Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äkta split av skärm (2 datorer DELAR en skärm)?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det ngn som kan tipsa om en bra lösning för äkta screen-split, dvs en bildskärmsyta samtidigt delad mellan 2 eller fler datorer (alltså inte 2 datorer som "växelvis" använder samma skärm)? Eller är det enklare/billigare med tex 2 st 15"...?

• Oregistrerad
  • 2006-11-15 04:04

om nätverks-styrning är ok så finns det en del roliga lösningar.
Läste en forumtråd för några månader sen där man kunde växla dator genom att dra musen till kanten av skärmen, ungefär som med virtuella skrivbord.

med en nätverksbaserad lösning kan du ha flera skrivbord uppe samtidigt i fönster

Ursprungligen av hordur:

om nätverks-styrning är ok så finns det en del roliga lösningar.
Läste en forumtråd för några månader sen där man kunde växla dator genom att dra musen till kanten av skärmen, ungefär som med virtuella skrivbord.

med en nätverksbaserad lösning kan du ha flera skrivbord uppe samtidigt i fönster

Ja, jag såg den tråden; är litet tveksam till en sån lösning eftersom datorerna arbetar med datainsamling i realtid, och även väntar på extern trig, så jag är rädd att det kan bli strul.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-11-15 11:19

bästa sättet jag kan komma på är att leda efter en LCD tv eller liknande som ändå har stöd för Bild i Bild och/eller Bild Bredvid Bild

Ursprungligen av Alf Nif:

bästa sättet jag kan komma på är att leda efter en LCD tv eller liknande som ändå har stöd för Bild i Bild och/eller Bild Bredvid Bild

Har sett sådana på nätet; bild i bild finns det ju en del med olika priser. Är det ngn som har provat TV-skärm med dator? Förslag på skärm? Hur fungerar upplösning etc?

Kommer (av tvingande programskäl) att behöva köra en G3 'desktop' med 9.2.2 som den ena datorn - hur fungerar dess bildskärmsutgång med nya bildskärmar och särskilt TV?

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-15 13:22

Dells 24" tft har picture in picture. Då kanske man kan ha ena datorn på vga och andra på dvi anslutningen.

Låter som det bör provas. Finns ngn i forumet som använder skärm på detta sätt? Vad händer rent praktiskt med två liggande skrivbordsbilder på varsin "halverad" liggande skärm – får man "sorgkant" längst ner eller kan man utnyttja ytan på samma sätt som med 2 bildskärmar i "portrait"-läge...? Dvs matar skärmen på ngt sätt tillbaka info så att resp grafikkort kan anpassa sitt output?

• Medlem
  • Varberg
  • 2006-11-15 19:11

Jag har precis fått min Dell 2007WFP (lillebror till 2407). Den har DVI, VGA, komposit och s-video. Jag trodde i min enfald att jag skulle kunna köra PiP med DVI som "huvuddator" och inputen från VGA i lilla rutan. Nu när jag kikat i inställningarna på skärmen verkar lillrutan bara kunna ta input från composit eller s-video.

• Oregistrerad
  • 2006-11-16 11:55

jag har en Thomson lcd-tv, funkar svinfint som bildskärm (används som tv kanske 3-4ggr/vecka).
Den har stöd för infälld bild om datorn är vald som video-källa, men inte bild i bild.

1
Bevaka tråden