Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tvekar lite

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-16 23:18

Jag har funderat ett tag på att byta från Windows till Mac OS X. Men nu tvekar jag lite.

Här har ni anledningen:

http://beust.com/weblog/archives/000394.html
http://beust.com/weblog/archives/000398.html

Dålig användbarhet och inkonsekvent UI tål jag inte. Jag ska följa hans utvärdering, kanske är det bara den vanliga, bli-van-nånting-nytt-perioden. Hur som helst, lär jag nog stöta på samma saker själv, om jag nu gör switchen.

Fan syndrome: (intressant läsning, vanligare bland Mac-användare?)

http://www.beust.com/weblog/archives/000348.html

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-17 03:45

Hm, jag känner igen viss utav denna irritation från när jag först bytte från Win till mac för drygt 6 år sedan (jag var 15 då). Mycket är annorlunda, men mycket genomtänkt. Det finns vissa saker jag fortfarande kan störa mig på, men inget som är unikt för Mac. Både Windows, Mac och Linux har SJUKT inkonsikveta UIs. Det är bara så. Titta på vilket MS program som helst; Office, Movie Player, osv.

Apple är på alla fronter ett föredömme. Men det tar tid, att lära sig använda ett nytt OS effektivt. Man "tänker" i Windowstermer långt efter att man bytt.

Jag är glad att jag bytte. Jag är nöjd med alla Macar jag ägt (även om MacBooken fick bruna fläckar, köpte den samma dag som den släptes; måndagsex) och älskar OS X.

Låter mest som han har problem med att allt inte funkar som han är van vid. Han skriver själv att han blev tvingad att köra Mac OS X, och det verkar som om han var avigt inställd redan från början. Vissa saker han tar upp funkar utmärkt, bara att han inte vet om hur man går till väga.
Om du trots allt känner osäkerhet borde du provtesta en ny Mac. Känns det rätt så har du inget att oroa dig över

Jag förstår inte riktigt problemet. Killen är uppenbart irriterad över att Mac OS X är Mac OS X och inte Windows XP. Tycker man att Windows-gränssnittet är Det Enda Rätta™ så må det väl vara hänt, men det är väl knappast någon förvåning att två olika operativsystem är, just det, olika. Kan man inte hantera det ska man inte switcha åt något håll whatsoever.

vilken normal människa i sitt sines fulla bruk inser när dom väll switchat hur skitdåligt windows igentligen är ...

• Oregistrerad
  • 2006-11-17 14:35
Ursprungligen av Tussen69:

vilken normal människa i sitt sines fulla bruk inser när dom väll switchat hur skitdåligt windows igentligen är ...

Jag är en hyfsat normal människa i mitt sinnes fulla bruk, och en bra konfigurerad (mjukvaru- och hårdvaru-mässigt) PC med Windows fungerat lika bra som en Apple med OS X. I vissa fall smiskar dock PC rumpa med en Mac, och i andra fall är fallet det motsatta.

Dock kan jag hålla med i originalpostens länkar, vissa saker i OS X/på mac-en är dåligt genomtänkta, men man vänjer sig, och man blir inte besviken på en Mac.

Sen är jag glad att jag inte förvandlats till en fanatisk mac-dåre som vissa på det här forumet, olika verktyg = olika användningsområden.

Ursprungligen av wilhelm-tell:

Jag har funderat ett tag på att byta från Windows till Mac OS X. Men nu tvekar jag lite.

Här har ni anledningen:...

Om det är specifika saker/arbetsflöden/lösningar som du behöver hjälp med så skriv ut dem. Jag kan nästan lova att vi här på 99mac kan hjälpa dig att lösa dem till 99 procent.

Jag känner nog likadant som trådskaparen även fast jag har bestämt mig och antagligen beställer en Macbook i helgen. Jag har väldigt lite erfarenhet av OS X, jag har surfat och klickat runt lite på en iBook tillhörande en släkting till min sambo, men det är i princip allt. Mina intryck då var väl framförallt att det var "annorlunda", det enda jag verkligen kände var fantastiskt var Spotlight som jag tror kan underlätta dagligt arbete en hel del.
Men för oss Windows-användare som fixat mycket känns det kanske extra läskigt att switcha, även fast jag spontant känner att mycket av det jag tricksat med i Windows fungerar out-of-the-box i OS X så jag tror nog att jag i slutänden blir nöjd och glad. Men 10.000 är mycket pengar för mig, och tanken på att man köper en dator man kanske inte kommer att tycka om är inte så trevlig.

