Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smart mapp VS vanlig mapp?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är egentligen skillnaden mellan en smart mapp och en vanlig mapp?

En smart mapp är filer som hittas via en spotlight-sökning.

Ursprungligen av Hagelin:

En smart mapp är filer som hittas via en spotlight-sökning.

Vilket gör den praktisk men låååååångsam.

Jaha , och hur använder man en smart mapp då?

En smart mapp är alltså inte till för att lagra filer i då ?

En smart mapp kan vara en som visar alla foton över en viss storlek som du förnärvarande har på datorn, även om fotona i sig ligger i olika mappar.

Eller en smart mapp innehållandes alla word-dokument om "Induktionsbevis"

Så man använder en smart mapp till att söka alltså?

Jag måste nog erkänna att jag inte begriper vitsen med en smart mapp.

Det är nog jag som inte är lika smart som mappen.
Men jag får väl kolla i hjälpen och se om det klarnar lite!:)

Jag har en smart mapp som alltid visar de senaste 20 till min dator nedladdade podcastfilerna så att jag enkelt ska kunna lägga över dom på min telefon som extraknäcker som ipod. Det riktigt praktiska med smarta mappar är att dom alltid visar ett urval av innehållet på hårddisken. Urvalet bestämmer du själv. Du kan tillessempelt ha en smart mapp som innehåller foton, brev och musikstycken som alla är skapade av David i vecka 47. Normalt ligger inte foton, brev och musikstycken i samma map men smarta mappen bär sig åt som om så vore fallet. Och däri ligger en stor poäng med smarta mappar.

Tack för infon David!
Och jag har läst i hjälpen nu så nu börjar det klarna hur en smart mapp funkar!

/sventa

Ursprungligen av sventa46:

Tack för infon David!
Och jag har läst i hjälpen nu så nu börjar det klarna hur en smart mapp funkar!

/sventa

Jag har länge funderat misstroget på vad tusan jag ska med funktionen till. Men för det här med att manuellt synka min mobiltelefon passar de perfekt för. Så jag har inte använt smarta mappar mer än i ett par veckor än så länge

Hur syncar du en smart mapp med telefonen?
Kan du ange i inställningarna att den mappen ska med in i syncningen?

Hur syncar du en smart mapp med telefonen?
Kan du ange i inställningarna att den mappen ska med in i syncningen?

Nej för tusan! Det är oerhört manuellt. I väntan på att SyncTunes och iTuneMyWalkman ska uppdateras så att de inte hänger sig under synkningen kör jag den här stilen där jag helt enkelt lyfter över innehållet i den smarta mappen till rätt mapp i nallen.

Jag har skapat en smart mapp nu som syns i Finder i kolumnen till vänster
med dom senaste priserna från företaget.
Men för min del så blir den här funktionen lite av ett dubbelhugg om man uttrycker sig så
då jag även kör Devonthink Pro dvs en form av det papperslösa kontoret.

Aha , det kallar jag verkligen manuell synkning!:)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-20 22:22

Jag använder det väldigt mycket i Mail. Där får man en samling av mail där själva mailen ligger i helt olika mappar. Bra vid projektarbete exempelvis..

Ursprungligen av hicke:

Jag använder det väldigt mycket i Mail. Där får man en samling av mail där själva mailen ligger i helt olika mappar. Bra vid projektarbete exempelvis..

Javisstja! Det har ju jag också. En smartmapp i Mail som bara visar olästa mail från alla konton. mycket smidigt.

När det gäller mailen kör jag bla Gmail ute på nätet där all mail samlas upp.
Ganska bra utifall datorn skulle krascha och allt gå förlorat.
Använder det som en slags backupfunktion.

Men hur gör man rent praktiskt för att få en smart mapp att visa mail och olästa i synnerhet.
Mail verkar inte finnas med i valmöjligheterna i den smarta mappen?

Men hur gör man rent praktiskt för att få en smart mapp att visa mail och olästa i synnerhet.
Mail verkar inte finnas med i valmöjligheterna i den smarta mappen?

Jag vet inte om du kan få de smarta mapparna i Finder att visa olästa mail. Förmodligen går det eftersom jag börjar inse att funktionen smarta mappar är långt kraftfullare än jag hittills anat. Däremot kan du i Mail.app välja att från menyn 'Brevlåda' skapa 'Ny smart brevlåda'

Smarta brevlådor har jag en hel drös av.
Jag har en brevlåda på varje person på vårt huvudkontor som brukar maila mig.
Så när mailen kommer så förutom att ses i inkorgen så samlas dom i resp persons
smarta brevlåda som bär deras namn.
På det viset är det lätt att hitta mail från en viss person eftersom det bara är mail från den
personen i mappen.

1
Bevaka tråden