Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra moderfil att spara för framtiden

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är klar med en 5 min musikvideo. Den är kopierad till Beta och till några olika webbformat samt utspelad på miniDV och bränd som DVD. Innan jag slänger projektet mm så vill jag spara en "moderfil" av bästa kvalitet för framtida eventualiteter (att göra nya komprimeringar ifrån, kanske importera till ett nytt FCP-projekt för att klippa intervju/behind the scenes). Vad ska jag välja? Har arbetat i FCP.

Så här långt kommer jag innan jag känner mig lite vilse i formatdjungeln:

File
Export
Using QuickTime Conversion

Rätt så långt? Och sen...? (jag har även Compressor)

Jag är ju ingen expert på området men...
.. om filmen bara är 5 min. kanske du kan spara i "originalformat"?
Om du har jobbat i DV-format så är det väl bäst att spara i detta format?

I iMovie kan man "tanka tillbaka" en film till kameran (om den har DV-in). Det borde väl funka i FCP också. Sen kan du väl bränna hela FCP-projektfilen/mappen som backup till DVD om materialet bara är 5 min.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-22 17:10

spara ned i okomprimerat, det får nog plats på en DVD

Vi har ju fortfarande inte fått veta vilket format den är inspelad i ..?...
Det är DET formatet du ska spara i.
Om det är BETA så kan du ju också spara i mp4 H.264 3000 Kbps eller liknande för att ha en version som är enkel att använda i en dator en bra bit in i framtiden.
DV och DVD har lite väl dålig kvalitet för att spara "för framtiden".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-24 11:22

Ehm….h264 skulle jag nog inte använda som arkiveringsformat. Nästan hellre DV, DV50 eller bättre upp - okomprimerat. Även om filmen är redigerad i DV skadar det inte att göra om den till okmprimerat. Effekter, färgkorrigeringar m.m blir bättre.

För rena arkiveringsändamål är annars Photo JPEG en av de bästa komprimeringarna som finns. Photo JPEG 75% ger bättre kvalité än DV50 ofta och mindre filer än DV25. Photo JPEG 100% är nästan "lossless" men kräver mer utrymme och mycket mer processorkraft att kunna spelas upp.

Vad kräver jpeg75 när det gäller komprimering och uppspelning?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-25 18:31

Av ren arbetsskada - tiff sekvens (FFI)
Annars en okomprimerad quicktime fil.
Ska det vara en källfil så ska den ha det absolut "orördaste" (erm...) formatet som man kan använda och då går allt som inte heter okomprimerat bort. (fast det beror ju självklart på källmaterialet)

Skit in, skit ut fick jag lära mig ganska tidigt när jag började jobba inom media och att köra det till h.264/jpeg är som att tillverka en kopia på en vhs tape. Behåll gärna samma format under hela produktionsledet. Har du fått det på BetaSP eller Digibeta, arkivera det på SP eller Digi.

Hälsningar,

Kenneth M

*edit*

Vet inte hur mycket material som är till grunden för videon men om du har en projekt map med (Capture Scratch) och projektfilen för projektet och det det inte tar mer än 20-40 gb så kanske en band (DLT/REV/AIT) lösning vore något. Fortfarande relativt många som arkiverar saker på det sättet och det är otroligt säkert. Haken är väl att bandarna och banden kostar en slant.

Att även köra en backup i DV eller MotionJPEG(tror jag det kallas) till en extern hårddisk kan vara en fördel, om videon är dig kär dvs.

DV(standard) ligger på ungeför 3,5MB/s, så det rymmer bara ca 1GB för 5 minuter.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-25 22:06

Är materialet filmat med DV så spara det i DV - det kan ändå aldrig bli "bättre" än DV. DV PAL är DV PAL.
Om du sen i framtiden vill göra saker med materialet som går bättre om det är i t.ex. okomrimerat - rendera om filerna då. Det finns ingen anledning att göra det nu...att försöka gissa vad du ska göra med materialet i framtiden. DV är dessutom ett mycket spritt format som troligtvis kan läsas många år framåt.

Att splitta upp materialet - om det är görligt - så att det går in på ett gäng DVD's (single layer för guds skull) är ett realistiskt sätt att arkivera för vanliga dödliga. Nu menar jag alltså att bränna dv-filerna - inte packa mpeg2 och göra dvd-video.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-26 21:11

Skit in, skit ut fick jag lära mig ganska tidigt när jag började jobba inom media och att köra det till h.264/jpeg är som att tillverka en kopia på en vhs tape. Behåll gärna samma format under hela produktionsledet. Har du fått det på BetaSP eller Digibeta, arkivera det på SP eller Digi.