Ursprungligen av glitchpunk:

Jag känner nog likadant som trådskaparen även fast jag har bestämt mig och antagligen beställer en Macbook i helgen. Jag har väldigt lite erfarenhet av OS X, jag har surfat och klickat runt lite på en iBook tillhörande en släkting till min sambo, men det är i princip allt. Mina intryck då var väl framförallt att det var "annorlunda", det enda jag verkligen kände var fantastiskt var Spotlight som jag tror kan underlätta dagligt arbete en hel del.
Men för oss Windows-användare som fixat mycket känns det kanske extra läskigt att switcha, även fast jag spontant känner att mycket av det jag tricksat med i Windows fungerar out-of-the-box i OS X så jag tror nog att jag i slutänden blir nöjd och glad. Men 10.000 är mycket pengar för mig, och tanken på att man köper en dator man kanske inte kommer att tycka om är inte så trevlig.

jag har slängt allt vad som heter PC ur mit hem efter jag gick över till mac ... använt PC i 12 år .... tror faktist jag har slängt PC utrustning för 15.000 kr ... så nöjd är jag med Mac ... och jag är inte gjord av pengar .... mac är heltenkelt bara så mkt bättre ..

Ursprungligen av glitchpunk:

jag har slängt allt vad som heter PC ur mit hem efter jag gick över till mac ... använt PC i 12 år .... tror faktist jag har slängt PC utrustning för 15.000 kr ... så nöjd är jag med Mac ... och jag är inte gjord av pengar .... mac är heltenkelt bara så mkt bättre ..

Tussen69: Jag tror nog att jag kommer att bli nöjd, vad jag menade var nog egentligen att en viss nervositet och till och med lite skepsis inför ett OS-byte nog är naturligt och kanske till och med sunt. Jag försöker att hålla mina förväntningar på en rimlig nivå.

Sen kommer jag nog inte att slänga ut allt vad "PC" heter, men jag tror inte att jag kommer att använda det dagligen. TV-datorn kommer nog att vara en Win-PC ett bra tag till, och en Linux burk vill jag gärna ha.

Och precis som fredrikm så vill jag framhäva att jag inte hatar Windows, men jag känner ändå att jag vill ha något annat. Om jag kommer att bli Mac-taliban eller inte, det får framtiden utvisa.

Tror det är ganska enkelt att bli Mac-taliban...Börjar känna själv nu att det är ganska svårt att hålla sig för skratt, när en PC med XP krånglar...Visst krånglar min lite med men oftast inte ens i närheten vad min sista dumburk med XP gjorde...Sen är det ganska fint med dem avundsjuka människorna ute på stan som sitter med sina blå blinkade saker, när man själv drar upp en snygg liten sak...Enklare att bli taliban än vad man tror..

• Oregistrerad
  • 2006-11-17 16:13
Ursprungligen av medvetslos:

Tror det är ganska enkelt att bli Mac-taliban...Börjar känna själv nu att det är ganska svårt att hålla sig för skratt, när en PC med XP krånglar...

Måste dock säga att min iBook krånglar mer än vad min PC med XP gör, kan bero på att jag följer MS riktlinjer för hårdvara.. Men denna tråden ska inte handla om "min mamma kan spöa din pappa" eller "Mac är bättre än PC". Ja, Mac OS X skiljer sig mycket från Windows PC, men du kommer inte bli besviken på din mac, det är ett trevligt sätt att använda en dator på..

Mamma spöar pappa är faktiskt bara löjligt, men det jag ville belysa var bara att Mac-talibanen kommer med tiden. Speciellt om man bara använder Mac, min MacBook funkar utmärkt för det jag gör dvs. surfar lite, skriver lite...så då är det kanske också ganska svårt att råka ut för krångel.. Självklart tycker jag att man ska välja det som mest motsvarar en behov oavsett plattform...

1
Bevaka tråden