry to say: you missed...

PS. Just lyssnar jag på Hank Williams jr.: If the Shoe Fits (underbar musik!)

• Oregistrerad
  • 2003-11-07 22:39

Visuella effekter i helskärm rockar fett som smör...
(just nu Danii Minouge - inte så bra iofs.)

Bevaka tråden