Har nyss startat min dator igen efter ett annorlunda upplevelse. Helt plötsligt blev skärmen gråbrun och det stod "You need to restart your computer". Ingen som helst förklaring. När man körde Windows brukade det iaf stå "programmet har utfört en förbjuden åtgärd".
Det har hänt tidigare i en annan situation. Det var när jag tog upp datorn och ryggsäcken och upptäckte att den hade stängt av sig själv. Att sätta på den fungerade inte men när jag höll ner shift/control/äpple (eller vad det nu var) tillsammans med på-knappen kom den igång. Men jag fick inte igång datorn utan meddelandet "You need to restart your computer" dök upp. Jag startade om datorn och samma visa igen. Så gjorde den ett antal gånger innan jag tillslut fick igång den.
Varför gör den på detta viset? Datorn är inte så värst gammal, jag köpte den våren 2005 så den borde inte lägga av redan. Jag börjar bli besviken på Apple som datortillverkare. De gör ett fantastiskt operativsystem, men datorerna håller inte samma klass.
Ett annat problem är att sedan någon månad så har jag problem med den lilla haken som håller nere locket. Den vägrar komma ner när jag stänger locket. Vad kan man göra åt det?
Kanske ska nämna att datorn ifråga är en iBook G4 med Panther 10.3.9
Ytterligare ett problem som irriterar mig är att när jag trycker på F12 för att mata ut DVD-skivor så låter den en massa men inget händer. Däremot så verkar det som den börjar mata ut skivan, men sen stoppar in den igen för DVD-spelaren dyker upp och frågar om jag vill titta på skivan från början eller där jag senast var. Vad kan man göra åt det?
/Jonas