Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.eps till Freehand?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2006-11-13 11:37

Jag har ett litet märkligt problem. Jag jobbar med kollega som har freehand (MX) och jag sitter i Illustrator CS 2. När jag skickar .epser till henne som hon ska klippa in i Freehand blir dessa pixliga och märkliga när hon importerar dem och om hon öppnar dem i Illustrator och kopierar och klipper in blir de helt hackiga i kanterna, samt att de försvinner när hon gör PDF:er.

Jag har svårt att veta vad problemet är då jag aldrig suttit i Freehand. Vi båda sitter på mac, jag har försökt att spara mina eps:er i tidigare versioner men hon får samma problem.

Någon mer invigd i Freehand som kan veta var problemet ligger?

Tacksam för hjälp

freehand visar inte fullresulution av eps filer, de blir kantiga..
att de försvinner från pdf så kan bero på hur hon gör pdf:n, helst som ps-fil via distiller

lasse

Jag tror inte Freehand har nån riktig postscript-tolk helt enkelt? När man sparade eps från freehand förr fick man klicka i en ruta om man ville behålla redigerbarhet. Men har inte freehand nåt importfilter för gamla AI-filer, du kan ju exportera till en del gamla format från AI?

Jag tycker iofs att de importerade epserna som hon lägger på sidan borde bli ok vid utskrift. Det som syns på skärmen är nog bara den lågupplösta pict-previewen.

• Medlem
  • San Francisco
  • 2006-11-13 13:06

Tack för svaren,
>Björn, vad menar du med importfilter? Jag har försökt att spara som Illustrator 10-eps i hopp om att det ska bli bättre men inte lyckats.

Hon påstår att det blir samma kantighet när hon skriver ut filerna vilket känns väldigt märkligt. När hon klipper ut objekten från Illustrator rakt in i Freehand blir banorna istället kantiga (alltså inte samma problem som när eps.en importeras).
Allt det här tas över telefon det är därför jag har lite dålig överblick över problemet...

Tack!

Ursprungligen av carpark:

Tack för svaren,
>Björn, vad menar du med importfilter? Jag har försökt att spara som Illustrator 10-eps i hopp om att det ska bli bättre men inte lyckats.

Hon påstår att det blir samma kantighet när hon skriver ut filerna vilket känns väldigt märkligt. När hon klipper ut objekten från Illustrator rakt in i Freehand blir banorna istället kantiga (alltså inte samma problem som när eps.en importeras).
Allt det här tas över telefon det är därför jag har lite dålig överblick över problemet...

Precis som Anders skriver så testa att spara som illustratorformat, inte eps alltså.

Om din kollega skriver ut på en skrivare som inte har postscript blir de monterade epserna taggiga vid utskrift. Skrivaren fixar då bara att skriva ut previewen eftersom den inte kan tolka datat i den monterade filen.

Kantigheten vid klipp och klistra är nog ett annat problem, dock. Jag orkar inte ens gå in på det :).

(Det har att göra med att kurvsegment tolkas om till raka linjer. Nånstans i Illustrator finns säkert en inställning för detta. Men jag har aldrig behövt bry mig. Det är en liknande inställning du får göra för urklippsbanans avvikelse i photoshop. Nåt med att rippar inte fixar kurvor utan gör om dessa till raka streck när det körs ut. Värdet bestämmer hur många raka segment kurvan ska göras om till. Fler/kortare segment - mjukare kurva.)

Spara om som Illustrator 8 så kan Freehand öppna utan bekymmer.

Så här ser det ut när Freehand öppnar en eps för redigering kontra en eps den bara kunde länka till. Den inlänkade filen läggs in som en bild i nedre vänstra hörnet och ser pixlig ut. Den redigerbara läggs mitt på papperet och ritas upp i full kvalitet.

I tidernas begynnelse så uppdaterades Freehands plugin för import av Illustrator-filer kontinuerligt. Efter version 8 lät de saken bero därför klarar den bara Illustrator 8-format.

• Medlem
  • San Francisco
  • 2006-11-13 19:08

tack snälla för alla kommentarer, har skickat iväg ett gäng ai-8 filer nu så får se hur det funkar. Annars kommer jag o klagar igen

Tack!!

1
Bevaka tråden