Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför finns det inte virus till OS X?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-21 12:21

Den första frågan jag vill ställa är, finns det idag något virus till OS X?

Om det nu inte finns det, varför?

Den första kommentaren som poppar upp överallt på forumen, som berör Mac, är att deras marknadsandel resulterar i att det inte är ett tillräckligt intressant område för en hacker.

Varför är det inte det, borde det inte finnas en stor prestigé att inom hacker-världen att bli den första som släppte ett virus till OS X. Visst marknadsandelen är kanske liten, men all mediahype kring OS X och Apple i dagens media, borde räcka för att ge en väldigt hög exponering för denna hackers/hacker grupps virus.

Det borde ju även vara i PC-hackarnas intresse att tillslut få tyst på alla dryga Mac-användare, en gång för alla.

Finns det någon som har något svar/kommentar på detta?

Virusscenen drivs inte längre primärt utav prestige och exponeringsbehov utan av pengar. Men visst har du en poäng, även om du inte är den förste att komma med den.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-21 12:40
Ursprungligen av Hagelin:

Virusscenen drivs inte längre primärt utav prestige och exponeringsbehov utan av pengar. Men visst har du en poäng, även om du inte är den förste att komma med den.

Okej, självklart är det inte bara prestige, men möjligheten finns att antivirus-företagen blickar mot OS X, nu när de inte har tillgång till Vistas källkod. Detta beroende på att Microsofts egna antivirusprogram blir det säkraste, vilket betyder mindre marknadsandelar för antivirusföretagen (den meningen kändes väldigt motsägande).

Det är ingen vacker bransch, så att säga.

Fast prestigén, även om den inte är primär, bör dock vara tillräckligt stor för att någon med rätt kunskaper ska försöka ge sig på det.

Jag syftade inte på pengarna i antivirusbranschen, utan på pengarna som finns i att ta över ett stort antal datorer och utnyttja dem för att skicka spam, samla bankuppgifter eller utföra DoS-attacker i utpressningssyfte. Virusskapande är nu för tiden en högriskbransch, så det vill till att man har lite att tjäna på det för att det ska vara värt det. Att sätta dit dryga macanvändare tror jag inte räcker för de flesta.

Vill man sätta dryga macanvändare på plats så släpper man istället proof-of-concept-exploits till diverse (i de flesta fall halvobskyra) säkerhetshål, skickar sedan ut pressreleaser till höger och vänster, blir hajpad av "säkerhets"-branschen i en vecka, och sedan glöms man bort. Sex månader senare täpper Apple till hålet utan att någon utnyttjat det "på riktigt".

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-21 12:57
Ursprungligen av Hagelin:

Jag syftade inte på pengarna i antivirusbranschen, utan på pengarna som finns i att ta över ett stort antal datorer och utnyttja dem för att skicka spam, samla bankuppgifter eller utföra DoS-attacker i utpressningssyfte. Virusskapande är nu för tiden en högriskbransch, så det vill till att man har lite att tjäna på det för att det ska vara värt det. Att sätta dit dryga macanvändare tror jag inte räcker för de flesta.

Vill man sätta dryga macanvändare på plats så släpper man istället proof-of-concept-exploits till diverse (i de flesta fall halvobskyra) säkerhetshål, skickar sedan ut pressreleaser till höger och vänster, blir hajpad av "säkerhets"-branschen i en vecka, och sedan glöms man bort. Sex månader senare täpper Apple till hålet utan att någon utnyttjat det "på riktigt".

Hehe okej, tänkte inte på att virus används i dom syftena.

För att det inte finns några dryga Mac-användare kanske?

• Oregistrerad
  • 2006-11-21 12:50

Ett virus är ju en självexponerande fil, en fil som startas av sig själv ett visst datum och gör det den är kodad till att göra, ex ta bort filer eller öppna portar, det finns även de virus som bara ligger där, utan att man märker av dem, som skickar dina lösenord till dess skapare så att han eller hon kan ta sig in i ex din internetbank.

Jag har själv länge frågat "varför kan man inte göra virus till Mac?", och det bästa svaret jag fått, även om det är det minst troliga, men troligt för mig ... är att man inte kan göra en självstartande fil till OS X, utan man måste klicketi-klicka på den... gör man det så sprids viruset, men det kan ändå inte göra något, förrän du klicketi-klickar på den filen som blev infekterad ...

Inte F*n vet jag om det stämmer, men det lät som en rätt söt teori...

1
Bevaka tråden