Min erfarenhet säger...
Mighty Mouse, BT:
+ Lyser inte.
+ Scrollkulan är underbar när det gäller webbläsaren.
- On/off-switch är svårmanuvrerad. Kräver en nagel.
- Sidoknapparna är för tröga för att vara användbara.
- Hela överdelen av musen är en stor vippa så att hålla inne en knapp och lyfta musen samtidigt är en aning svårt. (Tacka de tröga och praktiken de onödiga sidoknapparna)
- Att vila ett finger på primärknappen tar sekundärknappen ur funktion.
- Scollkulans knappfunktion är mindre bra då kulan scrollar så lätt.
- Scrollkulan förlorar ofta en rikning pga smuts, men det löses genom att ha musen uppochned och gnugga kulan som en galning.
Logitech V270:
+ Lyser lite för att vara en optisk mus.
+ Smidig on/off-brytare.
- DEN SURRAR! Den har också olika surr-ljud beroende på om den används eller hur länge sedan den användes. Riktigt irriterande, för min del.
- Lite väl baktung.
- Knapparna lutar en aning för mycket. I början när jag klickade gled fingrarna på musena backar till knappar. Att bara ha musen på bordet och trycka på knapp utan att hålla i musen (Förekommer ibland vid t.ex läsande) så kan musen glida iväg pga för sluttande knappar.
- Efter runt 20-30 min t.ex mediatittande ploppar rutan upp att datorn har tappat kontakten med musen.
- Klickljudet är en aning högt.
Även om dessa möss har grova missar, enligt mig, så är missarna väldigt olika med mössen ligger på ungefär samma dålighetsgrad. Dock äter de inte batterier pga strömbrytarna. V270 har jag nu kört med i över tre månader, ett par timmar per dag, och har inte behövt byta batteri någon gång än. Fast musen har två gånger senaste tiden fått för sig att inte fungera vilket lösts via en liten manöver med strömbrytare.
Efter att ha ledsnat tillräckligt mycket på V270s irriterande ljud blir det nog faktiskt att testa Microsofts BT-mus eller det kanske kommit någon annan vettig mus som inte är någon mikroskopiskt liten sak.