Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Externa nätverksanslutna hårddiskar och AirPort Express

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-11-15 15:59

[FONT="Arial"]Hej,[/FONT]
[FONT="Arial"][/FONT]
[FONT="Arial"]Jag har en liten fundering angående att ansluta externa hårddiskar i nätverk.[/FONT]
[FONT="Arial"][/FONT]
[FONT="Arial"]Om jag har förstått allt rätt (är ju ingen expert tyvärr...) så finns det externa hårddiskar som man kan ansluta direkt till ett nätverk utan att ansluta dem till en dator först. Då undrar jag om man t.ex. skulle kunna ansluta två sådana hårddiskar till en AirPort Express via en switch och sedan komma åt dessa från en MacBook trådlöst? Jag tycker att det låter perfekt att kunna stuva undan ett par externa, nätverksanslutna hårddiskar i t.ex. en garderob för att sedan alltid ha dem igång och tillgång till dem. Räcker det med en AirPort Express eller behöver man Extremeversionen istället?[/FONT]
[FONT="Arial"][/FONT]
[FONT="Arial"]Och så en sak till; Hur är det med överföringshastigheten? Kan man jobba med (enklare) videoredigering i iMovie mot nätverkshårddiskarna eller går det för långsamt?[/FONT]
[FONT="Arial"][/FONT]
[FONT="Arial"]Tack på förhand för alla intelligenta svar... [/FONT]
[FONT="Arial"][/FONT]
[FONT="Arial"]Leif[/FONT]

Extreme fungerar som du tänkt (tror jag), Express vet jag inte. Oavsett kommer du dock uppleva diskarna som långsamma.

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-11-15 20:22

Tack för svaret Magnus. Jag är väl lite rädd för att det skall kännas långsamt så det kanske inte är ett så bra alternativ vid närmare eftertanke... Får nog ta och fundera lite mer på det hela.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-15 21:58

Express fungerar lika bra.
Fast du kan glömma det där med videoredigering över wlan. Jag får ut ungefär max 3.3MB/s över wlanet. Så räkna med ett snitt på 2.5MB/s.
En lite usb/firewire 2.5" disk blir nog bäst.

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-11-19 12:13

Känns som att jag skall lägga ner mina tankar på näverksansluten HD. Eftersom hastigheten blir så långsam så kan man ju inte ha den till mycket mer än att spara Word-dokument på...
Det får bli FW/USB istället.
Tack för hjälpen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-19 14:37

För videoredigering tycker jag du kan skippa USB och köra FW istället. Har själv haft problem med USB-disk och iMovie, och jag har läst någonstans att USB "är för långsamt" för iMovie. (Fast jag fattar inte själv hur det kan vara så. iMovie borde väl fungera fint, men långsamt helt enkelt?)

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-11-23 19:22

Nu har jag köpt en Maxtor 500GB med både USB och FW400/800. Jag kör med FW och det funkar hur bra som helst. Det här blev nog den bästa lösningen trots allt.

1
Bevaka tråden