Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla ett Trådlöst nätverk mot ett vanligt nätverk...Funkar inte

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-11 19:49

Hejsan!

Har nyligen köpt en MacBook Pro och en Airport Express för att kunna njuta av det trådlösa datorlivet. Har även en PowerMac G4 och en Xbox som jag har kopplat mot en D-Linkrouter (ej trådlös) för att kunna streama film och dylikt från G4an till Xboxen...
Hade tänkt skapa ett nätverk mellan MBPn, G4an och Xboxen.
Kopplade Airporten mot Routern för att kunna komma ut på internet med MBPn, funkade utan problem.
Nu till problemen:
- Inget nätverk upptäcks, kommer inte åt G4an på nåt annat sätt än genom kringla+k. Trodde det skulle ske automatiskt...
- iTunes musikdelning fungerar inte heller, ingen av datorerna känner av nåt nätverk. Vill komma åt G4ans musikbibliotek med MBPn eftersom Airporten är kopplad till stereon.
- Nerladdning med Transmission på MBPn funkar inte om jag har Airporten kopplad mot Routern, måste koppla den mot Modemet, även då går det markant långsammare än G4an.

Vad gör jag fel? Är det Routern som är skurken? Routerns roll i nätverket är att ge G4an en fast IP-adress så att Xboxen kan komma åt internet och diverse filmer från datorn.
Har hört att jag borde omvandla Airporten till en accesspunkt, men har ingen aning hur man gör det...
Hur bör jag koppla upp allt för att få iTunes och nätverket att fungera? Måste jag öppna upp portar i Routern eller Airporten för att få Transmission att funka optimalt?
Har även provat att koppla allt mot Modemet men det blev ingen skillnad..
Vad göra? Känner mig ganska ställd, trodde det här skulle vara enkelt...
Har även en gammal men fungerande switch liggandes, ska jag kanske använde den istället på nåt sätt?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-11-13 15:20

Jag skulle tippa på att Airporten tar ditt trådlösa nätverk som ett nätverk, det enda som den känner till alltså. Förmodligen känner den inte till det andra nätverket som består av nätverkskablar, som ditt Xbox och PowerMac använder sig utav.

Gör man om Airporten till en Accespunkt borde problemet lösas, har dock ingen aning om hur man göra detta tyvärr.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2008-09-07 20:25

Hej!
Jag undrar om detta löste sig?

1
Bevaka tråden