Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mina första veckor med mac

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-11-19 11:14

Hej!

Efter ett helt liv med PC fick jag för mig att byta ut min ultraportabla Sony Vaio mot en Macbook för ett par veckor sedan. Känner nu att jag börjat få kontroll på systemet och vänja mig vid de största skillnaderna mot min PC. Slås ständigt av hur genomtänkt allting känns med Macen.

Har sakta men säkert börjat lära mig tangentbordskommandon, inklusive ett par man saknar i windows (älskar command-m ).
En sak jag saknar än så länge, som ni kanske kan hjälpa mig med. I popup-rutor med val (typ ja/nej/spara inte) osv. Kan man på något enkelt sätt välja alternativ med tangentbordet? I Windows är det ju bara att tabba till rätt val och trycka enter, jobbigt om man måste klicka med musen.

Älskar att cd images mountas "out of the box", men kan man mounta .bin images på något enkelt sätt?

Finns det något sätt att stänga av vissa kortkommandon när man har ett visst program igång? Kör mycket emacs mot unixmaskiner, och har flera gånger lyckats stänga mitt terminalfönster när jag försöker köra emacs copy-paste.

Och slutligen... Spelar i ett band, och lekte med Garageband under senaste repningen. Blev riktigt bra resultat! Funderar på att köpa ett externt ljudkort för 4-kanals inspelning, funkar det i Garageband och har ni några tips på ett bra och billigt kort?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-11-19 11:20

Kom på ett par saker till:

Lyckades av misstag dra bort nätverksikonen ifrån vänstermenyn i Finder. Hur får jag tillbaka den? Det verkar inte gå att dra och släppa ikonen från "min dator" (command-shift-c).

Hur byter jag programassociation till en filändelse? Vill att .avi ska öppnas i VLC istället för Quicktime. Öppna med och "öppna alltid med" verkar bara ha ändrat till VLC för just den filen, inte för alla .avi filer.

Ursprungligen av effata:

Lyckades av misstag dra bort nätverksikonen ifrån vänstermenyn i Finder. Hur får jag tillbaka den? Det verkar inte gå att dra och släppa ikonen från "min dator" (command-shift-c).

I Finder går du till menyn Finder > Inställningar. Där kan du välja att Nätverksikonen ska visas.

Ursprungligen av effata:

Hur byter jag programassociation till en filändelse? Vill att .avi ska öppnas i VLC istället för Quicktime. Öppna med och "öppna alltid med" verkar bara ha ändrat till VLC för just den filen, inte för alla .avi filer.

Markera en avi-fil i Finder. I menyn Arkiv väljer du Visa info. Under Öppna med kan du välja VLC. Tryck därefter på knappen under för att det ska gälla alla AVI-filer.

I Systeminställningar > Tangentbord och mus > Kortkommandon kan du längst ner välja att hoppa mellan alla kontroller. För att "klicka" gör du ett mellanslag.

Garageband stödjer upp till 8-kanals ljudkort, så det bör klara det utan problem.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-11-19 12:57

Tack för svaren, där var några av mina problem avklarade...

På tal om nätverk. Jag har ett par windows utdelningar jag skulle vilja montera automatiskt vid uppstart, hur gör jag det?

http://www.perian.org/ fixar avi-filmer i frontrow och finder - suveränt!

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-11-21 16:22
Ursprungligen av el gringo:

http://www.perian.org/ fixar avi-filmer i frontrow och finder - suveränt!

menar du att jag kan göra så att front row öppnar avifilerna i VLC istället?
Skulle ju vara suveränt så jag får med mina undertexter när jag kollar på film

som nu när jag kollar på film kan jag ju inte använda frontrow just för att jag inte får undertexterna att funka då..

/daniel

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-21 09:25
Ursprungligen av effata:

Hej!

Älskar att cd images mountas "out of the box", men kan man mounta .bin images på något enkelt sätt?

Du kan mounta de flesta disk images med Toast.

Det innebär att QuickTime (som Frontrow använder) kan spela AVI-filer.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-05 11:58

Några fler funderingar...

Jag flyttar ofta min dator mellan ett par olika trådlösa nätverk (hemma, jobbet, flickvännen). Varje gång byter plats får jag upp rutan "hittade inget nätverk, vill du ansluta till *insert valfritt okrypterat nät här*".
Alla näten finns sparade med lösenord. Jag kan leta upp nätet i airport dropdownen och ansluts då direkt. Hur gör jag får att få det här att funka automatiskt? Dvs så jag bara kan slå upp datorn på jobbet och köra igång?

Jag skulle också vilja ha någon form av automatisk montering av nätverksdiskar när jag ansluter till ett visst nätverk, alternativt automatisk montering av de diskar jag vill ha beroende på om dom finns eller inte.

låter konstigt. när jag byter trådlöst nätverk så kommer mac'en ihåg det...vet inte hur och varför dock...

Ursprungligen av effata:

Några fler funderingar...

Jag flyttar ofta min dator mellan ett par olika trådlösa nätverk (hemma, jobbet, flickvännen). Varje gång byter plats får jag upp rutan "hittade inget nätverk, vill du ansluta till *insert valfritt okrypterat nät här*".
Alla näten finns sparade med lösenord. Jag kan leta upp nätet i airport dropdownen och ansluts då direkt. Hur gör jag får att få det här att funka automatiskt? Dvs så jag bara kan slå upp datorn på jobbet och köra igång?

Jag skulle också vilja ha någon form av automatisk montering av nätverksdiskar när jag ansluter till ett visst nätverk, alternativt automatisk montering av de diskar jag vill ha beroende på om dom finns eller inte.

• Oregistrerad
  • 2006-12-05 20:49
Ursprungligen av effata:

J

Har du kollat Systeminställningar-Nätverk-Airport-Alternativ-överst "om inga primära nätverk hittas"-välj i dropdown-menyn?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-08 19:49

Jag har pillat runt lite under Airport inställningarna och testat båda inställningarna för primära nätverk. Lyckades faktiskt lösa jobbet genom att ta bort nätverket, starta om och lägga till det igen... Märkligt.

Ang. ljudkort, det är är iofs inte billigt direkt men det jag spanat in mig på iaf, känns som det klart bästa i den prisklassen. http://www.motu.com/products/motuaudio/ultralite

1
Bevaka tråden