Jag skulle inte hålla med om detta. Spelar du in i BetaSP så är det bättre att arkivera som Digibeta då SP till SP kommer ge en generationsförlsut.

Export av DV-redigerat material till PhotoJPEG75 (i QuickTime .mov format) kommer, skulle jag säga, alltid generera bättre resultat än om du bibehåller DV. Photo JPEG har INTE den färgupplösningsreduceringen du finner hos DV bl.a. Att jämföra detta med VHS så, ursäkta om jag säger det, är du ute och cyklar. MPEG 1 är ungefär vad VHS är i digital form.

Photo JPEG håller generellt bättre kvalité även en M-JPEG. Att M-JPEG blivit en etablerad standard är för att man under 90-talet tog in och lösa en produktioncodec av JPEG. På denna tiden var Photo JPEG för tung att spela upp av redigeringen. Idag skulle jag säga Photo-JPEG är ett bättre format för transport och arkivering, inte minst om du kör det med 100%.

TIFF sekvens är troligen det sista jag skulle välja att arkivera som. Du får enormt många och enormt stora filer att hantera som du heller inte kan spela upp utan konvertering.

Är materialet filmat med DV så spara det i DV - det kan ändå aldrig bli "bättre" än DV. DV PAL är DV PAL.

Detta är även ett fel påstående. Gör du "straight cut" redigering, dvs bara raka klipp och att du inte påverkar bilderna alls (övergångar, färgkorrigering m.m) så stämmer detta ja. Normalt lägger man dock ofta till effekter, texter m.m. Då kommer materialet bli bätte om du går över till ett "högre" format så som DV50 eller okomprimerad video. DV till DV ger generellt generationsförluster och texter / grafik blir extremt hårt komprimerade.

Men ska du göra livet lätt för dig så behåller du dina redigerdade DV-filer. Vill du få aningens bättre kvalité / mindre filer så kan du mecka i ovan.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-26 21:29

"Skit in, skit ut fick jag lära mig ganska tidigt" - Jag har genom året nästan uteslutet jobbat med digibetor, en och annan SP. Men jag förstår vad du menar. Skulle dock aldrig få för mig att digitalizera något ifrån en digibeta, bearbeta det och sedan exportera det som en jpeg sekvens/mov fil och sedan lägga det på en master. Missföstå mig inte fel, du har rätt i vad du säger, men det känns bara fel att sätta den på ett annat format än det vad det kommer ifrån.

Tiff sekvens, som jag nämnde. Suttit en del med Flame, Inferno och när jag gjorde det så var det uteslutet tiffar! Visst, tiffar är otroligt stora och ibland svårjobbade men jag kanske är lite "stuck in the past", använder uteslutet tiffar när jag sitter och kompar hemma på en "standard pc" Läste dock nånstans att png kan vara nått....

Hälsningar,

Kenneth M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-27 02:33

Nu är vi visserligen inne på en helt annan nivå av "format" än vad ursprungstråden handlar om, men att ex. digitalisera DigiBeta till Photo JPEG 100% skulle jag säga är ett relativt bra format att jobba i även vid "online" eller "fullhöst" arbete. Kvalité vs storleken är extremt bra. Vid 75% kräver även formatet rel. lite CPU. Visserligen är det inte okomprimerat (det är inte digibeta heller för den delen), men ett av de, om inte det, bästa lossy formatet som finns.

TIFF-sekvenser är vanligt vid arbete med ex. långfilm eller vid mer "compositing stationer" av typen Flame / Flint / Inferno m.m. Här kan man i stort lika gärna jobba med QuickTime Animation (detta hanterar dock bara 8-bit per pixel, TIFF fixar som standard 16-bit). Men som arkivering av material skulle jag nog säga detta är extremt klumpigt och stort. I vissa sammahang / miljöer är TIFF bra, generellt skulle jag säga det är dåligt - speciellt när man redigerar på "PC-maskiner" i ex. Final Cut eller Premier för de hanterar bildsekvenser så dåligt.

Skit in skit ut stämmer - men då gäller det att veta vad som är skit och inte. Photo JPEG slår DV50 på fingrarna som klassas som ett "online/master/broadcast" format.

1
Bevaka tråden